In razboiul antiterorism, americanii au schimbat unele reguli pentru inregistrarea in paradisuri fiscale: investitorii americani au nevoie de autorizarea Bancii Nationale. Teoretic, aceeasi regula exista si in Romania. In practica, prevederea legala este ocolita pe cai tot legale. Reglementarile stabilesc ca nu se pot face investitii de capital in afara tarii fara autorizarea BNR. In fapt, oricine poate scoate din tara pana la 10.000 de dolari fara sa fie intrebat, iar inregistrarea unei firme intr-o zona cu taxe reduse nu costa mai mult. Suma pentru o inregistrare cu toate actele in regula pleaca de la 1.500 de dolari. Poate fi si mai putin, dar atentie: documentatia facuta neprofesionist, incompleta poate duce la imposibilitatea deschiderii unui cont bancar, a carui lipsa blocheaza orice operatiuni.
De la 1 ianuarie anul viitor, Ciprul va mari impozitul pe profit, de la 4,25% la 10%. „Legea a fost deja adoptata de Parlamentul de la Nicosia si publicata la 15 iulie a.c. Taxa va fi aceeasi pentru companiile inregistrate in Cipru, indiferent ca sunt locale sau internationale”, spune Marios Hajriroussos, director Consulco International, cu sediul central in Cipru. Legea mareste impozitul pe profit de la 4,25% la 10% (fata de cel de 25% din Romania), insa introduce o serie de facilitati fiscale: scutire de impozit pe dividende, dobanzi si drepturi de autor care sunt platite unor nonrezidenti (companii si persoane fizice) prin retinere la sursa.
Toate companiile vor avea o rata de impozit de 10%, insa cele inregistrate inaintea datei de 31 decembrie 2001 vor avea avantajul unor dispozitii tranzitorii. Acestea pot alege sa fie impozitate tot cu 4,25% pana la finele anului 2005, insa nu vor mai beneficia, in schimb, de scutirile introduse de noul regim. Nu se va percepe impozit pe dividende, dobanzi si drepturi de autor pentru persoanele care nu sunt rezidente in Cipru.
Reforma impozitelor din Cipru, care intra in vigoare la 1 ianuarie 2003, este „cea mai substantiala reforma de acest fel facuta vreodata de la fondarea Republicii Cipru, in 1960”, spune Peter Economides, presedintele Totalserve Management Ltd.
„Majoritatea statelor considerate paradisuri fiscale au adoptat masuri suplimentare de protectie impotriva spalarii banilor. OECD mentine pe lista neagra statele necooperante: Andora, Liechtenstein, Liberia, Monaco, Insulele Marshall, Nauru si Vanuatu. Acestea nu au semnat angajamente referitoare la transparenta si schimbul de informatii cu caracter fiscal”, spune Radu Chirvase, manager Consulco Romania. Fiecare stat trebuie sa elaboreze o astfel de lista, mai mult sau mai putin publica, acordand atentie speciala sau supraveghind tranzactiile in care este implicata o firma cu domiciliul intr-un astfel de stat. Cel mai cunoscut este cazul Nigeriei. Unul dintre avantajele migrarii spre paradisuri fiscale: anonimatul. In ciuda suspiciunii care a planat asupra unor tranzactii facute prin aceste zone, informatii despre proprietarii reali ai unor companii sau conturi nu pot fi furnizate decat daca exista o hotarare judecatoreasca in acest sens, obtinuta in statul respectiv.
Alegerea unei jurisdictii pentru compania offshore depinde in mare masura de scopul in care va fi utilizata, spun consultantii specializati in asemenea jurisdictii. Olanda, Danemarca, Anglia, Irlanda si Cipru sunt cel mai bine situate in ceea ce priveste indeplinirea unor criterii de baza: reputatie economico-financiara, tratate de evitare a dublei impuneri (inclusiv cu Romania), personal calificat, costuri bune. SUA sunt un caz aparte. Singura deosebire fata de paradisurile fiscale „traditionale”, ca Bahamas sau Cayman, consta in reputatia mondiala economico-financiara. Practic, acest tip de facilitati fiscale este practicat pe toate continentele, fie ele liliputane (Andorra, Liechtenstein) in statesau insulare (Insula Man, St. Kitts, Nevis) sau de anvergura SUA, unde aproape fiecare stat american ofera impozitare preferentiala firmelor controlate din strainatate.
Olanda, Antilele Olandeze, Danemarca, Anglia, atrag holdingurile prin cote incurajatoare de impunere a veniturilor din participarea la capitalul social al unor firme din afara statului de inregistrare. Facilitati fiscale in impozitarea veniturilor (1,5% pe venituri, nu pe profit) apar si in Romania, pentru o alta categorie de firme insa (IMM-uri cu mai putin de 100.000 euro cifra de afaceri) sau in cazul castigurilor de capital cuvenite persoanelor fizice (impozit final 1%).
    
Este nevoie de agent local

„Majoritatea statelor impun ca inmatricularile sa fie facute de agenti locali, care sa faca dovada cunoasterii clientului. De cele mai multe ori, este suficienta prezentarea pasaportului sau a unei copii autentificate, dar se pot adauga si alte cerinte: recomandare bancara generala, dovada resedintei stabile prin recipise de utilitati in original, cazier, CV etc).
In cazul in care este necesara subscrierea de capital social (de exemplu, in cazul inregistrarilor in Olanda), cetatenii romani se supun Regulamentului Valutar, care impune autorizarea BNR.”

Taxe exotice

Taxe scazute si anonimat
Ramane unul dintre statele care ofera cote scazute atat ca redevente, cat si ca impozite locale (Cipru, Malta, Emiratele Arabe Unite, Antilele Olandeze). Noile taxe in Cipru, de la 1 ianuarie 2003, pentru companiile internationale: 10% impozit pe profit, 15% TVA.

Tranzactii marfa
SUA, Bahamas, Insulele Virgine Britanice, Gibraltar, Anglia. Jurisdictii recomandate in special pentru tranzactii cu marfa. Statele Unite, au devenit una dintre cele mai populare jurisdictii in ceea ce priveste inregistrarea de companii, mai ales statul Delaware, unde se inregistreaza anual in medie 300.000 de societati.
Comert online
Gibraltar, Malta, SUA. Alegerea domiciliului trebuie sa ia in considerare si infrastructura locala: tehnologie si servicii bancare (software pentru procesarea tranzactiilor cu carduri in deplina siguranta, conturi bancare speciale pentru tranzactii multiple).
Lista Neagra
Liechtenstein, Liberia, Monaco, Insulele Marshall sunt pe lista neagra a OECD. Acestea nu au semnat angajamente referitoare la transparenta si schimbul de informatii cu caracter fiscal. In aceste conditii, sunt cu atat mai mult suspectate de tranzactii cu bani murdari sau evaziune fiscala.

SURSA: CONSULCO (www.consulco.com);
LAVECO (www.laveco.com), TOTALSERVE (https://www.totalserve.com.cy)