Desfasurata la sfarsitul anului trecut, ancheta Centrului International pentru Intreprindere Privata (CIPE) a cuprins oameni de afaceri din 60 de asociatii de afaceri (camere de comert, organizatii de afaceri, patronale si profesionale). Toate companiile reprezentate in grupul investigat sunt intreprinderi mici si mijlocii, principalele lor activitati fiind productia (pentru 59% dintre ele) si comertul (41%), urmate de constructii si servicii (cate 17%) si turism (12%).
Imprejurarile in care au pornit la drum cei mai multi dintre acesti oameni care au reusit sa-si faca un drum in lumea afacerilor sunt graitoare pentru oricine ar dori sa repete experienta lor. Surprinzator, majoritatea (82%) au o pregatire tehnica, putini (12%) avand studii economice sau de administrarea afacerilor. Majoritatea (53%) acumulasera zece sau mai multi ani de munca anterior demararii afacerii, iar 64% lucrasera intr-o intreprindere de stat, unde au ocupat o functie de conducere, ceea ce le-a permis sa-si descopere si sa-si dezvolte calitati manageriale. Altii si-au dobandit experienta lucrand pentru companii private romanesti (18%) ori in strainatate (6%).
Varstele oamenilor de afaceri chestionati sunt intre 34 si 62 de ani, cu o medie de 46 de ani, iar 76% sunt barbati. Niciunul nu isi reneaga deciziile majore care au punctat cariera lor antreprenoriala; absolut toti ar lua-o oricand de la inceput, in acelasi domeniu si pe baze similare.
O optime din intreprinzatori au cumparat compania de la stat, unul singur a preluat-o de la un alt om de afaceri, restul si-au fondat singuri afacerea, pornind de la zero. In momentul actual, doua treimi din companii au in proprietate cladirile in care functioneaza, iar echipamentele – in proportie de 88%, celelalte fiind nevoite sa le inchirieze. Marea majoritate (71%) isi conduc singuri afacerea, fiind totodata proprietari si manageri, iar restul sunt presedinti ai consiliilor de administratie.
Planul de afaceri este ultimul criteriu pentru banci
Doar o sesime din ei au demarat afacerea impreuna cu alti membri ai familiei, in timp ce numarul celor care au pornit solitari la drum ori impreuna cu prietenii este de doua ori mai mare. Aproape jumatate din ei sunt la prima si singura afacere din viata lor.
Ceea ce i-a motivat pe intreprinzatori sa aleaga drumul spinos al business-ului a fost, inainte de toate, dorinta de a-si avea propria lor afacere, pe care s-o poata controla (53%), de a castiga mai multi bani (47%), de a face o cariera in acest domeniu (47%), de a fi independenti (29%) si de a dobandi prestigiu (12%).
Cei mai multi (53%) si-au pus la bataie economiile pentru a se lansa, ulterior finantandu-se si din profit. Altii (29%) au riscat mai mult, contractand credite la banci sau cu investitori particulari (12%). Solutii mai convenabile de finantare in primul an de activitate au fost imprumuturile la rude si prieteni (35%), creditarea de catre furnizori (17%) sau clienti (23%), ori chiar folosirea economiilor oamenilor din echipa manageriala (17%).
In urmatorii doi ani de activitate, functionarea firmei si investitiile au fost finantate, in principal, din profit (in cazul a 71% din cei chestionati) si din imprumuturi bancare (53%), celelalte surse fiind folosite cam in aceleasi proportii ca la inceput, cu exceptia economiilor proprii si a imprumuturilor de la rude si prieteni, al caror rol s-a diminuat.
Creditul bancar nu este calea preferata de finantare, pentru simplu motiv ca obtinerea lui este dificila, din cauza ca procedura este prea indelungata (53%) si greoaie (35%), iar dobanzile sunt prea ridicate (47%). Doar 17% din intreprinzatori n-au avut nimic de reprosat bancilor.
In general, sistemul de creditare pare a fi inadecvat, de vreme ce, in perceptia oamenilor de afaceri, factorii care stau la baza deciziei bancii de acordare a imprumutului sunt, in ordine: garantiile si ipotecile (82%), performantele companiei si abilitatea solicitantului (47%), urmate la foarte mare deparate de claritatea cererii si acuratetea planului de afaceri (17%).
Probabil ca, si din motivele mentionate mai sus, intreprinzatorii romani prefera sa lucreze cu banci straine sau cu capital mixt (53%), in vreme ce bancile private romanesti sunt agreate de 41% din ei, iar cele cu capital de stat, de 35%.
Serviciile ofera cea mai ridicata marja de profit
Piata interna este principalul teren pe care opereaza intreprinzatorii, 70% din ei considerand-o cea mai profitabila pentru afacerile lor, fata de 29% care gandesc acelasi lucru relativ la pietele vest-europene, 12% in cazul SUA si doar 6% pentru pietele central si est-europene.
Doua treimi din oamenii de afaceri apreciaza drept acerba concurenta in interiorul industriei careia le apartin, toti ceilalti considerand-o moderata. Principalii concurenti sunt marile companii autohtone, in opinia a 88% din cei chestionati, urmate de celelalte intreprinderi mici si mijlocii (47%), firmele mixte (29%), importatori (23%), intreprinderile de stat si companiile straine (12%).
Serviciile ofera firmelor cea mai ridicata marja de profit, fiind mentionate in 59% din raspunsurile colectate de CIPE in ancheta sa, cu toate ca acest sector nu reprezinta nici pe departe ponderea in grupul investigat. In ierarhia profitabilitatii urmeaza activitatile de productie (47%) si de cele comerciale (17%).
Aproape doua treimi dintre intreprinzatori au inregistrat o crestere a profitului in 2002, fata de anii anteriori, in timp ce pentru 23% afacerea a devenit mai putin profitabila, iar pentru 12% situatia ramane practic neschimbata. Majoritatea sunt multumiti de profitabilitatea afacerii lor si peste o treime au anticipat corect rezultatele obtinute in 2002: 35% au obtinut un profit pe masura asteptarilor, 23% – mai mare, 29% – mai mic, 12% – mult mai mic decat in proiectiile lor. In niciunul din cazuri profitul nu a fost cu mult peste asteptari.
Toti cei care la finele anului trecut isi facusera planurile pentru 2003 (94%) au anuntat intentia de a face investitii, 6% nefiind decisi in vreun fel. Pentru 53% din intreprinzatori, investitiile vor fi de anvergura, ceea ce este un indiciu puternic in privinta increderii lor in evolutia mediului economic.
52% din intreprinzatori au mai multe afaceri, restul sunt la prima si unica lor
incercare de acest fel, dar toti ar lua-o oricand de la inceput, cu acelasi gen de business.
65% declara ca avantajul lor competitiv il reprezinta organizarea si calitatea fortei de munca, 29% – tehnologia, 12% – costurile reduse si marketingul, niciunul – resursele financiare.
65% sunt proprietarii infrastructurilor care le sunt necesare pentru functionarea afacerii, iar 88% – ai echipamentelor, ceea ce le confera independenta, siguranta si stabilitate.
71% isi finanteaza activitatea curenta si investitiile din profit, iar 53% au apelat la credite bancare, dupa ce, in primul an de activitate, economiile proprii au fost principala sursa.
69% denunta atitudinea negativa a
Guvernului fata de sectorul privat, 88% cred ca acesta nu are politici clare in materie si absolut toti considera ca legislatia fiscala nu stimuleaza reinvestirea profitului.