Importurile de roşii proaspete au crescut cu 21%

Importurile de tomate proaspete în anul 2013/2014 au totalizat 49.500 tone, în creştere cu 21% faţă de 2012/2013, dar în scădere cu 15,4% faţă de nivelul maxim înregistrat în anul 2010/2011, când s-au importat 58.500 tone, potrivit unui raport elaborat de Institutul Naţional de Statistică (NS) privind bilanţurile de aprovizionare pentru principalele produse agroalimentare pentru perioada 2008-2014.

"Importurile, în anul 2013/2014, au fost cu 15,4% sub nivelul maxim realizat în anul 2010/2011, dar cu 21,3% peste nivelul minim atins în anul precedent. Ponderea importurilor în resurse a fost de 9,7% în anul 2013/2014, mai mult cu 0,6 puncte procentuale faţă de anul precedent", se precizează în raport. 

Resursele de tomate proaspete destinate comercializării, în anul 2013/2014, au crescut cu 13,9% până la 509.000 tone, faţă de anul precedent, când au fost la cel mai mic nivel din perioada analizată, dar au scăzut cu 20% faţă de nivelul maxim (anul 2008/2009 – 636.200 tone). 

Pe de altă parte, exporturile de tomate proaspete au atins doar 2.300 tone în anul 2013/2014, dar au înregistrat cel mai mare nivel din perioada analizată de statistică. 

În anul 2013/2014, nivelul consumului intern de tomate proaspete (fără autoconsum) a scăzut cu 20,2% până la 506.300 tone, faţă de nivelul maxim realizat în anul 2008/2009 de 634.400 tone. Cea mai mare pondere în consumul intern o reprezintă consumul uman (65,1% – 329.600 tone), care a crescut cu 24,1% faţă de anul precedent. 

Cantitatea de tomate destinată fabricării conservelor a scăzut în anul 2013/2014 cu 2,9%, faţă de anul precedent. 

Potrivit normelor metodologice, bilanţurile de aprovizionare pentru principalele produse agroalimentare constituie un instrument important pentru studiul pieţei produselor agroalimentare, reprezentând o sinteză a unor indicatori statistici. Bilanţurile de aprovizionare sunt realizate pe baza unei metodologii armonizate la nivelul Uniunii Europene şi sunt transmise la Eurostat conform unui calendar stabilit de către acesta, în baza unor acorduri formale. 

Perioada de referinţă reprezintă anul campaniei de comercializare, respectiv 1 iulie anul calendaristic precedent – 30 iunie anul calendaristic curent, care coincide, la majoritatea produselor, cu perioada de utilizare a producţiei. 

AGERPRES