Desi se urneste mai greu, angrenajul afacerilor din domeniul showbiz-ului incepe, treptat, sa se miste. Dupa multiplele evenimente intamplate in acest domeniu, dintre care este de amintit memorabilul cadru cu Michael Jackson strangand mana „fanului” sau Ion Iliescu, ultimele doua repere sunt Luciano Pavarotti si Julio Iglesias. Ultimul eveniment, inca neintamplat, se va produce pe scena romaneasca vineri, 3 septembrie 1999, la ora 19.30. Locul deflagratiei muzicale: stadionul Cotroceni.
Concertul sustinut pe stadionul Cotroceni este un segment din turneul international pe care Julio il realizeaza la inceput de toamna. Turneul inseamna si promovarea celui mai mediatizat CD al lui Iglesias, „Mi vida” („Viata mea”).
Antena 1 se potriveste cu „brand”-ul Iglesias
Capacitatea stadionului este de 16.500 de locuri. Producatorii spectacolului sunt Sfinx Experience CDA si postul de televiziune Antena 1. Colectia din CD-ul „Mi vida” este alcatuita din 37 de hituri din cariera solistului spaniol.
De campania de promovare, declansata sub genericul „Un mare romantic in Romania”, se va ocupa agentia Momentum Experimental Marketing.
Despre organizatori, Sfinx Experience CDA, se stie ca au asigurat complet productia tehnica si o buna parte din productia artistica la ultimele patru editii ale festivalului Cerbul de Aur. Aceeasi companie a reusit finalizarea contractelor in vederea aparitiei pe scenele romanesti a mai multor formatii si artisti din strainatate, printre care Tom Jones, Ray Charles, MC Hammer, Prodigy, Status Quo, 2 Unlimited.
Mihai Cernea, de al carui nume se leaga in mod deosebit Sfinx Experience, ne-a declarat: „Am organizat un sistem de promotie locala si de vanzare a biletelor in teritoriu, urmand ca in judete sa trimitem biletele in functie de cerere. Costurile organizarii spectacolului se ridica, dupa estimarile noastre, la 350.000 de dolari. Nu avem exclusivitate cu nici un post de radio. Dar cu televiziunea, da: este vorba de Antena 1, cea care se potriveste de altfel cel mai bine si cu profilul artistului adus de noi de aceasta data.
Contract de publicitate avem cu cotidianul „Evenimentul zilei”, dar s-ar putea sa incheiem chiar si cu „Curierul National”. Cat priveste comparatia pe care dumneavoastra ati facut-o cu concertul lui Pavarotti, nu ne-am putea aventura intr-o asemenea chestie. Noi am incercat sa stam cu picioarele pe pamant”.
Peste 400.000 USD poate insemna un risc fatal
Motivul pentru care este socotit riscant concertul cu Pavarotti provine din faptul ca estimarea unor cheltuieli la mai mult de 400.000 de dolari este deja portretul unei afaceri periculoase. Or, organizarea integrala a concertului cu Pavarotti se ridica la aproximativ 2,5 milioane de dolari. E adevarat ca si aranjamentul financiar este cu totul diferit in cele doua cazuri.
De la Dan Maciuca si Misu Cernea, ambii aflati printre organizatori, am mai putut obtine cateva aprecieri despre cum merge showbiz-ul pe meleaguri dambovitene. „Piata romaneasca nu este pregatita. Orice aranjament financiar este posibil sa te conduca la faliment.” Din cele 16.200 de locuri, organizatorii conteaza pe 15.500 de bilete vandute. Restul, adica 700, sunt gratuitati.
Daca am lua in consideratie doar toate aceste bilete vandute, dimensiunea afacerii s-ar putea estima, cu o larga marja de eroare, la jumatate de milion de dolari.
Dar vor fi puse in vanzare mai multe bilete, pentru ca locuri se vor gasi si pe iarba. Iarba de pe terenul de fotbal va fi acoperita cu o folie speciala, de plastic, pe care se vor mai aseza alti sustinatori infocati ai idolului hispanic, mai ales cei care vor dori sa fie cat mai aproape de vedeta. Joey de Alvare, una dintre eminentele cenusii care stau in spatele aranjamentului financiar de la Sfinx Experience (si care, de altfel, a dezvoltat si alte afaceri in Romania), ne-a informat ca „in Romania, Iglesias nu va sustine decat un singur concert.”
Bilete cu holograma
si elemente de siguranta
Biletul de spectacol va avea o holograma si alte elemente de siguranta.
Dintre cele 37 de melodii de pe albumul „Mi vida”, Julio va interpreta doar 32. Concertul va dura circa doua ore. Melodiile nu sunt si din cele recente, ci numai best of-uri (cele mai de succes).
Onorariul starului a fost stabilit, pana la urma, la aproximativ 200.000 de dolari. Julio a pornit in turneu in luna iulie, la Kiev, in Ucraina. Apoi are programata o vacanta, probabil in zona Baku, timp de 10-20 de zile. Pe 26 august va fi din nou „la lucru”, pe scena.
Ar fi costat mult mai mult daca s-ar fi incercat aducerea lui altfel decat in turneu, adica, spre exemplu, numai luandu-l de acasa pentru a concerta doua ore in Romania si atat, pe urma – inapoi. Organizatorii au incercat timp de patru editii consecutive aducerea lui la festivalul Cerbul de Aur. Dupa spusele unora, Julio cerea „un TIR” de bani. Prima oara, pretentiile sale s-au ridicat la 450-500.000 de dolari. Coada vulpii s-a taiat treptat.
Ulterior, pretentiile s-au redus la 200.000-250.000. In nici un caz sub aceasta suma, a ripostat, clar, artistul. Pana la urma, s-a ajuns la un acord. Diferenta este ca, la „Cerb”, ar fi fost doar un simplu recital, cateva piese si atat. Pe cand acum, timp de doua ore, e vorba de un concert in toata regula.     

Reteta Iglesias
Organizator: Sfinx Experience CDA, Mihai Cernea, Joey de Alvare
si Antena 1
Costuri
totale: 350.000 dolari
Costul
biletelor: 55, 35, 29-30, 12, 10 dolari
Dimensiunea afacerii: peste 500.000 de dolari (numai din vanzarea biletelor, daca se vand toate, fara spatiul publicitar, necontractat inca)
Onorariul artistului: 200-250.000 dolari

Reteta Pavarotti
Organizator: Artexim, Mihai Constantinescu
Costuri
totale: 2.400.000 dolari
Costul biletelor: 200, 150, 70 si 50 dolari
Dimensiunea afacerii: peste 2.750.000- 2.775.000 dolari (in cazul ca biletele se vand integral, fara adaugarea veniturilor – inca necuantificabile – din vanzarea spatiului publicitar)
Onorariul artistului: 1.200.000 dolari

Mihail Galatanu