Președintele interimar Ilie Bolojan a promulgat recent o lege care aduce schimbări semnificative în regimul donațiilor și plăților în spitale. Noua reglementare interzice pacienților să ofere recompense materiale personalului medical, dar le permite să facă donații unităților sanitare.

Schimbările vin ca urmare a unei dezbateri publice extinse despre limitele recunoștinței în contextul medical și riscurile legale asociate gesturilor de mulțumire, cum ar fi oferirea unui cadou sau a unei sume de bani.

Modificarea legislativă semnată de Ilie Bolojan

Pe 7 aprilie 2025, președintele interimar Ilie Bolojan a semnat decretul care pune în aplicare Legea pentru modificarea alineatului (2) al articolului 34 din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003.

Legea, adoptată în martie 2025 de Camera Deputaților, reglementează gesturile de recunoștință ale pacienților către personalul medical, subliniind că doar donațiile către spitale sunt permise, cu respectarea legislației în vigoare.

Ilie Bolojan
SURSA FOTO: Dreamstime

Detalii esențiale ale noii reglementări

Conform legii adoptate, pacienții pot face donații unităților sanitare în care au fost îngrijiți, cu respectarea dispozițiilor legale.

În acest fel, se elimină orice confuzie legată de posibilitatea de a oferi plăți suplimentare sau cadouri personalului medical.

Astfel, legea pune capăt unor practici care, de multe ori, au ridicat semne de întrebare cu privire la etica și legalitatea gesturilor de mulțumire.

De asemenea, inițiatorii proiectului de lege au subliniat că prin aceste modificări se dorește stabilirea unor limite clare între recunoștința pacienților și riscurile legale asociate unor acțiuni care ar putea fi interpretate ca mită.

Un proiect susținut de deputații USR

Inițiativa legislativă a fost promovată de un grup de deputați USR și a fost adoptată cu o majoritate largă în Parlament: 283 de voturi pentru și 20 de abțineri.

Unul dintre cei care au susținut ferm proiectul a fost deputatul Emanuel Ungureanu, care a explicat că scopul legii nu este acela de a legaliza șpaga, ci de a permite o formă de recunoștință legală.

asistent medical, spital, pacient
SURSA FOTO: Dreamstime

Potrivit acestuia, pacienții trebuie să înțeleagă că medicii nu trebuie răsplătiți prin cadouri sau bani, ci doar prin donații oficiale către spitale.

„Nu legalizăm șpaga” – explicațiile unui deputat

Emanuel Ungureanu a clarificat în timpul unui interviu că prin această lege nu se legalizează șpaga.

El a subliniat faptul că, deși există o tradiție a darurilor făcute medicilor de către pacienți, acestea sunt adesea interpretate ca gesturi de recunoștință, dar pot implica riscuri legale.

Deputatul a insistat asupra ideii că legile trebuie să protejeze atât pacienții, cât și personalul medical de orice abuzuri.

„Pacienții trebuie învățați de medici că un cuvânt de mulțumire și o rugăciune sunt suficiente. Medicii sunt cei responsabili să le spună pacienților care vor să sprijine un spital ca formă de recunoștință pentru actul medical de calitate de care au beneficiat că acest lucru se poate face doar printr-o donație legală către unitatea sanitară. Orice altă formă de recunoștință din partea pacienților față de medici sau alți angajați ai spitalului este interzisă prin lege”, a afirmat Ungureanu.

Problema cadourilor și a gratitudinii în spitale

De-a lungul decadelor, oferirea de cadouri medicilor a fost o practică uzuală în România, considerată un mod de a mulțumi pentru îngrijirile primite.

Totuși, această practică a ridicat numeroase întrebări în ceea ce privește legalitatea acestor gesturi.

„Oferirea unui cadou medicului reprezintă o constantă în comportamentul pacientului român, prins la mijloc în lupta dintre dreptul la recunoștință și implicațiile penale ale unui astfel de gest”, au explicat inițiatorii legii.

Noua reglementare se dorește a fi o soluție clară și eficientă, eliminând ambiguitățile și prevenind eventualele conflicte între pacienți și medici.

De asemenea, prin reglementările actuale, se speră că se va stimula un comportament etic și transparent în spitale, ceea ce ar putea contribui la creșterea încrederii pacienților în sistemul medical.