Jumătate dintre întreprinderile mici şi mijlocii din România au probleme, în condiţiile în care 10% din total sunt în stare falimentară, iar 40% şi-au redus activitatea în ultimii doi ani, a declarat, joi, Ovidiu Nicolescu, preşedintele de onoare a Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

Aceasta în condiţiile în care IMM-urile dau mai mult de jumătate din PIB-ul ţării şi contribuie într-o mare proporţie la exporturi, a amintit el, prezent la lansarea Cartei Albe a IMM-urilor.

„14,28%, adică 1 din 7 IMM-uri, şi-au amplificat activitatea în ultimii doi ani, iar o treime funcţionează la aceeaşi parametri, ceea ce este foarte important, pentru că dă stabilitate economiei. Din păcate, jumătate dintre IMM-uri au probleme. 10% sunt în situaţie falimentară, iar 40% şi-au redus activitatea, ceea este un procent foarte mare. Acesta este tabloul ultimilor doi ani”, a arătat Nicolescu.

El a arătat că principalele dificultăţi sunt lipsa resursei umane, birocraţia şi inflaţia, urmate de dificultăţi de natură financiară, care se referă la cerere şi la concurenţa neloială.

„De asemenea, finanţarea este o problemă-cheie. România este singura ţară din Europa unde autofinanţarea este modalitatea principală de finanţare a IMM, adică 70%. La noi, creditele fiind folosite doar de un sfert dintre IMM-uri, ceea ce înseamnă că nu ne dezvoltăm”, a arătat reprezentantul CNIPMMR.

Potrivit acestuia, autofinanţarea nu produce un progres substanţial, te ajută să te menţii sau să nu mori, astfel că trebuie găsită neapărat o soluţie pentru a creşte creditarea.

„Este foarte mult spaţiu când vorbim de comisioane şi dobânzile practicate de bănci şi dacă le comparăm cu Europa este greu de înţeles”, a adăugat el.

Pentru următorii doi ani, 56% dintre IMM-uri vor să-şi extindă afacerea moderat, 11% rapid, ceea ce arată că două din trei firme mici şi mijlocii vor să se dezvolte.

„Este fantastic că antreprenorii sunt optimişti. Pe de altă parte, o treime îşi propun diminuarea afacerii, vor să vândă sau să se închidă, ceea ce este o pondere restul de mare”, a continuat Nicolescu.

El a adăugat că testul IMM, adică analiza privind modul în care actele normative influenţează mediul de afaceri, nu se face sau se face doar formal.