Impozitarea muncii în România
Un studiu comparativ realizat de Romanian Business Leaders (RBL) privind impozitarea veniturilor din salarii în 16 țări europene, analizând cotele de impozit și contribuții sociale care se aplică salariilor, pentru două praguri de venituri: echivalentul a 1.000 euro brut și, respectiv, a 3.000 euro brut pe lună, relevă faptul că impozitarea muncii în România este printre cele mai împovărătoare raportat la costul total suportat de angajator.
Astfel, salariații români rămân cu cei mai puțini bani în mână după plata impozitelor și taxelor către bugetul de stat, comparativ cu restul țărilor analizate. La un calcul simplu rezultă că pentru un salariu brut lunar de 1.000 euro (5.000 lei), românii au cel mai mic salariu net. În timp ce un angajat român rămâne în mână cu 572 de euro, comparativ cu acesta, un angajat bulgar rămâne cu 653 de euro, iar unul olandez cu 746 de euro.
Analiza comparativă a fost realizată de RBL prin contribuția membrilor experți din cadrul grupului de lucru de fiscalitate care au analizat legislația fiscală aplicabilă veniturilor din salarii din 16 țări din Europa. Studiul a fost făcut în perioada mai – august 2023, iar țările luate în analiză au fost:
- Austria
- Bulgaria
- Cehia
- Croația
- Germania
- Grecia
- Italia
- Olanda
- Polonia
- Portugalia
- România
- Serbia
- Slovacia
- Slovenia
- Spania
- Ungaria
Contribuțiile sociale se aplică neplafonat
Principalul motiv pentru această situație este faptul că, deși are o cotă unică de impozitare a veniturilor din salarii, România se află printre cele 6 țări (dintre cele 16 analizate) în care contribuțiile sociale se aplică neplafonat asupra veniturilor din salarii. În același timp, majoritatea țărilor analizate care au impozit progresiv sau cote diferențiate de impozit, au contribuțiile sociale plafonate maximal, pentru a echilibra povara fiscală totală asupra muncii.
Studiul comparativ atrage atenția asupra faptului că, în absența unei plafonări maximale a contribuțiilor sociale (CAS și CASS), orice mărire de fiscalitate (precum un impozit progresiv) în țara noastră ar conduce la o scădere și mai mare a salariului net pe care un angajat român l-ar primi comparativ cu salariații din celelalte țări analizate și la o erodare și mai accentuată a puterii de cumpărare comparativ cu țările vecine.
În schimb, o plafonare a contribuțiilor sociale ar permite o eventuală ajustare a cotei unice de impozit pe salarii pentru a echilibra această povară fiscală. Astfel, ar fi redistribuită în mod echitabil în societate. Plafonarea ar trebui să se facă în paralel cu implementarea unor deduceri mai mari. Plafonarea ar trebui să existe mai ales pentru salariile mici.
Romanian Business Leaders (RBL) este vocea și vehiculul de acțiune al liderilor din mediul privat de business pentru construcția unei Românii în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii. Proiectele Fundației se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea și dezvoltarea societății:
- antreprenoriat
- educație
- bună guvernare