Apelarea la 112 fără vreo urgență reală este ilegală

Dacă cineva sună la 112 în mod repetat și fără motive serioase, sau doar pentru a jigni operatorii, aceasta se numește „apelare abuzivă”. Practic, e vorba de cineva care sună din răutate, fără să fie o situație care să necesite intervenția echipelor de urgență.

De asemenea, „comunicare abuzivă” înseamnă să trimiți mesaje către 112 prin alte mijloace, nu neapărat sunând, tot fără să fie o urgență reală sau doar pentru a insulta operatorii. Acestea sunt diferite de „alertarea falsă”, care înseamnă că cineva dă informații greșite, ceea ce duce la mobilizarea inutilă a echipelor de intervenție.

Se dau amenzi între 1.000 de lei și 8.000 de lei pentru cine abuzează de serviciul de urgenţă

Articolul 32 din legea OUG nr. 34/2008 prevede pedepse diferite în funcție de ce fel de abuz este făcut:

Dacă suni la 112 fără motiv sau trimiți mesaje abuzive la numerele 113 sau 114, poți primi o amendă între 1.000 și 2.000 lei sau trebuie să faci între 100 și 200 de ore de muncă în folosul comunității. Dacă repeți asta în decurs de un an, amenda va fi între 2.000 și 4.000 lei, sau vei face între 200 și 400 de ore de muncă pentru comunitate.

112
SURSA FOTO: Dreamstime

Dacă trimiți mesaje abuzive la 112, vei fi sancționat la fel ca atunci când suni abuziv. Dacă alertezi fals echipele de intervenție (cum ar fi salvarea, pompierii), amenda este între 2.000 și 4.000 lei sau între 200 și 400 de ore de muncă în folosul comunității, potrivit The Legal Badger.

Dacă faci asta din nou în decurs de un an, amenda crește la 4.000-8.000 lei sau între 400 și 800 de ore de muncă.

Aceste sancțiuni se aplică și dacă folosești abuziv serviciul 113, care este pentru mesaje SMS către sistemul de urgență. Conform unui comunicat emis de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), unele persoane nu își dau seama cât de grave sunt aceste fapte.

Avertismentul STS

„Peste un milion și jumătate din apelurile de la 112 recepționate de la începutul anului și până în prezent au fost realizate de persoane care fie au sunat din greșeală, fie nu au spus nimic la telefon, fie au adus ofense operatorilor. Astfel de apeluri reprezintă mai mult de jumătate din cele aproximativ 2,7 milioane de apeluri non-urgente recepționate în această perioadă.

În anul 2024, 163 de mii de apeluri la 112 au fost abuzive, fiind efectuate de persoane care au făcut glume sau au adresat injurii operatorilor. Trei sferturi dintre apelanții abuzivi au fost adulți. În total, în primele 8 luni ale acestui an, operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență au preluat și gestionat peste 6,7 milioane de apeluri.

O pondere semnificativă a apelurilor non-urgente la 112 provine din manipularea necorespunzătoare a telefonului, din încercarea de a suna la un număr asemănător sau din neconfigurarea corectă a tastelor rapide. Totodată, sunt și multe situații de apelare neintenționată, involuntară, din buzunar („pocket dial”). În cele mai multe astfel de cazuri, persoana nu realizează că a sunat la 112. Aceste apeluri sunt efectuate de pe telefoane, ceasuri smart sau diferite gadgeturi.

Operatorii STS recomandă utilizarea atentă a acestor dispozitive și, în cazul în care o persoană este reapelată de Serviciul de urgență 112, să răspundă și să informeze că apelul a fost făcut din greșeală.

Pe de altă parte, au fost și apelanți abuzivi care au sunat la 112 pentru a face glume și a adresa înjurături, aceștia irosind peste 50 de mii de minute (880 de ore) din timpul ce se putea aloca celor care au avut cu adevărat nevoie de ajutorul Serviciului de urgență, în situații critice.

Spre exemplu, o persoană din Iași a apelat în mod abuziv numărul 112 de peste 15 mii de ori în ultimele 8 luni, ceea ce înseamnă o medie zilnică de 62 de apeluri. Apelantul a utilizat o cartelă prepaid și, de cele mai multe ori, a avut un comportament neadecvat față de operatori”, au transmis reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).