Imagine bruiata in toata legea de Ziua Nationala

Ministerul Culturii si Cultelor sfideaza Legea achizitiilor publice. De Ziua Nationala a Romaniei, a cheltuit 22 de miliarde de lei vechi fara a respecta procedurile legale. Banul public nu poate fi utilizat oricum, motiv pentru care, in ultimul timp, cadrul legislativ a fost incontinuu imbunatatit. Ordonanta nr. 60/ 2001 obliga institutiile publice sa respecte riguros anumite proceduri. Dar legile nu sunt date pentru conducatori, de vreme ce Ministerul Culturii si Cultelor (MCC) nu



Ministerul Culturii si Cultelor sfideaza Legea achizitiilor publice. De Ziua Nationala a Romaniei, a cheltuit 22 de miliarde de lei vechi fara a respecta procedurile legale.

Banul public nu poate fi utilizat oricum, motiv pentru care, in ultimul timp, cadrul legislativ a fost incontinuu imbunatatit. Ordonanta nr. 60/ 2001 obliga institutiile publice sa respecte riguros anumite proceduri. Dar legile nu sunt date pentru conducatori, de vreme ce Ministerul Culturii si Cultelor (MCC) nu le respecta.

La sfarsitul anului trecut, MCC a primit din Fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului 2.210.000 lei (RON), pentru a organiza “actiuni de diplomatie culturala”, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei. Hotararea de Guvern nr. 1.338/2005, emisa special pentru aceasta actiune de promovare a imaginii Romaniei, a intrat in vigoare pe 8 noiembrie. MCC trebuia sa livreze 10.000 de pachete cu albume de arta, CD-uri, DVD-uri si alte materiale, pana la 1 Decembrie, parlamentarilor, personalitatilor politice si publice din statele membre ale UE. Potrivit Ordonantei 60/2001 care stabileste procedurile achizitiilor publice, dupa intrarea in vigoare a HG, ministerul trebuia:

• sa elaboreze nota de fundamentare privind achizitia;


• sa emita Ordinul ministrului de constituire a Comisiei comune de negociere;


• sa intruneasca membrii Comisiei comune de negociere si sa consemneze rezultatele negocierii in procesele-verbale;


• sa emita un ordin al ministrului privind achizitia publica;


• sa elaboreze contractele de achizitie publica, in modelul tipizat prevazut de Ordonanta nr. 60/2001.


Ce a facut MCC? Nici pomeneala sa respecte procedurile strict prevazute de Legea achizitiilor publice! Nici macar documentele justificative, specifice fiecarei etape, nu au fost facute in conformitate cu prevederile legale. A stabilit furnizorii, le-a dat comanda, dupa care s-a apucat sa se acopere cu acte.


Inainte sa existe hotararea de Guvern, MCC a dat comanda catre Centrul National al Cinematografiei (de 10.000 de DVD-uri cu scurtmetraje), catre Editura Noi Media Print pentru “confectionarea” unui Album “Romania” (10.000 de exemplare) si a 10.000 de CD-uri cu “Romania”, “Manastirile din Romania” si “Muzeul Cotroceni”, iar catre Star Music SRL, pentru CD-uri cu muzica lui George Enescu si cartea “Destinul unui geniu”. Inainte de intrarea in vigoare a hotararii, ministrul Adrian Iorgulescu aproba o nota de fundamentare a programului de elaborare si distribuire a celor 10.000 de pachete cu materiale, prin intermediul ambasadelor in tarile membre ale UE. Pe ce temei legal facea fundamentarea? De unde stia Iorgulescu daca actiunea este legala, necesara si oportuna, asa cum prevede Legea achizitiilor publice, daca HG nu se publicase oficial? Greu de spus din moment ce nu a dorit sa comenteze. Mai mult, in nota de fundamentare a ghicit pana si sumele de bani ce urmau sa se aloce din bugetul de rezerva.

