Companiile mici din Europa văd în activitatea de export o modalitate de creștere a veniturilor, potrivit unui studiu. Marea Britanie reprezintă însă o excepție, încrederea în exporturi scăzând în mod semnificativ în lunile care au urmat referendumului din iunie anul trecut– „Brexit” – cu privire la menținerea statutului de membru UE.
Aceste informații reies dintr-un studiu realizat la solicitarea UPS (NYSE: UPS), în al doilea și al treilea trimestru din 2016 și care include opinii de la 12.815 antreprenori și manageri de IMM-uri din opt țări europene. Cercetarea a arătat că tot mai multe afaceri mici au activitate la export, raportând o creștere a veniturilor peste medie.
Un factor care a afectat rezultatele studiului din 2016 este referendumul din iunie din Marea Britanie, în urma căruia cetățenii britanici au votat pentru părăsirea UE. În Marea Britanie, răspunsurile au fost colectate înainte și după vot. Rezultatele au arătat o pierdere semnificativă a încrederii IMM-urilor britanice în exporturi până în al treilea trimestru. Înainte de vot, 36% din IMM-urile din Marea Britanie au prognozat o creștere a exporturilor, procentul scăzând la 20% după vot.
Așteptările s-au schimbat în mod negativ în toate celelalte piețe analizate. Numărul companiile care se așteaptă la o creștere a exporturilor a crescut de la 26% în al doilea trimestru, la 33% în al treilea trimestru. Creșterea exporturilor în toate piețele chestionate a modificat poziția Marii Britanii; dacă înainte U.K. era cea mai puternică piață de export după Germania, în prezent ocupă locul al șaselea, mai arată studiul.
„În sectorul IMM, exportatorii raportează o creștere mai mare a veniturilor și sunt mai încrezători cu privire la performanțele viitoare. Studiul din 2016 relevă că mai mult de jumătate dintre directorii de companii mici care și-au trimis produsele la export au înregistrat o creștere a veniturilor pe parcursul ultimilor trei ani. Doar 31% dintre proprietarii de afaceri mici care nu au realizat exporturi au spus că au înregistrat creșteri”, a declarat Nando Cesarone, președinte UPS Europe.
Proporția IMM-urilor care au realizat exporturi a crescut în general, chiar brusc în unele cazuri. Aceste IMM-uri raportează previziuni pozitive, majoritatea companiilor din toate piețele estimând ca exporturile să fie stabile sau în creștere. Principalele constatări includ: proporția IMM-urilor care realizează exporturi a crescut în toate piețele, inclusiv în U.K.. Cel mai probabil, IMM-urile vor alege Germania ca destinație de export; U.E. rămâne cea mai importantă piață de export pentru IMM-urile europene, urmată de SUA. Proporția companiilor exportatoare în alte zone este în creștere în toate piețele, cu excepția Italiei și Marii Britanii.
Pentru prima dată, companiile non-exportatoare au fost întrebate despre disponibilitatea pentru activitățile de export și prioritățile de afaceri în viitor. Aceste rezultate au fost combinate pentru a crea o scală ponderată – Export Readiness Index (Indicele gradului de pregătire pentru export). Este o descriere succintă a gradului de pregătire a IMM-urilor europene pentru tranziția către export.
Potrivit Index-ului, principalele trei probleme pe care companiile trebuie să le rezolve înainte de a începe activitatea de export sunt cele legate de valorificarea avantajelor e-commerce, menținerea dezvoltării în piețe necunoscute și obținerea de informații din piață. IMM-urile din Franța, Marea Britanie și Spania au obținut cel mai mare punctaj, fiind cel mai pregătite pentru export. „Suntem aici pentru a ajuta companiile să navigheze cu încredere printre complexitățile comerțului transfrontalier”, a adăugat Cesarone. „Clienții noștri au acces la experți în brokeraj dedicați care facilitează activitatea de export.”
Studiul („UPS European SME Exporting Insights”) din 2016 a intervievat 12.815 proprietari de IMM-uri și directori generali, comerciali, executivi și de vânzări, în perioada 14 iunie-24 august 2016. Interviurile au fost realizate în următoarele țări: Belgia (1.111), Franța (1.250), Germania (1.249), Italia (1.667), Olanda (1.999), Polonia (1.790), Spania (1.247) și Marea Britanie (2.502). În 2016, a fost inclusă pentru prima dată în studiu Spania. Specialiștii în informații comerciale Dun & Bradstreet au identificat industriile din care fac parte companiile participante la studiu: industriile producătoare & auto (IM&A), retail, high-tech și îngrijire a sănătății.