In ce situatii se poate beneficia de subventii de la Agentiile de somaj? Aceste sume trebuie impozitate cu impozit pe profit de catre societate? Dar daca firma este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor? Ce inregistrari contabile se efectueaza?

Margareta Bucsan – Braila





In conformitate cu prevederile Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant primesc lunar pe o perioada de 12 luni pentru fiecare absolvent:




– 1 salariu de baza minim brut de tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;


– 1,2 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;


– 1,5 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.




Cei care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi din randul persoanelor cu handicap primesc lunar, pentru fiecare absolvent, sumele prevazute mai sus pe o perioada de 18 luni.
Deasemenea, angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata someri in varsta de peste 45 de ani sau someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma egala cu un salariu de baza minim brut pe tara in vigoare, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 2 ani.




In plus, angajatorii sunt scutiti, pe aceeasi perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj aferenta absolventilor incadrati.
Totalul sumelor cuvenite se recupereaza din contributia de 2,5% datorata de societate la Agentia de somaj, iar ceea ce depaseste nivelul contributiei este virat de Agentia de somaj in contul deschis de societate la trezoreria de sector in raza caruia isi are sediul social.
In ceea ce priveste impozitarea acestor sume, potrivit Codului fiscal, doar urmatoarele venituri sunt neimpozabile la calculul profitului impozabil:


– dividendele primite de la o persoana juridica romana;


– diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare, precum si diferentele de evaluare a investitiilor financiare pe termen lung;


– veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile;


– veniturile neimpozabile, prevazute expres in acorduri si memorandumuri aprobate prin acte normative.




In cazul microintreprinderilor platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, baza impozabila asupra careia se aplica cota de 3% o constituie veniturile din orice sursa, cu exceptia urmatoarelor:


– veniturile din variatia stocurilor;


– veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;


– veniturile din exploatare, reprezentand cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor;


– veniturile din provizioane privind activitatea de exploatare si veniturile financiare din provizioane;


– veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii;


– veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate catre bugetul de stat, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementarilor legale.




Asa cum se poate observa, subventiile primite de la Agentiile de somaj nu se incadreaza in vreuna din categoriile de venituri enumerate mai sus. Ele sunt venituri impozabile atat pentru platitorii de impozit pe profit, cat si pentru cei platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
In contabilitate se vor efectua urmatoarele inregistrari:




• inregistrarea salariului pentru munca prestata cuvenit persoanelor pentru care angajatorii beneficiaza de subventionarea locurilor de munca (cu drepturile salariale integrale cuvenite):

641 = 421
“Cheltuieli cu “Personal
salariile personalului” – salarii datorate”



• inregistrarea sumelor retinute din contributia la Fondul pentru plata ajutorului de somaj (cu valoarea subventiilor deduse din contributia lunara pe care angajatorul trebuie sa o vireze Fondului pentru plata ajutorului de somaj):

4371 = 741
“Contributia unitatii “Venituri din subventii
la fondul de somaj” de exploatare”



• inregistrarea sumelor de recuperat, in cazul in care suma necesara pentru acoperirea platii salariilor absolventilor si somerilor in varsta de peste 45 de ani este mai mare decat contributia la Fondul pentru plata ajutorului de somaj:

445 = 741
“Subventii” “Venituri din subventii
de exploatare”




Ce este si ce trebuie sa cuprinda caietul de evidenta a impozitului pe profit? Trebuie inregistrat la Administratia Financiara?

Anca Tudorache – Craiova




Obligativitatea intocmirii registrului de evidenta fiscala a fost prevazuta inca din anul 2002, prin Hotararea nr. 859/2002 pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul al impozitului pe profit. Potrivit prevederilor acesteia, pentru determinarea profitului impozabil, contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, intr-un singur exemplar, compus din 100 de file, care trebuie numerotat, snuruit, parafat si inregistrat la organul fiscal teritorial. Completarea acestuia trebuie facuta in ordine cronologica, fara stersaturi, iar informatiile inregistrate trebuie sa corespunda cu operatiunile fiscale si cu datele prezentate in declaratiile de impunere. Registrul de evidenta fiscala se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratia fiscala sunt obtinute in urma unor prelucrari ale informatiilor furnizate de contabilitate.



Modul de completare a Registrului de evidenta fiscala este la latitudinea fiecarui contribuabil, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia. Informatiile se refera la calculul dobanzilor si al diferentelor de curs deductibile fiscal, amortizarea fiscala, reduceri si scutiri de impozit pe profit, evidenta fiscala a vanzarilor cu plata in rate si alte asemenea operatiuni, potrivit legii.


Odata cu publicarea Hotararii nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, nu mai este necesara inregistrarea Registrului de evidenta fiscala la organul fiscal teritorial. El trebuie doar completat conform prevederilor mentionate anterior.



In iunie 2005, prin publicarea Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, se introduc noi prevederi referitoare la acest registru. Astfel, Registrul de evidenta fiscala devine document cu regim special de tiparire si distribuire. Se executa de Compania Nationala “Imprimeria Nationala – S.A.”, cu utilizarea unor elemente de securizare si cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, cu modificarile si completarile ulterioare si se elibereaza contra cost de unitatile fiscale din raza teritoriala in care contribuabilul isi are declarat domiciliul fiscal, pe baza copiei certificatului de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului.



Contribuabilii platitori de impozit pe profit aveau obligatia ca in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a acestui ordin sa achizitioneze Registrul de evidenta fiscala. Ceii nou-infiintati, declarati platitori de impozit pe profit, trebuie sa achizitioneze in termen de 30 de zile de la data inregistrarii, iar cei care nu mai indeplinesc conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor vor achizitiona Registrul de evidenta fiscala in termen de 30 de zile de la data la care au devenit platitori de impozit pe profit.


In continuare, Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea tuturor informatiilor care au stat la determinarea profitului impozabil si a calculului impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.


Inregistrarile in Registrul de evidenta fiscala se vor face pentru fiecare perioada pentru care contribuabilul are obligatia de a declara impozitul pe profit. Informatiile vor fi inregistrate in ordine cronologica si vor corespunde cu operatiunile fiscale si cu datele privind impozitul pe profit din declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat. Operatiunile inregistrate sunt la latitudinea contribuabilului, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia.



Registrul de evidenta fiscala se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestuia si se completeaza astfel incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat. Impozitul pe profit calculat si inscris in Registrul de evidenta fiscala va fi identic cu cel inscris in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.



Prin derogare de la prevederile din acest ordin cu privire la achizitionarea Registrului de evidenta fiscala, contribuabilii inregistrati ca platitori de impozit pe profit pot tine acest registru in forma electronica.


Derogarea se acorda, conform competentelor, de directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 1.177/1998 privind aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) si (10) paragraful 2 din Hotararea Guvernului nr. 831/1997.



Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului, platitorii de impozit pe profit avand obligatia de a prezenta Registrul de evidenta fiscala organelor de inspectie fiscala competente.