Degringolada in actele pentru achizitii publice

Tot inainte de publicarea oficiala a HG, secretarul de stat Ioan Onisei a aprobat procesul-verbal al Comisiei de negociere, fara sa vada ca aceasta comisie este numita printr-un ordin al ministrului inexistent la acea data. Ordinul ministrului este dat cu 11 zile mai tarziu! In ce temei legal s-a intrunit comisia si a luat o hotarare? Iorgulescu numeste in comisia de “negociere” doar reprezentantii MCC. Ce ar fi trebuit sa faca functionarii MCC? Sa negocieze ei intre ei… Ordinul ar fi trebuit sa dispuna constituirea unei comisii “comune de negociere”, care presupune existenta a doua parti: contractantul si contractorul.


Hotararea de Guvern nr. 1.338/ 2005 a aparut de-abia dupa ce toate aceste demersuri au fost savarsite. Dar lucrurile nu s-au oprit aici. Un functionar al ministerului a intercalat in registrul Biroului Cultura scrisa, lectura publica toate aceste documente, dandu-le numere de inregistrare false. A dublat numerele de ordine pentru fiecare act strecurat printre randurile goale din Registru. Nici macar nu s-a straduit sa dea o forma credibila consemnarilor facute, astfel incat acestea sa nu sara in ochi!


Cata eficienta au avut pachetele trimise in strainatate de Ziua Nationala pentru promovarea imaginii Romaniei? Nimanui nu-i pasa de vreme ce nimeni nu este obligat prin lege sa faca evaluari, bazate pe rezultate, si sa raspunda pentru banii cheltuiti.

In loc sa emita un ordin care sa reflecte dispozitiile premierului cu privire la promovarea imaginii Romaniei cu prilejul Zilei Nationale, Adrian Iorgulescu a dat unul pentru promovarea MCC. Scris in graba, ordinul dispune constituirea Comisiei de negociere reprezentata doar de reprezentantii MCC, si nu a unei comisii comune de negociere.

Desi MCC are o echipa de juristi, nu s-a gasit nici unul sa explice ministrului ca procesul-verbal al Comisiei de negociere nu se poate incheia inainte de emiterea Ordinului ministrului de numire a comisiei care va face negocierea.

Intr-o singura luna, in Registrul de evidenta al Biroului Cultura scrisa, lectura publica, s-au intercalat, printre randuri, noua inscrisuri care au primit numere false. Toate documentele se refera la achizitiile publice efectuate prin programul dedicat promovarii imaginii Romaniei cu ocazia Zilei Nationale.

Cum s-a “respectat” legea achizitiilor publice

Potrivit informatiilor furnizate de MCC, ordinea in care au fost emise documentele arata ca nu s-a respectat nici o procedura legala:

2 noiembrie 2005

Comanda lucrarilor catre Centrul National al Cinematografiei si Noi Media Print.

3 noiembrie 2005

Nota de fundamentare nr. 1.856/Directia Generala Creatie Contemporana, Diversitate culturala, aprobata de ministrul culturii, Adrian Iorgulescu.

4 noiembrie 2005

Proces-verbal al comisiei de negociere, nr. 1.864/4.11.2005, “numita prin Ordinul ministrului nr. 2.371/15.11.2005”, pentru analiza ofertei prezentate de Noi Media Print.

8 noiembrie 2005

Intra in vigoare H.G. nr. 1.338 pentru finantarea cheltuielilor efectuate cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, Monitorul Oficial nr. 989 din 08/11/2005.

9 noiembrie 2005

Proces-verbal al Comisiei de negociere, nr. 1.879/9.11.2005 “numita prin Ordinul Ministrului nr. 2.371/15.11.2005”, pentru analiza ofertei prezentate de Centrul National al Cinematografiei.

14 noiembrie 2005

Comanda lucrarilor catre Imprimeria Coresi.

15 noiembrie 2005

Ordinul nr. 2371/15.11.2005 de constituire a Comisiei de negociere, semnat de ministrul Adrian Iorgulescu.

16 noiembrie 2005

Proces-verbal al comisiei de negociere, nr. 1.920/16.11.2005, pentru analiza ofertei prezentate de firma Star Media Music.

16 noiembrie 2005

Proces-verbal al comisiei de negociere, fara numar de inregistrare, pentru analiza ofertei prezentate de Imprimeria Coresi.