In ultimii ani, principalii jucatori au ramas aceiasi, insa cotele de piata s-au mai schimbat. O evolutie interesanta de-a lungul anului 2001 a avut Lexmark, care, in trimestrul trei al anului 2001, printr-o politica mai agresiva si-a marit cota de piata la 19,3% fata de 4,9% cat avea in trimestrul anterior. Totusi, pe primele noua luni din 2001, compania nu detinea decat 12,2% din totalul vanzarilor de pe piata romaneasca. Surpriza mai putin placuta a pietei a reprezentat-o Xerox, care a scazut la 2%, pe fondul problemelor financiare inregistrate la nivel global.
Desigur, cotele de piata raportate de reprezentantele sau distribuitorii principalilor producatori sunt ceva mai mari decat cele furnizate de Dataquest. Potrivit declaratiilor lui Irinel Ilie, director produse periferice in HP Romania, compania detine peste 50% din piata romaneasca de imprimante, cifra de afaceri totala in 2001 fiind de 45 milioane USD. Comertul cu periferice si consumabile reprezinta jumatate din aceasta cifra. De asemenea, Simona Mihai, director de vanzari la MB Distribution, distribuitor exclusiv al imprimantelor Epson, estimeaza o crestere a cotei de piata in 2001 la 32% si o cifra de afaceri de 7 milioane euro.
Piata imprimantelor este dinamica si din perspectiva frecventei mari cu care se lanseaza noi serii de produse. Primavara este un anotimp in care, ca si in moda, producatorii se intrec in a pune la dispozitia consumatorilor noi produse. Lexmark a lansat, in februarie, la Bilbao, noua linie de imprimante cu jet de cerneala Zx5, iar Hewlett Packard a lansat in aceasta saptamana seria de echipamente all-in-one cu cerneala si laser.
Frecventa ridicata de inlocuire a produselor a dus la o scadere a costurilor si, implict, a preturilor finale. In vreme ce, la nivelul anului 1996, o imprimanta cu o rezolutie 300×300 dpi, la o viteza de 4 pagini alb-negru/minut si o pagina color/ minut, costa 600 USD, acum o imprimanta cu performante net superioare – 4800×1200 dpi si viteze de imprimare mult mai mari – costa doar 200 USD. In consecinta, scaderea continua a preturilor a facut ca profiturile producatorilor sa se realizeze exclusiv din comertul cu consumabile: cartuse cu cerneala, cartuse cu toner si hartie.
Majoritatea producatorilor de imprimante prezenti pe piata romaneasca isi vand produsele prin intermediul unor distribuitori care sunt, simultan, si importatori.

Piata imprimantelor – sensibila la pret

Lantul clasic, format din furnizor – importator – distribuitor – revanzator (reseller) – client final, a fost scurtat, din cauza faptului ca in industria imprimantelor, ca de altfel in intreaga industrie a tehnicii de calcul, marjele comerciale sunt mici.
Astfel, adaosul distribuitorului nu poate fi mai mare de 6-7%, iar cel al revanzatorului (magazine specializate sau firme de IT care fac contracte mari) este de 10-15%, afima Daniel Stefan, director la CEEmark Romania, filiala Lexmark care isi distribuie imprimantele prin Agis Computer si Omnilogic. Marjele fiind mici, distribuitorii/importatori isi realizeaza profiturile din volume mari. Acesta este motivul pentru care unii dintre ei lucreaza cu mai multi producatori.
Legat de structurarea pietei in functie de tipul de imprimanta, in Romania cele mai mari vanzari le inregistreaza imprimantele cu jet de cerneala – produs care reprezinta 70-75% din piata. Restul pietei se imparte intre imprimantele cu laser si cele matriciale (set dot matrix). In timp ce imprimantele matriciale s-au vandut bine in anii ‘91-’94, ramanand in prezent un produs de nisa, cele cu laser se adreseaza utilizatorilor care imprima in volume mari.
Puterea de cumparare scazuta creeaza in Romania o situatie absolut paradoxala: companii care ar trebui sa foloseasca imprimante laser le prefera pe cele cu jet de cerneala, ceea ce le permite o economie pe termen scurt, insa o pierdere pe termen lung, din cauza ritmului ridicat de inlocuire a consumabilelor.