Saptamana trecuta, Camera Deputatilor a aprobat schimbarile la Codul fiscal, care vor intra in vigoare incepand de anul viitor. Acum, stim ce fel de impozite vom plati cand vom deveni membri ai Uniunii Europene. S-a discutat mult despre aceste modificari; pana la urma, ele sunt minore. Taxele importante, TVA, impozit pe profit sau pe salarii, au ramas neschimbate, ceea ce l-a determinat pe seful unor organizatii patronale sa constate ca, totusi, legislatia din domeniul fiscal e destul de stabila. Dupa declaratii incendiare, proteste vehemente etc., se poate face un mic exercitiu personal: sa ne raspundem la intrebarea ce s-a modificat in rau, de un an si jumatate incoace, in cazul taxelor si impozitelor pe care le platim fiecare dintre noi. Cu exceptia unor accize care au crescut ca urmare a unor acorduri negociate cu UE, care ar fi taxele de natura sa afecteze drastic veniturile unor segmente sociale importante sau ale mediului de afaceri? Raspunsul ar fi niciuna. Actualul sistem fiscal este, cu siguranta, mult mai echitabil decat cel de pana in 2004. Sa ne amintim ca, inainte de 2005, un salariat platea un impozit de pana la 40%, in schimb cel care facea speculatii pe piata imobiliara nu platea nimic. Pentru castigurile din piata de capital, se platea un impozit de 1%. Introducerea cotei unice a egalizat nivelul acestor impozite la 16%. Altfel spus, toate castigurile sunt taxate la fel, uniform, piata urmand sa decida care sunt domeniile catre care se vor indrepta investitorii.
Desi nivelul taxelor principale a scazut, veniturile bugetului de stat au crescut in ultimele 18 luni. Semn clar ca economia a reactionat pozitiv la aceste schimbari fiscale; fara sa mai punem la socoteala cresterea numarului de salariati din economie, a investitiilor straine sau ritmul cresterii economice, 6,9% in primul trimestru din acest an. Cine pierde, cine castiga atunci cand se modifica fiscalitatea? De regula, se considera ca schimbari care favorizeaza mediul de afaceri i-ar ajuta strict pe antreprenori. Dar, daca afacerile merg bine intr-o tara, pana la urma, beneficiari sunt toti cetatenii: sunt mai multe slujbe, statul incaseaza si redistribuie mai multi bani, exista premise pentru cresterea salariilor. Acestea sunt obiectivele schimbarilor incepute in 2005. O fiscalitate care-si propune sa-i taxeze suplimentar pe cei care realizeaza venituri mari, cetateni sau firme, conduce la inhibarea spiritului antreprenorial, la ascunderea veniturilor si, in final, pierdem toti.
“Actualul sistem fiscal este, cu siguranta, mult mai echitabil decat cel de pana in 2004.”