Uriaşa nevoie de piloţi de linie - 533.000 în următorii 20 de ani - constituie în prezent o provocare la nivel mondial, iar profesioniştii se tem, în acest context, ca pregătirea lor să nu aibă de suferit. 'Există riscul ca tot mai mulţi piloţi să fie +scoşi+ într-un timp cât mai scurt pentru a răspunde acestei cereri în creştere', arată Philip von Schoppenthau, secretar general al ECA (European Cockpit Association), citat de AFP.
Consecinţa ar fi o instruire de calitate mai slabă, piloţi mai puţin bine antrenaţi şi, prin urmare, susceptibili să ia decizii greşite în cazul unor incidente, apreciază asociaţia cu sediul la Bruxelles. În prezent sunt necesari în medie doi ani pentru formarea unui copilot şi ani de experienţă suplimentară (de la opt la 12 la Air France, între 10 şi 15 la British Air) pentru a deveni comandant de bord. De câţiva ani însă, licenţa numită 'multi-crew pilot licence' (MPL) permite teoretic obţinerea titlului de pilot în 45 de săptămâni.
Asociaţia, care reprezintă peste 38.000 de piloţi europeni din cei circa 150.000 din toată lumea, şi-a exprimat de multă vreme îngrijorarea în legătură cu felul în care se desfăşoară instruirea piloţilor. Ea a avertizat deja în legătură cu pericolul utilizării tot mai intense a simulatoarelor de zbor în locul zborurilor reale şi al automatizării ridicate a avioanelor. Acest lucru duce la sub-antrenarea piloţilor sub pretextul că sistemele de bord, extrem de fiabile, previn multe disfuncţiuni, potrivit aceleiași surse, citată de Agerpres. Transportul aerian, în pofida recentelor accidente din Ucraina şi Mali, rămâne cel mai sigur mod de deplasare din lume. Cu circa 100.000 de zboruri în prezent şi cu mult mai multe peste 20 de ani – traficul aerian crescând cu aproape 5% anual -, instruirea piloţilor este 'o adevărată provocare', afirmă directorul Agenţiei europene de securitate aeriană, Patrick Ky, care subliniază existenţa unor 'controale tot mai serioase la şcolile de pregătire europene'.
Boeing – autor al previziunii de 533.000 de piloţi necesari între 2014 şi 2033, dintre care 216.000 în Asia-Pacific – se gândeşte la soluţii. 'Este o problemă mondială care trebuie luată în serios de toţi actorii implicaţi: companii, constructori de avioane, organisme de instruire şi autorităţi de reglementare din lumea întreagă', spune Sherry Carbary, vice-preşedintă a Boeing Flight Services. Constructorul de avioane american propune stagii de pregătire prin intermediul filialei sale Jeppesen.
Unul din modurile prin care se poate răspunde la cererea ridicată de piloţi este reciprocitatea mijloacelor de instruire, apreciază Eric Prevot, comandant de bord pe B777 şi purtător de cuvânt al Air France. Compania franceză a asigurat deja pregătirea unor tineri piloţi ai China Eastern, unul din partenerii săi în cadrul alianţei comerciale SkyTeam. Miza este 'coordonarea programelor de instruire cu situaţii întâlnite în mod real. Nu are rost să se facă mai multe ore de pilotaj pe avioane utilitare dacă vrei să fii pilot de linie', conchide Prevot.