Impozitare minimă pentru multinaționale
Un nou proiect de lege a fost adoptat de plenul Camerei Deputaților. Acesta are ca scop asigurarea unui nivel minim de impozitare pentru grupurile de întreprinderi multinaționale și grupurile naționale de mari dimensiuni.
Proiectul transpune integral în legislația națională Directiva (UE) 2022/2523 a Consiliului din 14 decembrie 2022. Acesta vizează asigurarea unui nivel minim global de impozitare a acestor grupuri în Uniunea Europeană (UE).
Directivele Uniunii Europene sunt acte normative emise de instituțiile Uniunii Europene, în acest caz de Consiliul UE. Ele sunt obligatorii pentru statele membre, care trebuie să le transpună în legislația națională.
Scopul acestei directive este de a asigura o abordare comună și echitabilă a impozitării pentru grupurile de întreprinderi multinaționale și cele naționale de mari dimensiuni în interiorul Uniunii Europene.
Proiectul a fost adoptat cu 226 de voturi „pentru”, 52 „împotrivă” și trei abțineri. Transpunerea acestei directive în legislația națională reprezintă o măsură pentru a evita practicile de planificare fiscală agresivă și a asigura o contribuție echitabilă la bugetele naționale.
Proiectul transpune în legislație o directivă a Consiliului UE
Proiectul de lege intră sub incidența reglementărilor Uniunii Europene, axate pe politica fiscală. Este vizat în special impozitul pe profitul societăților. Acesta transpune în legislația națională o directivă a Consiliului UE din decembrie 2022 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare pentru grupurile de întreprinderi multinaționale și grupurile naționale de mari dimensiuni în UE.
Potrivit paragrafului 33 din preambulul Directivei, „întrucât obiectivul prezentei directive, şi anume de a crea un cadru comun pentru un nivel minim global de impozitare în cadrul Uniunii pe baza abordării comune cuprinse în regulile-model OCDE, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către fiecare stat membru care acţionează individual, deoarece acţiunea independentă a statelor membre ar risca şi mai mult să creeze o fragmentare a pieţei interne şi deoarece este esenţial să se adopte soluţii care să funcţioneze pentru piaţa internă în ansamblu, dar, având în vedere amploarea reformei privind impozitul minim global, acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarităţii astfel cum este prevăzut la art. 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană”.
Proiectul de lege prevede aplicarea testului profiturilor de rutină. Entitățile cu sediul în România trebuie să furnizeze informații necesare pentru calculul excluderii profiturilor pe bază de substanță economică în declarația informativă privind impozitul suplimentar. Acest test vizează evitarea practicilor de planificare fiscală agresivă. De asemenea, asigură o impozitări echitabilă pentru aceste grupuri de întreprinderi.