Șoferii păgubiți în accidente rutiere din România așteaptă, în medie, peste 50 de zile din momentul depunerii dosarului de daună până când firma de asigurare achită despăgubirea. Aceasta deși termenul maxim legal ar fi de 40 de zile, adică maximum 30 de zile pentru analiza și soluționarea dosarului și încă maximum 10 zile pentru plata efectivă. Media este "stricată" de câteva firme cu întârzieri importante.
Omniasig, Generali, Allianz-Țiriac, Groupama și Uniqa ar fi cele mai bune plătitoare de pe piața asigurărilor auto din România, conform datelor Autorității de Supraveghere Financiară.
Ele sunt firmele care au cele mai multe dosare de daună plătite în termenul legal (10 zile) și care închid dosarele de daună respectând legea (maximum 30 de zile de la depunere).
Totuși, dintre acestea, active cu adevărat pe piața RCA sunt Allianz Țiriac, Omniasig și, mai puțin, Groupama, pentru ele fiind relevante datele ASF.
Concret, Omniasig plătește în termenul legal în peste 99% din cazuri, Allianz Țiriac în aproape 97% din cazuri, iar Groupama în 93% din cazuri. Calculele sunt raportate la dosarele de daună înregfistrate și plătite în 2017,
Clasamentul se menține și în ceea ce privește durata de analiză a dosarelor.
Totuși, pe medie, firmele de asigurare nu reușesc nici să plătească la timp (este nevoie de 11,46 zile în loc de 10 zile de la soluționarea dosarului) și nici să analizeze dosarele de daună în timpul legal (39 de zile în 2017, față de 30 de zile cât permite legea).
Cifrele, sunt „stricate” de „campionii RCA”, firmele care adună cele mai multe poliți și, implicit, cele mai multe daune pe acest segment. Având în vedere diferența de volume față de competitori, întârzierile pot fi explicabile.
Doar în sub 58% din cazuri, Asirom și City Insurance reușesc să plătească la timp, în timp ce Euroins are o medie de aproximativ 75%. Cea mai lungă perioadă de soluționare a unui dosar a fost la Asirom VIG, cu 129 de zile.
Pe companii date în funcție de petițiile primite la ASF arată că pe primul loc este Euroins, urmat de City Insurance și Asirom, acestea fiind și singurele trei firme care au peste 1.000 de reclamații.
„În anul 2017, pentru piața asigurărilor – reasigurărilor s-a primit în total un număr de 8.046 petiții, în scădere cu 47,82% față de anul 2016, dintre care 6.263 au fost instrumentate, analizate și soluționate în mod unic pe petent, restul au fost clasate și conexate în conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 27/2002 și procedurile interne ale ASF sau au excedat competența ASF. Din analiza datelor raportate de către societățile de asigurare la ASF se constată că cele 6.263 petiții analizate și soluționate în mod unic pe petent reprezintă 0,56% din numărul total de daune avizate de către asigurători (1.115.100) și 0,031% din numărul total al contractelor de asigurare aflate în vigoare la 31.12.2017 (20.045.595 contracte). Aspectul cel mai des reclamat de către petenți în anului 2017 a fost neplata/plata parțială a despăgubirilor/valorilor de răscumpărare solicitate de către asigurați/păgubiți, în 2.799 cazuri, acestea reprezentând un procent de 44,69% din total. Printre alte aspecte sesizate s-au numărat și nerespectarea condițiilor contractuale/Normelor RCA (25,45%), respectiv solicitări de recalculare a valorii despăgubirilor (5,89%).”, transmite ASF, într-un comunicat.