Necesitatea construirii unei şosele de centură a municipiului Sebeş a fost o temă des abordată de-a lungul ultimului deceniu de către autorităţile locale şi parlamentarii din judeţ, dar şi de oamenii de afaceri din oraş, care au susţinut, în deseori rânduri, că pierd importante sume de bani din cauza traficului care bloca localitatea ore în şir.

‘Maşinile cu marfă nu ajung la timp pentru procesele de producţie, costurile cu carburanţii s-au dublat, iar oamenii din localităţile învecinate întârzie la serviciu’, susţineau, în urmă cu câţiva ani, membrii Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Sebeş, care au cerut atunci reprezentanţilor administraţiei locale să rezolve cât mai urgent problema şoselei de centură de teamă că firmele lor vor ajunge în pragul falimentului.

Tot în urmă cu câţiva ani a existat inclusiv o petiţie on-line adresată de sute de şoferi Ministerului Transporturilor pentru construirea şoselei de centură, deoarece erau situaţii în care dura mai mult traversarea oraşului Sebeş, care ajungea mai ales vara şi la două ore, decât, de exemplu, străbaterea distanţei dintre Sebeş şi Sibiu. Circulaţia în oraş era de multe ori blocată, şirul de maşini aflate în tranzit întinzându-se pe mai mulţi kilometri în interiorul localităţii, iar în unele perioade chiar pe toată lungimea drumului din intravilanul Sebeşului.

Varianta de ocolire a municipiului Sebeş, la intersecţia DN 7/DE 68 cu DN 1/DE 81, pe traseul autostrăzii Sibiu-Deva, Coridorul IV paneuropean, a avut elaborat un studiu de fezabilitate din anul 2004. În 2007 era prevăzut a se elabora proiectul tehnic şi documentaţia de licitaţie în vederea atribuirii lucrărilor de execuţie, termenul de predare fiind vara lui 2008. Între timp, au apărut modificări în ceea ce priveşte proiectul variantei de ocolire.

Lotul 2 al autostrăzii Orăştie-Sibiu, ce a inclus şi nodurile rutiere din zona Sebeşului, se întinde pe 19,7 kilometri. Au fost executate trei pasaje peste autostradă, şapte poduri şi pasaje peste alte căi de comunicaţii (cale ferată, drumuri judeţene şi drum agricol), opt poduri peste cursuri de apă şi trei noduri rutiere, inclusiv bretele de acces – Nod rutier Lancrăm km 27+075, Nod rutier Sebeş est km 32+650 şi Nod rutier Cunţa km 43+855.

Investiţia se ridică la peste 114 milioane de euro, lucrările fiind executate de Asocierea Straco Grup SRL – Studio Corona SRL Civil Engineering.

Lucrările au început în 15 noiembrie 2011 şi aveau termen de finalizare iniţial aprilie 2013.

Proiectul a urmărit construcţia unui nou sector rutier la standard de autostradă (2×2) pe traseul Orăştie – Sibiu, în lungime de 82,07 kilometri. Reducerea numărului de accidente pe ruta Orăştie-Sibiu, a timpului de călătorie, implicit realizarea economiilor de timp şi dezvoltarea economică a zonei prin îmbunătăţirea gradului de accesibilitate în special în judeţele Hunedoara, Alba şi Sibiu sunt doar câteva dintre beneficiile create prin construirea acestei autostrăzi.

Datorită complexităţii şi lungimii proiectului, pentru execuţia lucrărilor a fost realizată o împărţire în patru loturi. Trei dintre loturi, respectiv 1, 2 şi 4, sunt inaugurate joi, urmând ca lotul 3 să fie terminat la sfârşitul anului viitor. AGERPRES