In proportie de 66%, forta de munca din UE este angrenata in intreprinderi mici si mijlocii. Cele circa 18.802.000 IMM-uri existente ocupa peste 112 milioane de angajati. Cand spui IMM, spui firme care au intre 10 si 250 de angajati, o balanta comerciala anuala intre 5 si 40 de milioane de euro si sunt independente fata de intreprinderile mari. Romania a adoptat aceeasi definitie, cu exceptia criteriului cifra de afaceri, si a inchis provizoriu negocierile pentru capitolul IMM-uri. Aceasta inseamna ca, in principiu, structurile exista si sunt functionale, iar mediul de afaceri este prietenos micilor intreprinderi.
Este interesanta analizarea transpunerii in practica a doua dintre aceste principii, respectiv Biroul unic si facilitatile acordate IMM-urilor.

Biroul unic se poticneste

Pentru infiintarea Biroului unic, in mai anul trecut, Guvernul Romaniei a primit o bila alba din partea UE. Biroul unic inseamna instituirea unei proceduri simplificate de inregistrare si autorizare a firmelor. Investitorii nu au de facut decat doua drumuri. Primul, in scopul furnizarii datelor necesare si platii taxelor si tarifelor aferente pentru obtinerea autorizatiilor de functionare. Al doilea, pentru ridicarea documentelor firmei. Intervalul de timp dintre cele doua contacte cu birourile unice din teritoriu, gazduite de camerele de comert si industrie judetene, ar trebui sa fie de 20 de zile. De la infiintarea birourilor unice pana astazi, acest lucru nu s-a intamplat. In loc de 20 de zile, termenele au ajuns la luni de zile, iar procedura s-a dovedit a fi mai greoaie decat cea precedenta. Cauza, functionarii din ministerele ce dau avizele de functionare IMM-urilor au ramas aceiasi, la fel si legislatia. Incurcatura este atat de mare, incat se pregateste amendarea ordonantei de infiintare a Biroului unic. Va fi separata activitatea de consultanta acordata intreprinzatorilor de cea de autorizare, se va introduce obligativitatea declaratiei pe proprie raspundere privitoare la sediul social. Si tot pe declaratii pe proprie raspundere se va merge si in cazul preschimbarilor de certificate de inmatriculare. In cele noua luni de functionare, prin birourile unice s-au inregistrat 32.679 de comercianti si au fost preschimbate 47.136 de certificate de inmatriculare (dintr-un total de 671.788).

Facilitatile au viata scurta

Cat despre facilitatile fiscale acordate IMM-urilor prin Legea nr. 415/ 2001, nu mai au viata lunga. Memorandumul de finantare semnat cu FMI impune abrogarea lor. Asadar, dispar facilitatile vamale la importurile de tehnologie si materii prime, scutirile de impozit pe profitul reinvestit, accesul prioritar la inchirierea sau cumpararea spatiilor de productie ale intreprinderilor de stat. Este in pregatire un set de reglementari ce schimba total regulile jocului in ceea ce priveste sectorul IMM, in sensul adoptarii unor facilitati comune pentru toti investitorii, mai putin impovaratoare pentru bugetul public.    

IN AUSTRIA IMM costa putin

· In scopul simplificarii procedurilor de demarare a micilor afaceri, guvernul austriac a amendat Legea comertului in sensul reducerii obiectelor de activitate de la 155 la 84. Totodata, a fost introdusa notiunea de „obiect de activitate inrudit”. Avantajul intreprinzatorului in urma introducerii acestor doua masuri este ca la alegerea obiectului de activitate al firmei plateste mai putin si aceeasi titulatura poate desfasura mai multe activitati. Daca, spre exemplu, obiectul de activitate ales este pescuitul si comercializarea pestelui, firma poate presta si servicii de alimentatie publica in cadrul unui restaurant cu specific pescaresc.
· De la 1 aprilie 2001, Camera de Comert si Industrie austriaca nu mai percepe taxe de inscriere din partea IMM-urilor. In medie, un intreprinzator platea o taxa intre 200 si 300 de euro, in functie de numarul obiectelor de activitate.
· La infiintare, IMM-urile sunt scutite de plata taxelor de timbru, a onorariilor cuvenite avocatilor, a taxelor de transfer al proprietatii.

Franta scade fiscalitatea salariala

· Incepand din anul 1999, centrul de greutate al fiscalitatii salariale se muta de pe umerii angajatorului pe cei ai salariatului. Ponderea contributiei IMM-urilor la asigurarile sociale este in continua scadere, urmand ca in 2003 sa dispara complet. Facilitatea se adreseaza exclusiv IMM-urilor reduce semnificativ costurile cu forta de munca (in 2001 s-au diminuat cu 1,2 miliarde de euro) si incurajeaza crearea de noi locuri de munca.
· In cazul anumitor servicii, cum ar fi baby-sitting, supravegherea la domiciliu a persoanelor varstnice sau handicapate, meditatii etc., TVA a fost redusa de la 20,6% la 5,5%
· Firmele care inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mica de 7.622.450 euro beneficiaza de reducerea graduala a impozitului pe profit, daca profitul obtinut este sub 38.112 euro. In 2001, cota redusa a impozitului pe profit a fost de 25%, iar de la 1 ianuarie 2002 este de 15%. De aceasta facilitate beneficiaza 270.000 de IMM-uri, iar suma pierduta de bugetul public francez prin incasarea unor impozite pe profit reduse este estimata pentru anul in curs la 975.673.710 euro.

SPANIA pariaza pe afacerile de familie

· Majoritatea IMM-urilor sunt afaceri de familie. In scopul incurajarii transmiterii acestora din generatie in generatie, statul spaniol suporta 95% din taxa de donatie sau de mostenire.
· Circa 540.000 de IMM-uri, cu o cifra de afaceri anuala de cel mult trei milioane euro, platesc o cota redusa a impozitului pe profit.
· In cazul cumpararii de echipamente informatice si de comunicatii, IMM-urilor li se deduce 10% din costul acestora si 5% din sumele cheltuite pentru pregatirea personalului.
· Deducerea cheltuielilor de infiintare a firmelor in cazul investitiilor de capital spaniol in strainatate.
· TVA redusa, de la 15% cota standard la 6%, pentru servicii prestate de IMM-uri, cum ar fi transportul de calatori, campinguri, pensiuni etc.
· Amortizarea accelerata a mijloacelor fixe, in scopul incurajarii reinnoirii echipamentelor de productie.