Lipsa forței de muncă este principalul factor care determină automatizarea fluxurilor și proceselor de lucru în organizațiile din România. Companiile locale sunt, astfel, motivate să compenseze, în primul rând, deficitul de resurse umane, fiind mai puțin interesate de factorul inovație și beneficiile pe termen lung pe care le pot obține din digitalizare, potrivit DigiSinergy, compania de tehnologie care dezvoltă InvOn, cea mai complexă soluție de procesare automată a facturilor din România.
Fac excepție noile generații de antreprenori români, care își doresc să se alinieze standardelor internaționale la nivel de management operațional, procese și fluxuri de lucru, și multinaționalele, unde bugetul de automatizare este inclus încă din stadiul de planificare, pe când în cele mai multe companii autohtone alocarea in avans lipsește.
Rata de creștere a digitalizării în România este mult sub media altor piețe, principalul factor fiind rezistența la schimbare a mediului de business local. Acest lucru aduce un risc suplimentar de a largi „digitalization gap-ul” între România și alte piețe, într-un moment de transformare digitală la nivel global.
Tendință: democratizarea soluțiilor software integrate de automatizare și reducerea costurilor de implementare va accelera adopția în România
Adopția soluțiilor integrate pentru managementul IMM-urilor este, însă, una dintre principalele tendințe din sfera digitalizării mediului local de business și va fi accelerată odată cu absorbția noilor fonduri europene alocate României. Într-un interval de 5-10 ani, soluțiile software integrate de automatizare vor fi democratizate, astfel încât costul de implementare și utilizare al acestora să fie accesibil oricărei companii, indiferent de dimensiune.
În prezent, o companie care automatizează procese precum prelucrarea automată a documentelor contabile, fluxul de numerar, monitorizarea stocurilor și generarea automată de comenzi are costuri inițiale de 2.000-5.000 de euro, pe care le poate recupera în 3-12 luni.
„O companie antreprenorială, spre exemplu, poate eficientiza departamentele de contabilitate și HR, reducând cu 90% implicarea umană, doar prin automatizarea fluxului de documente. Costurile operaționale scad, în acest caz, cu cel puțin 50%, iar beneficiile sunt pe termen lung și de natură să schimbe dinamica business-ului, în condițiile în care, pe lângă eficientizarea resurselor, automatizarea poate elimina ierarhiile decizionale umane pe baza unor reguli prestabilite care eficientizează timpul de răspuns într-un anumit pas al procesului.”, spune Natalia Lepădatu, cofondator DigiSinergy, compania de tehnologie care dezvoltă InvOn, aplicația de procesare automată a documentelor contabile (facturi, extrase, bonuri, NIR-urilor etc.).
Pe lângă soluția InvOn, DigiSinergy are în portofoliu produse în completare ce degrevează companiile de task-uri repetitive și le eficientizează costurile, precum CashOn, pentru automatizarea procesului de flux de numerar, care centralizează informații pentru o imagine clară în deciziile manageriale, și StockOn, care permite monitorizarea automată a stocurilor, produselor, termenilor de garanție, expirării și poate genera automat comenzi de aprovizionare etc.
DigiSinergy se află în discuții cu mai mulți clienți din vestul Europei și SUA pentru implementarea soluțiilor dezvoltate, fructificând o tendință în rândul companiilor din aceste regiuni de a automatiza deciziile pe fluxul operațional ce nu necesită implicare umană și sunt repetitive. Un rol important în proces îl are inteligența artificială, care învață din acțiunile umane, creându-se reguli ce, ulterior, îmbunătățesc rata de precizie a deciziilor.