Pariurile sportive au devenit o sursă semnificativă de venituri pentru industria sportului din Statele Unite, miliarde de dolari fiind mizați anual pe diverse evenimente sportive. Cei care s-au grăbit să prorocească impactul devastator al legalizării pariurilor asupra sportului profesionist american își reevaluează acum, discret, pozițiile.
Parteneriatele dintre casele de pariuri sportive și ligile și echipele de peste Ocean au dus la apariția unei situații win-win, în care toată lumea câștigă, într-un fel sau altul. Inclusiv statul.
În mai 2018, când Curtea Supremă a Statelor Unite a anulat Legea privind protecția sportului profesionist și amator (Professional and Amateur Sports Protection Act – PASPA), a existat un puternic cor de critici vehemenți care au susținut că legalizarea pariurilor sportive va avea un impact de amploare. Nu puțini au fost cei ce proroceau chiar sfârșitul sportului profesionist american.
Șase ani mai târziu, 39 de state au acceptat deja oficial pariurile sportive și alte câteva se pregătesc să adopte legalizarea și, desigur, impozitarea acestora. În paralel, tot mai multe echipe și ligi sportive de peste Ocean încheie parteneriate cu casele de pariuri sportive, iar popularitatea și performanțele lor nu dau niciun semn că ar suferi. Ba dimpotrivă.
NFL a spart gheața în 2021
O primă explicație simplă și evidentă pentru creșterea constantă a numărului parteneriatelor dintre industria de gambling și echipele profesioniste constă în faptul că asigură fluxuri de venituri consistente cluburilor. Venituri care nu sunt neglijate nici măcar în cele mai puternice campionate.
Un prim exemplu concret în acest sens este National Football League (NFL). La nivel global, fotbalul american are undeva la peste 400 milioane de fani. Majoritatea provin, desigur, din țara-mamă – aproape două cincimi din americani declară că urmăresc meciurile și sunt la curent, într-o măsură mai mică sau mai mare, cu evoluția campionatului.
NFL are însă o bază de admiratori uriașă și peste hotare – de exemplu, în 2022, fotbalul american a fost al doilea cel mai urmărit sport pe canalele TV germane gratuite. Numărul fanilor germani este estimat la aproape 20 de milioane.
Deși se bucură de o asemenea popularitate care generează cote de audiență ridicate, deci și venituri pe măsură din drepturile de televizare, echipele din NFL nu au ezitat să încheie parteneriate cu casele de pariuri sportive încă de acum trei ani. Echipe bine cotate din ligă, precum Baltimore Ravens, au putut astfel să-și crească veniturile din sponsorizări, iar de pe urma acestora au putut să fie mai active pe piața transferurilor, să plătească salarii mai mari jucătorilor, să investească mai mult în îmbunătățirea facilităților și a experienței oferite spectatorilor.
Echipa din statul Maryland nu este un caz singular. Iar anul trecut, în martie, mai mulți proprietari ai unor nume mari din NFL, precum New York Giants sau Jets, au decis să permită caselor de pariuri care dețineau ghișee deschise în incinta stadioanelor să poată funcționa și în ziua meciurilor.
Pariurile câștigă teren și în NBA
Al doilea exemplu de notorietate este cel al National Basketball Association (NBA), care deține o bază mult mai largă de fani la nivel mondial decât NFL. Potrivit celor mai recente estimări, NBA are în 2024 mai mult de două miliarde de followers pe rețelele sociale, iar 75% provin din afara Statelor Unite.
În 2022, MGM a devenit prima casă de pariuri sportive care a încheiat un contract de sponsorizare pe trei ani cu liga profesionistă de baschet, în valoare de 25 de milioane de dolari. Anul trecut, liga s-a asociat cu Sportradar pentru a oferi utilizatorilor NBA League Pass, aplicația care permite urmărirea partidelor online, șansa de a vizualiza cote live în timpul meciurilor. În urma acestui parteneriat, în statele în care pariurile sportive sunt legale, utilizatorii League Pass pot selecta pariuri direct din aplicație, iar atunci când vor să plaseze unul sunt direcționați printr-un link încorporat către FanDuel sau DraftKings, partenerii oficiali de pariuri ai NBA.
