IMM Invest, un program mult așteptat de către antreprenori, se dovedește a fi o mare păcăleală. De ce susțin lucrul acesta?
Minciuna începe cu reclama, dacă citim pe site-ul FNGCIMM sau am nimerit în pauza publicitară la una dintre televiziuni și aflăm că: „cel mai mare program pentru IMM-uri se adresează firmelor afectate semnificativ de coronavirus”. De aici încolo, marele devine tot mai mic sau programul își îngustează adresabilitatea prin tot felul de etape birocratice prin care trebuie să treacă o firmă aflată la nevoie.
Inaugurarea cu fast a platformei IMM Invest, momentul unic care ar fi trebuit să marcheze punctul de cotitură și de relansare a economiei românești, s-a transformat într-un simbol al neputinței actualei guvernari. Site-ul nu a funcționat unsprezece zile. Florin Cîțu își imagina o conspirație cosmică împotriva bunelor sale intenții, reptilienii sau oamenii răi îi făcuseră farmece și astrele așezate retrograd, evident, se împotriviseră. Nicidecum, nu erau de vină incompetența, nepriceperea, nepăsarea de care a dat dovadă.
Trecem peste acest episod nefericit și încercăm sa aplicăm pe site. Sub o aparentă transparență, vom primi rapid un număr de înregistrare la documentația transmisă online (după ce am studiat și completat cele opt pagini ale formularului). Suntem liniștiți că ne-am înscris, iar plafonul de 15 miliarde al programului pare suficient. Așteptăm să fim înștiințați dacă suntem admiși sau nu. Reclama spunea că este extrem de simplu. Fals! Speranțele încep să se clatine. Primim solicitare de clarificări. Astfel, numărul 83.486 poate fi în fața numarului 1.294. Ce credeam că va fi transparent și clar, deja nu mai este.
Primim răspunsul mult așteptat că suntem admiși în program. Și-acum, surpriză! Suntem îndrumați spre una dintre băncile partenere care au semnat acord cu FNGCIMM. Analiza solicitării de credit pentru capital de lucru sau investiții se face în condițiile normelor de prudențialitate ale băncilor. Trebuie să dovedim bonitate, că nu am avut incidente de plată, că avem un plan de afaceri sustenabil, că putem plăti ratele și că… avem garanții colaterale.
Speranțele deja încep să se năruie pentru toți antreprenorii ale căror afaceri au fost afectate în mod sever de pandemia de coronavirus. Dacă activitatea a fost închisă prin Ordonanță militară și nu există nicio predictibilitate asupra posibilității redeschiderii ei, ce plan de afaceri realist pot avea?
Acum fiecare antreprenor înțelege că, de fapt, totul este un exercițiu de imagine pentru actualul guvern, că etapa înscrierii pe platforma FNGCIMM este doar una birocratică și inutilă, din moment ce toate discuțiile se poartă la bănci. Șansa reală de a finanța afacerile care și-au redus activitatea în perioada de criză COVID este inexistentă.
Florin Cîțu ne-a spus ca 10-12, maximum 15.000 de IMM-uri sunt bancabile în România. Atunci nu l-am crezut și am atras atenția că potențialul este mai mare, de cel puțin 100.000 de companii. Din păcate, ca să-și îndeplinească „profeția”, a restrâns aplicabilitatea programului doar pentru companiile „sănătoase”, care nu au fost afectate de COVID. Elitele au din nou acces la finanțare. Cei mulți și vulnerabili sunt pe cont propriu. Dictonul PNL-ist „Prin noi înșine” s-a transformat în timpul ministeriatului lui Florin Cîțu în „Salvați-vă singuri”.
Cifrele comunicate oficial de directorul FNGCIMM, dl.Nancu, în fața comisiei de specialitate din Camera Deputaților: până acum sunt în jur de 20 de credite acordate, din cele 95.000 de solicitări depuse. Și din 15 mai vom ieși din starea e urgență, intrând în 18 mai în stare de alertă. Cu ce bani vom reporni afacerile?
Vorbele frumoase nu țin loc fluxului de numerar. Domnule Cîțu, nu vă mai mințiți și nu ne mai mințiți! Românii trebuie să știe că programul IMM Invest este doar pentru cei aleși de PNL. Și aceștia trebuie șă știe la rândul lor că sunt păcăliți. Programul nu este clar pentru băncile finanțatoare, ele încă negociază condițiile de garantare. Dacă Fondul nu vine cu o soluție la cele peste 16 pagini de solicitări, numărul creditelor acordate va rămâne foarte mic. Dar va rămâne un număr foarte mare de antreprenori înșelați de reclama mincinoasă.
ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor), crezi că poți interveni în acest caz?