Ratele de impozitare a profitului au continuat să scadă în anul care a trecut, în schimb guvernele din întreaga lume se orientează tot mai mult spre impozitele pe bunuri şi servicii – cunoscute ca impozite indirecte – pentru a compensa deficitul de venituri către stat, a reieşit din ultimul sondaj anual efectuat de KPMG Internaţional asupra ratelor de impozitare cu impact asupra activităţilor comerciale.
Este pentru prima oară din anul 1994 când nici măcar una din cele 106 ţări participante la sondaj nu a înregistrat o creştere a cotei de impozit pe profit în anul care a trecut.
Cota medie globală a impozitului pe profit a rămas la 25,9 %, doar cu un procent mai mică comparativ cu anul trecut. Uniunea Europeană (UE) continuă să înregistreze cele mai mici cote de impozitare a profitului, cota medie fiind în scădere cu un procent din 2007, ajungând în prezent la 23,2%. Cele mai ridicate cote medii se înregistrează în regiunea Asia – Pacific unde ratele au scăzut cu 0,8% ajungând la 28,4%.
La nivel global, cota medie a impozitelor indirecte este de 15,7%, cu mici fluctuaţii în ultimii cinci ani.
În schimb, cota medie a impozitelor indirecte în UE (Taxa pentru bunuri şi servicii – (GST) sau Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA) a înregistrat cele mai mari valori din lume, respectiv 19,49 la sută. În regiunea Asia – Pacific, acestea au cele mai mici valori, respectiv 11,14 %, dar şi aici cota medie a crescut cu 0,5 din 2006.
În România, impozitul pe profit a fost stabilit la o cotă fixă de 16% încă de la începutul anului 2005, una dintre cele mai mici rate din UE, în timp ce impozitele indirecte sunt destul de ridicate. De exemplu, cota standard de TVA este de 19%, şi deşi există şi o cotă redusă, numărul de produse care se califică pentru TVA redusă este mai mic decât în majoritatea altor state membre UE. Cu toate acestea, anumite impozite directe încă sunt foarte ridicate.
După cum explică Valentin Tic-Chiliment, Partener în cadrul Departamentului de Taxe din KPMG în România, “impozitul pe clădiri este de câteva ori mai mare decât în ţările vecine şi acesta poate fi un factor descurajant pentru investitori în ciuda ratei scăzute a impozitului pe profit. Este adevărat că există unele excepţii pentru marii investitori, dar acestea sunt stabilite de către autorităţile locale şi sunt destul de arbitrare, astfel că sistemul nu este deosebit de transparent.
„Unul dintre costurile ascunse pentru contribuabilii din România îl reprezintă administrarea fiscală şi dificultăţile cauzate de frecventa schimbare a legislaţiei. După cum explică Patrick Leonard, Partener în cadrul Departamentului de Taxe din KPMG România, “în România, numeroase companii sunt nevoite să aloce mult timp şi resurse aplicării prevederilor fiscale, resurse care sunt preluate de la activităţile comercial-productive, crescând astfel costurile. În plus, legislaţia fiscală suferă frecvente modificări şi deseori fără nici o avertizare, îngreunând astfel planificarea financiară.”
Patrick Leonard concluzionează că “în general, România a urmat tendinţa globală de aplicare a unor impozite directe mai scăzute şi a unor impozite indirecte mai crescute. Dar imaginea generală este aici puţin mai complicată datorită nivelelor ridicate, în continuare, a unor impozite directe, precum şi datorită poverii administrative.”
Sondajul privind cotele de impozitare a profitului şi impozitele indirecte este anual realizat de KPMG Internaţional din 1993. Acum, sondajul include 106 ţări, din care fac parte cele 30 ţări membre OECD, cele 27 ţări membre UE, 20 ţări din Regiunea Asia – Pacific şi 20 ţări din Regiunea America Latină. Sondajul realizat anul acesta face o comparaţie între cotele de impozitare a profitului la 1 aprilie 2008 cu echivalentul acestora în fiecare an, în luna ianuarie, începând din 1993. Sondajul include, de asemenea, pentru prima oara informaţii privind taxa pe valoarea adăugată din 90 ţări pe ultimii cinci ani. La acest sondaj au participat profesioniştii fiscali din întreaga reţea globală a firmelor membre KPMG.