Într-o eră digitală în care vânzarea auto se desfășoară predominant online, mulți proprietari aleg metode tradiționale. Dar este legal să postezi un anunț de vânzare auto în geamul mașinii tale?
Anunț de vânzare auto în geamul mașinii. Drepturile proprietarului și reglementările legale
Proprietarii de vehicule au drepturi depline asupra bunurilor lor, dar există reguli stricte atunci când mașina se află pe drumuri publice. În conformitate cu legislația, mașinile parcate în spații publice trebuie să respecte anumite reglementări pentru a nu perturba ordinea publică.
„Constituie contravenție […] folosirea mijloacelor de publicitate sonore care pot tulbura liniștea publică, a vehiculelor publicitare care nu au obținut aviz pentru publicitate temporară sau a mijloacelor de publicitate luminoasă care pot perturba traficul auto și pietonal”, se arată în Art. 49 (h) din legea 185/2013.
Această reglementare subliniază că orice formă de publicitate trebuie să fie amplasată în locuri special amenajate, precum aviziere sau panouri publicitare.
Astfel, anunțurile de vânzare auto afișate în geamul mașinii sunt considerate materiale de promovare, iar plasarea lor în spații publice este ilegală fără avizele corespunzătoare. De aceea, dacă un proprietar își parchează mașina într-o zonă publică cu un anunț de vânzare pe geam, acesta poate fi sancționat pentru publicitate ilegală.
Consecințele afișării anunțurilor pe geamul mașinii
Când vine vorba de circulația cu anunțuri de vânzare auto, majoritatea șoferilor aleg să imprime aceste anunțuri pe coli A4. De obicei, acestea sunt lipite pe geamurile laterale, pe lunetă sau, uneori, pe parbriz. Această practică, deși comună, are implicații legale semnificative, scrie Promotor.
„Reprezintă contravenție și e încadrată în clasa a IV-a de sancțiuni […] aplicarea de afișe, reclame publicitare, înscrisuri sau accesorii pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale care restrâng sau estompează vizibilitatea sub limita legal admisă ori împiedică sau diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare și semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare”, stipulează Art. 102 (36) din Codul Rutier.
Această reglementare arată clar că publicitatea pe vehicul poate afecta siguranța rutieră.
În cazul în care un șofer este prins circulând cu un anunț de vânzare auto pe geam, acesta riscă o amendă semnificativă. Clasa a IV-a de sancțiuni prevede amenzi cuprinse între 9 și 20 de puncte de amendă, ceea ce se traduce într-o penalizare financiară între 1.485 lei și 3.300 lei.