Companii care comercializează dispozitive de mobilitate, controlate de ANPC

Operatori economici care comercializează dispozitive de mobilitate și recuperare destinate persoanelor cu dizabilități, verificați de ANPC. Vineri, pe 25 octombrie, reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au anunțat că au efectuat acțiuni de verificare la nivel național pentru a se asigura că sunt respectate prevederile legale în domeniul comercializării protezelor, ortezelor, scaunelor rulante, lentilelor de corecție aeriene și de contact, precum și a dispozitivelor auditive, atât în magazine fizice, cât și online. Aceste acțiuni fac parte dintr-o tematică mai amplă de control.

Au fost verificați 262 de operatori economici care vindeau diverse produse din categoria menționată, iar abateri au fost identificate la 202 dintre aceștia.

Valoarea totală a produselor verificate depășește patru milioane de lei, iar valoarea celor care prezentau abateri se ridică la aproximativ 800.000 de lei. În urma neconformităților constatate, au fost aplicate 153 de amenzi contravenționale, totalizând peste 650.000 de lei, iar aproximativ 11.000 de produse au fost oprite temporar de la comercializare din cauza deficiențelor de etichetare.

În plus, șase produse au fost retrase definitiv de la vânzare din cauza depășirii termenului de valabilitate, iar pentru doi operatori economici s-a decis remedieri ale site-urilor de vânzare online.

”Protejarea consumatorilor este o prioritate absolută, mai ales când vorbim despre dispozitive esenţiale pentru sănătate şi mobilitate, necesare, în mod special, persoanelor cu dizabilităţi. Prin aceste acţiuni de control, ANPC urmăreşte nu doar sancţionarea abaterilor, ci şi educarea şi informarea corectă a operatorilor economici, pentru a asigura accesul consumatorilor la produse de calitate, conforme standardelor legale. Continuăm să monitorizăm atent piaţa şi să acţionăm cu fermitate, astfel încât fiecare cetăţean să beneficieze de produse şi servicii sigure şi corect etichetate,” a declarat Sebastian Hotca, preşedintele interimar al ANPC.

Sebastian Hotca
Sebastian Hotca (SURSA FOTO: YouTube, Tribuna Consumatorilor)

Neregulile găsite

Cele mai frecvente nereguli identificate de comisarii ANPC au fost legate de deficiențe de etichetare, cum ar fi absența traducerii în limba română a elementelor de identificare și caracterizare, precum și lipsa manualelor cu instrucțiuni privind montajul, utilizarea și eventualele avertismente. De asemenea, s-au constatat încălcări ale regimului promoțiilor și comercializarea unor produse fără certificare de garanție, precum și lipsa informațiilor complete necesare pentru a beneficia de garanția acestora.

Garanția de conformitate nu respecta cerințele legale, iar informarea consumatorilor privind condițiile de anulare și acordare a garanției nu era corectă și completă, existând și situații în care acordarea garanției era condiționată de prezentarea ambalajului original al produsului.

Printre alte probleme semnalate s-au numărat lipsa afișării prețului de vânzare, absența unor avize de funcționare, lipsa de pe site-ul de comercializare a formularului tipizat de retragere, precum și a informației că consumatorul va trebui să suporte costul returnării bunurilor în caz de retragere. De asemenea, site-urile comerciale nu prezentau un link către site-ul ANPC și placheta SAL (Soluționarea Alternativă a Litigiilor).