Implicarea fanilor este în creștere
În prezent, companiile specializate în pariuri sportive, precum DraftKings și FanDuel, apar peste tot în reclame: la televizor, pe panouri publicitare și pe rețelele sociale.
De pe urma popularității caselor de pariuri sportive nu câștigă însă doar ligile majore din SUA, precum NFL sau NBA, ci și televiziunile sportive. De exemplu, ESPN a încheiat în august 2023 un acord pe 10 ani, în valoare de 1,5 miliarde de dolari, cu Penn Entertainment, pentru a-și licenția marca în vederea utilizării acesteia într-o aplicație de pariuri sportive deținută de compania respectivă.
Logica ESPN este simplă – creșterea popularității pariurilor sportive duce la ratinguri mai mari ale competițiilor și la o mai mare implicare a fanilor. Atunci când au o miză în rezultatul unui meci, este mult mai probabil ca spectatorii să îl urmărească pe toată durata evenimentului. Ceea ce înseamnă cote de audiență mai ridicate și venituri mai mari din publicitate pentru rețelele care difuzează evenimente sportive.
Nu doar televiziunile câștigă însă, ci și echipele. Și nu doar sub forma veniturilor, ci și a „engagement”-ului susținătorilor. Mai multe pariuri sportive înseamnă mai mulți fani care renunță la postura de observator pasiv și devin mai implicați și activi vizavi de echipele pe care le susțin. Mai ales că oferta industriei de gambling s-a diversificat masiv – în prezent se poate paria nu doar pe scorul final al unui meci de baschet, de exemplu, ci și pe numărul aruncărilor de trei sau două puncte, al recuperărilor, intercepțiilor, paselor decisive, „capacelor”, faulturilor etc. Practic, se produce o activare a fanilor care se transformă din simpli spectatori în adevărați specialiști ai unei echipe.
Statul încasează miliarde de dolari
Rezultatele o demonstrează din plin – tot mai mulți americani au devenit interesați de sport în ultimii ani. În februarie 2024, când a avut loc Super Bowl, finala NFL, aceștia au pariat 10,49 miliarde de dolari. Pe sporturi, nu doar pe fotbalul american. Conform monitorizării veniturilor generate din jocuri de noroc realizată de American Gaming Association (AGA), suma a fost în creștere cu 24,8% față de anul precedent.
În 2023, fanii de peste Ocean au făcut pariuri sportive legale în valoare de 120 de miliarde de dolari, mai mult cu 27,5% față de anul anterior. Iar statele unde acestea sunt autorizate și-au consolidate bugetele prin impozitele stabilite – peste 11 miliarde de dolari au ajuns în visteria statului. Lucru care nu s-ar fi putut întâmpla dacă legea PASPA nu ar fi fost anulată, iar industria pariurilor la negru, care a prosperat în SUA câteva decenii la rând, nu ar fi primit o lovitură puternică prin legalizare.
Per total, conform sursei citate, industria americană a jocurilor de noroc – care include și cazinourile, nu doar pariurile sportive – a contribuit cu 328,6 miliarde de dolari la economia Statelor Unite anul trecut. Potrivit AGA, din aceasta statul a încasat 53 de miliarde de dolari sub formă de taxe federale, de stat și locale.
Industria americană de gambling se laudă și cu numărul de locuri de muncă create. Potrivit AGA, aceasta angajează peste 700.000 de persoane în întreaga țară, ceea ce o face un angajator mai mare decât domenii precum serviciile poștale sau transporturile aeriene. Nu este puțin lucru, având în vedere că și angajații generează, la rândul lor, alte venituri care ajung în conturile statului.
CIFRE
2021 anul în care NFL a încheiat primele parteneriate cu casele de pariuri sportive
11 miliarde de dolari a încasat statul american în 2023 din impozitarea pariurilor sportive