Din ce în ce mai puţini oameni cumpără imprimante cu jet de cerneală, iar acesta este un fenomen global. Să printezi un document sau o fotografie costă bani, în timp ce postarea acestora online este gratis. Piaţa de imprimante clasice va cunoaşte o scădere anuală de peste cinci procente în următorii cinci ani, conform estimărilor analiştilor. În Europa de Vest, piaţa imprimantelor cu cerneală a scăzut cu 4% anul trecut, în timp ce multifuncţionalele laser au crescut cu 8%, conform datelor companiei Context, care a obţinut datele direct de la distribuitori. În România, piaţa de imprimante și multifuncționale a înregistrat o scădere în trimestrul patru al anului trecut de 3%, față de aceeași perioadă a anului precedent, atingând valoarea de zece milioane de euro. Scăderea a fost generată de performanța slabă a segmentelor de multifuncţionale inkjet (-12%), single function laser (-8%) și single function inkjet (-5%). Singura categorie pe trend ascendent a rămas reprezentată de multifuncționalele laser, care a înregistrat o creștere de 8%. La nivel total, în 2013, sectorul a însumat 31 milioane de euro (-2% față de 2012), conform datelor companiei GfK.
Un nou tip de imprimante este însă pe val, iar la marile târguri IT apar întodeauna în prim-plan. Este vorba de imprimantele 3D. Acestea pot crea obiecte solide tridimensionale, fie că este vorba de bunuri de uz casnic sau alimente, şi pot chiar replica organe umane. Imprimantele 3D, care costau cândva 30.000 de dolari, sunt disponibile în prezent la preţul de 1.000 de dolari, iar de la anul pot fi cumpărate cu doar 200 de dolari. Piaţa imprimantelor 3D va creşte la 16,2 miliarde de dolari în 2018, de la 2,5 miliarde de dolari, anul trecut, conform firmei de cercetare Canalys.
Intră în joc marii producători
Piaţa imprimantelor 3D este dominată în prezent de jucători mici precum MakerBot, însă Hewlett Packard, unul dintre cei mai mari producători de imprimante din lume, a confirmat că va intra pe această piaţă în vara acestui an. Meg Whitman, CEO HP, a declarat că cercetătorii companiei au reuşit să rezolve mai multe probleme cu care se confruntau, cea mai importantă fiind legată de durabilitatea produsului printat, iar imprimantele 3D pentru public vor fi lansate în vară. Analiştii se aşteptau la un astfel de anunţ, iar Xerox sau Canon vor face în curând anunţuri asemănătoare.
Un plan național pentru fabricația aditivă
Acest nou mod de fabricație va deveni dominant în zece ani. Meseriile se vor schimba rapid în anii următori, iar modelele de business vor suferi schimbări dramatice. Fabricația va deveni pentru o foarte mare parte a bunurilor o parte a retailului, consideră Varujan Pambuccian, specialist în IT şi membru în Comisia pentru tehnologia informaţiei din Parlament, care a gândit un plan național pentru fabricația aditivă.
Pambuccian propune un program care prevede: pregătirea elevilor și studenților pentru meseriile care apar în următorii ani, susținerea cercetării în domeniu, susținerea start-up-urilor tehnologice și industriale şi, nu în ultimul rând, susținerea transferului tehnologic către producători prin coparticiparea statului în achiziționarea tehnologiei. „Cred că împreună cu tehnologia informației și comunicațiilor, România poate deveni, în zece ani, o țară cu o economie solidă și de invidiat. Avem două domenii care ni se potrivesc. În primul, IT&C, unde am reușit un start sustenabil foarte bun. Dezvoltându-l pe primul și adăugând acum acest al doilea domeniu, putem foarte repede deveni o putere economică în regiune“, este de părere Pambuccian.
Tehnologiile s-au maturizat suficient de mult pentru ca tiparul 3D să devină o afacere atractivă. Meg Whitman, CEO HP
3,8 miliarde de dolari este nivelul la care va creşte piaţa de imprimante 3D anul acesta, conform analiştilor.