Fiecare episod din “Lacrimi de iubire” bate catre un milion de telespectatori. Audientele obtinute de “Secretul Mariei” sunt de neatins pentru multe programe de stiri. E clar: televiziunea a fost cucerita de imperiul telenovelei!
Succesul fulminant din sezonul trecut al productiei “Numai iubirea” (Acasa TV) i-a convins pe producatori sa joace in continuare pe cartea telenovelei romanesti. Acasa TV a intrat in actualul sezon cu “Lacrimi de iubire”. Intuind oportunitatea pe acest teren, Antena 1 a trecut iute la treaba si a lansat “Secretul Mariei”. Cele doua productii, promovate agresiv, s-au inscris rapid in aceasta toamna in plutonul de programe locomotiva care atrag substantiale puncte de rating, “cucerind inimile” telespectatorilor.
Cele 47 de episoade din “Lacrimi de iubire” difuzate intre 19 septembrie si 22 noiembrie au contribuit cu 21,3% la audienta generala din perioada respectiva a postului Acasa TV. Altfel spus, aproape un sfert din audienta inregistrata de acest post s-a datorat “lacrimilor”, un procentaj care confirma statutul de program-locomotiva. Numai putin de 17 episoade din cele 47 au inregistrat audiente in mediul urban de peste un milion de telespectatori! Au fost difuzate 1.652 de spoturi publicitare, livrand 10.026 GRP-uri (Gross Rating Point)!
Telenovela “Secretul Mariei” de pe Antena 1 a contribuit cu 12% la audienta generala a postului in perioada 27 septembrie – 22 noiembrie. Varful de audienta s-a inregistrat la primul episod – 9,8% rating in mediul urban. Cea mai “slaba” audienta s-a oprit la 4,6 puncte de rating. Pentru aceasta ora “aglomerata” in programe, “secretul” s-a descurcat foarte bine cu punctele de rating. In cele 25 de episoade difuzate in perioada respectiva au fost inserate 966 de reclame care au livrat 3.900 de GRP-uri.
Sunt telenovelele autohtone suporturi atractive pentru clienti si agentiile de publicitate, indiferent de ratingurile pe care le obtin? Razvan Varabiescu, Buying Director la agentia Media Direction, afirma: “Telenovelele sunt foarte eficiente, pentru ca femeile, majoritatea publicului telespectator al acestor programe, sunt mari consumatoare de publicitate. Exista clienti publicitari care au dezvoltat intregi platforme de comunicare pe marginea telenovelelor, care au brodat promotii si s-au asociat cu personajele”. Succesul de audienta al telenovelelor locale este dublat si de unul comercial. Spre deosebire de suratele lor sud-americane, telenovelele romanesti permit o mai puternica asociere a produselor promovate de clientii publicitari, mai ales prin asa numitul “product placement” (plasarea produselor in diferite scene ale serialului). De asemenea, “ancorarea in realitatile actuale” (cam pretentios spus!) ofera mai multe avantaje clientilor decat productiilor sud-americane.
Razvan Varabiescu considera ca televiziunea din Romania a intrat in era telenovelelor. “Am supravietuit erei reality-show-urilor, traim in plin sitcom-uri locale, incet-incet, suntem la apusul productiilor de un umor indoielnic si inca defilam cu emisiuni adresate varstei a doua si a treia. Dar pentru marea masa de consumatori de televiziune “sofisticati” este nevoie mereu de ceva nou.”
Lacrimile de iubire aduna ratinguri
Cele 47 de episoade “Lacrimi de iubire” difuzate in perioada 19 septembrie – 22 noiembrie au inregistrat o audienta medie de 984 de mii de telespectatori pe minut, corespunzator unui rating de 9,2% in mediul urban. Este un rating pe care si l-ar dori multe programe de stiri de la televiziuni cu pretentii sau meciuri de fotbal din Divizia A. Primul episod a fost cel mai vizionat: 1,19 milioane de telespectatori pe minut, adica 11,2 puncte de rating in mediul urban.
Secretul Antenei de la ora 22
In perioada 27 septembrie – 22 noiembrie, Antena 1 a difuzat 25 de episoade din telenovela “Secretul Mariei”, obtinand o audienta de 747 de mii de telespectatori in mediul urban, adica un rating mediu de 7% in mediul urban. Este o audienta foarte buna pentru ora de difuzare: 22,00. Primul episod din “Secretul Mariei” a fost cel mai vizionat din cele 25 de episoade: o medie de 1,056 milioane de telespectatori pe minut, adica 9,8% rating in mediul urban.
Eva a contribuit cu 13% la audienta Acasa TV
Difuzarea productiei “Pacatele Evei” a inceput pe 5 noiembrie si a fost vizionata de 540 de mii telespectatori pe minut (rating 5%). Cele sase episoade difuzate pana pe 20 noiembrie au atins o medie de 453 de mii de telespectatori in mediul urban, adica 4,2% rating in mediul urban. si la aceasta productie, cel mai vizionat a fost primul episod. Contributia celor sase episoade la audienta generala a postului Acasa TV in perioada respectiva a fost de 13%.
“Cuscrele” nu ating audiente de doua puncte
Serialul “Cuscrele” de la National TV nu intruneste intocmai standardele unei telenovele clasice. Productia pare mai degraba sa imbrace hainele unui sitcom. (Poate ca alaturarea noastra este fortata.) Cele sapte episoade difuzate pana pe 17 noiembrie au avut o audienta de 132 de mii de telespectatori, adica 1,2% rating in mediul urban. “Cuscrele” au contribuit cu 17,5% la audienta generala a postului TV in perioada 6 octombrie – 11 noiembrie.
“Exista clienti publicitari care au dezvoltat intregi platforme de comunicare pe marginea telenovelelor, care au brodat promotii si s-au asociat cu personajele.”
Razvan Varabiescu,
Buying Director la agentia Media Direction