Vânzările Shein au scăzut cu 41% și cele ale Temu cu 32% 

Conform datelor Bloomberg, vânzările Shein în SUA au scăzut cu 41% în perioada 5-9 februarie, în timp ce Temu a raportat un declin de 32%. Deși o parte din această scădere poate fi explicată prin sezonalitate – vânzările online scad de obicei după perioada sărbătorilor de iarnă – tendința de creștere de la finalul lunii ianuarie a fost întreruptă brusc.

În plus, concurența tot mai puternică pe piața americană și schimbările macroeconomice au influențat negativ performanța celor două platforme. Cu toate acestea, eliminarea mecanismului „de minimis”, care permitea importul de pachete de sub 800 de dolari fără taxe vamale, pare a fi factorul principal al declinului.

Strategiile de adaptare ale retailerilor chinezi

Pentru a contracara efectele noilor reglementări, Shein și Temu au început să-și ajusteze strategiile. Shein a anunțat că principalii săi furnizori din China vor înființa unități de producție în Vietnam, reducând astfel dependența de exporturile chineze.

Temu, pe de altă parte, a preluat controlul asupra lanțului său de aprovizionare din China, pentru a gestiona mai eficient costurile și livrările.

O altă soluție adoptată este deschiderea de centre de distribuție pe teritoriul SUA. Shein și Temu încearcă să își creeze o prezență fizică în America, pentru a evita taxele de import prin livrări interne.

În plus, retailerii chinezi și-au intensificat campaniile de marketing digital, promovând reduceri masive și oferte atractive pentru clienți.

Temu si Shein
SURSA FOTO: colaj Dreamstime

Impactul economic asupra Chinei și comerțului global

Măsurile anunțate de Donald Trump nu afectează doar vânzările celor două platforme, ci și economia Chinei în ansamblu. Conform băncii de investiții Nomura Holdings, eliminarea scutirilor de taxe ar putea reduce cu 0,2 puncte procentuale creșterea PIB-ului Chinei în 2024.

De asemenea, exporturile chineze bazate pe mecanismul „de minimis” ar putea scădea cu 60%.

În 2024, China a raportat exporturi de 23 miliarde de dolari în SUA prin pachetele de mici dimensiuni, însă există suspiciuni că această valoare este subestimată.

Se crede că unele companii chineze trimit produse en gros în Mexic, de unde sunt împărțite în pachete mai mici pentru a evita taxele americane. Această practică a contribuit la un decalaj comercial semnificativ între datele de export ale Chinei și cele de import ale SUA.