Ikea intra in Balcani pe la Baneasa

De la sperante, trecute prin sita zvonurilor, si a timpului, deschiderea in Romania a unui magazin al gigantului suedez Ikea, cel mai mare producator si distribuitor de mobila, devine o certitudine. Prima unitate va fi inaugurata exact peste un an, in perimetrul celui mai de anvergura proiect imobilar autohton, Baneasa Investment, in urma unei investitii de peste 15 milioane de euro. La numai un an de la deschidere, primul hipermarket Carrefour din Romania avea deja vanzari de c



De la sperante, trecute prin sita zvonurilor, si a timpului, deschiderea in Romania a unui magazin al gigantului suedez Ikea, cel mai mare producator si distribuitor de mobila, devine o certitudine.


Prima unitate va fi inaugurata exact peste un an, in perimetrul celui mai de anvergura proiect imobilar autohton, Baneasa Investment, in urma unei investitii de peste 15 milioane de euro. La numai un an de la deschidere, primul hipermarket Carrefour din Romania avea deja vanzari de circa 100 de milioane de euro. Era in 2002, cand imaginea pietei era mult diferita fata de cea de azi. Insa si atunci, dar mai ales acum, fiecare record doborat de retailerii intrati in joc spune totul despre febra cumparaturilor care a cuprins Romania ultimilor ani. Fie ca este vorba de mancare, de electronice sau electrocasnice, orice aparitie a unui nou magazin aduce o invazie de cumparatori, mai ales daca este vorba de un nume greu, cum este cel care se pregateste sa revolutioneze sectorul de retail pentru mobila.


In incursiunea sa spre promitatoarele piete din Balcani, Ikea a destupat mai intai sticle de sampanie in Polonia, Cehia, Slovacia si Ungaria. Urmatoarea reduta era, in mod firesc, Romania. “Primul magazin Ikea de pe piata romaneasca va fi deschis in primavara anului viitor la Baneasa. Magazinul va avea o suprafata de 24.000 de metri patrati si va necesita o investitie de peste 15 milioane de euro”, a declarat pentru Capital Michael Lloyd, seful TriNation Mangement & Development BV, dezvoltatorul celui mai mare proiect imobiliar de pe piata romaneasca, Baneasa Investment. Lloyd a subliniat ca magazinul va fi deschis in sistem de franciza, iar investitorul este o companie straina. Conform unor surse din piata, proprietarul viitorului magazin este o firma cu capital britanic.
Cu astfel de coordonate, magazinul Ikea isi va adjudeca de la bun inceput statutul de cel mai mare centru de vanzare de mobila din Romania. Prin comparatie, magazinul Mobexpert din zona Pipera din Bucuresti, structurat pe doua etaje, are o suprafata de 15.000 de metri patrati, iar cel din vecinatatea Carrefour Militari se intinde pe 10.000 de metri patrati. “Unitatea Ikea din Romania va fi prima din Balcani”, confirma Hendrik Notmeijer, manager al Ikea Trading Area Balkan, companie cu sediul la Bucuresti.


Ikea nu este insa deloc straina de Romania. Compania produce mobila pe plan local inca din 1999, intr-o fabrica din Siret, apartinand diviziei sale Swedwood. “Mobila produsa sub acest brand in Romania se vinde doar in magazinele Ikea. Asa ca, daca un roman vrea sa cumpere mobila Ikea, cel mai apropiat magazin este la Budapesta”, spune Notmeijer. Nu se stie cati romani merg in Ungaria sa cumpere mobila Ikea, dar cu siguranta se vor inghesui, macar de curiozitate, in viitorul magazin de la Baneasa.


“Evident, vanzarile Ikea in Romania vor depinde de multi factori, cum ar fi politica de preturi, locatia aleasa, politica de marketing etc., insa ne asteptam la o evolutie pozitiva si rapida. Ikea va afecta intr-o mica masura producatorii de mobilier “high end”, insa va deveni concurentul principal al tuturor celorlalti producatori”, crede Bogdan Belciu, manager al reprezentantei din Romania a companiei de consultanta de management A.T. Kearney. Este interesant de urmarit cum va afecta aparitia numelui gigantului suedez afacerile producatorilor locali, care si asa nu se simt prea bine. Anul trecut, potrivit Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania, productia interna de mobila s-a ridicat la circa 1,195 miliarde de euro, dintre care 895 de milioane de euro (circa 75%) au reprezentat exporturile. In schimb, importurile s-au ridicat la 229 de milioane de euro, ceea ce spune multe despre cerere. Practic, vanzarile au crescut anual cu o rata medie de 20%, dar importurile si jocul cursului valutar au determinat anul trecut o scadere de 3% a productiei si de 4% a exporturilor, exprimata in lei. “Importurile de mobila au explodat in 2005, cand au crescut cu 49% fata de 2004, si sufoca piata interna cu o oferta careia producatorii romani nu pot sa-i faca fata”, se plange Aurel Rizea, presedintele executiv al Asociatiei Producatorilor de Mobila. Jucatorii locali pot avea o consolare: de la anul nu se vor mai bate cu oricine, ci cu Ikea.



Mobila produsa de Ikea in Romania se vinde doar in magazinele Ikea. Asa ca, daca un roman vrea sa cumpere mobila Ikea, cel mai apropiat magazin este la Budapesta.

Hendrik Notmeijer,

manager al Ikea Trading Area Balkan



CINE ESTE IKEA

221 magazine in franciza

15,2 mld. euro cifra de afaceri in 2005

454 milioane de vizitatori pe an

160 milioane de cataloage