Impactul crizei, mai dureros anul acesta pentru firme decât în 2009

Nevoiţi să reducă drastic costurile pentru a-şi salva firmele în perioada de criză, managerii se confruntă cu eficienţa tot mai scăzută a angajaţilor şi au probleme cu dezvoltarea planificării strategice. Greul abia anul acesta începe. Influenţa crizei asupra firmelor în care lucrează a fost considerată mai accentuată în prezent decât în cursul anului trecut de către majoritatea managerilor (56%) chestionaţi în cercetarea „Provocări manageriale şi evoluţia orga

Nevoiţi să reducă drastic costurile pentru a-şi salva firmele în perioada de criză, managerii se confruntă cu eficienţa tot mai scăzută a angajaţilor şi au probleme cu dezvoltarea planificării strategice.

Greul abia anul acesta începe. Influenţa crizei asupra firmelor în care lucrează a fost considerată mai accentuată în prezent decât în cursul anului trecut de către majoritatea managerilor (56%) chestionaţi în cercetarea „Provocări manageriale şi evoluţia organizaţiilor“, ediţia 2010. Realizat pentru cel de-al treilea an consecutiv de Danis Consulting din Cluj-Napoca, firmă de cercetare atestată de Ministerul Educaţiei, studiul a colectat date printr-un chestionar adresat managerilor de firme private din toate judeţele României, de la 218 respondenţi. Pentru prima dată de la demararea cercetării, pe lângă analiza datelor actuale, s-au urmărit şi tendinţele înregistrate de-a lungul celor trei ediţii anterioare.

Receptivi la schimbare

În scopul de a răspunde la cea mai importantă provocare pentru organizaţie (climatul economic), firmele româneşti au apelat preponderent la strategii de reducere a costurilor (25%). Potrivit cercetării amintite, managerii au considerat că firmele reacţionează bine în cadrul diferitelor etape ale procesului de schimbare. Spre exemplu, 72% din respondenţi au considerat că organizaţiile din care fac parte sunt eficiente în privinţa iniţierii schimbării, în timp ce  doar 28% le-au considerat ineficiente. Totuşi, arată autorii studiului, ne amintim că România se află pe ultimele locuri europene tocmai la acest indicator – capacitate de schimbare!

Paradoxul bugetelor reduse

Principalele obstacole întâmpinate de manageri în susţinerea şi dezvoltarea firmei în care lucrează sunt lipsa abilităţii de gândire şi planificare strategică (82%) şi lipsa sprijinului din partea departamentului de resurse umane (67%).

Întrebaţi care ar fi calităţile managerului postcriză, managerii implicaţi în studiu au evaluat ca fiind cele mai importante gândirea strategică, gândirea antreprenorială şi abilitatea de a stabili o direcţie şi de a inspira.

60% dintre manageri au considerat că reducerea bugetelor de dezvoltare-instruire nu afectează moralul angajaţilor, iar 45% dintre aceştia nu cred că reducerea bugetelor de dezvoltare ar afecta firma pe termen lung. Un paradox, constată realizatorii studiului, în condiţiile în care 88% dintre manageri se consideră motivaţi de posibilităţile proprii de dezvoltare şi tot ei spun, în toţi cei trei ani analizaţi, că cele mai mari probleme ale organizaţiei sunt eficienţa scăzută şi calitatea muncii angajaţilor. Astfel, de eficienţa angajaţilor s-au plâns 56% dintre managerii chestionaţi, iar de calitatea muncii acestora, 23%. Absenteismul şi fluctuaţia mare de personal urmează abia pe locurile următoare în topul problemelor pe care managerii le au cu angajaţii, fiind acuzate de 13%, respectiv 8% dintre persoanele care au participat la cercetarea „Provocări manageriale şi evoluţia organizaţiilor“, ediţia 2010.

Cel mai puternic factor de stres la locul de muncă a fost considerat de 20% din respondenţi ca fiind lipsa informaţiilor relevante.

Relaţia cu colegii şi şeful, demotivantă

Cea mai mare parte a respondenţilor au apreciat că nivelul motivaţiei în firmă a rămas acelaşi ca anul trecut (41%), în timp ce 33% apreciază reducerea acestuia şi doar 27% au observat o creştere a motivaţiei.

Principalii factori motivatori au fost consideraţi atingerea ţintelor individuale (95%), importanţa muncii realizate (93%) şi oportunităţile de dezvoltare oferite de companie (88%). Factorul evaluat ca fiind cel mai demotivant de către majoritatea respondenţilor a fost relaţia cu colegii de muncă sau cu şeful (48%).

Concluzii

După ce au analizat piaţa organiza­ţi­o­na­lă înainte, în mijlocul şi  spre sfârşitul crizei, realizatorii studiului concluzionează că se observă tot mai mult nevoia unui nou tip de management, mult mai responsabil cu nevoile subordonaţilor. Dezvoltarea angajaţilor trebuie să fie o prioritate care să depăşească constatările privind calitatea şi eficienţa scăzută a muncii subalternilor. Cu atât mai mult cu cât speranţele angajaţilor se îndreaptă spre gândirea strategică, pe termen lung, a liderului postcriză.

Nemulţumiţi de angajaţi
Mai mult de jumătate din managerii chestionaţi de firma de cercetare Danis Consulting consideră că eficienţa scăzută a angajaţilor reprezintă o problemă a organizaţiilor din care fac parte.