varsati de CFR Marfa, CFR si Administratia Porturilor Maritime Constanta (APC) in anul 2001 in conturile televiziunii MTC nu se vad dupa patru ani in dezvoltarea acestei companii media. Banii celor trei societati au trecut prin conturile MTC si au ajuns la firma RID, fara sa lase urme in statia TV. In esenta, aceasta afacere seamana mai degraba cu un credit fara dobanda acordat de aceste societati de stat unei firme private, printr-o televiziune-bidon.Situatia raportata de Administratia Porturil
varsati de CFR Marfa, CFR si Administratia Porturilor Maritime Constanta (APC) in anul 2001 in conturile televiziunii MTC nu se vad dupa patru ani in dezvoltarea acestei companii media. Banii celor trei societati au trecut prin conturile MTC si au ajuns la firma RID, fara sa lase urme in statia TV. In esenta, aceasta afacere seamana mai degraba cu un credit fara dobanda acordat de aceste societati de stat unei firme private, printr-o televiziune-bidon.Situatia raportata de Administratia Porturilor Maritime arata ca din asocierea cu MTC a primit in total 59,01 miliarde de lei. Potrivit lui Mircea Banias, noul director general al APC, cea mai mare parte a acestei sume a fost returnata abia in ianuarie-februarie 2005. „A fost un contract pagubos. Am primit un miliard si ceva de lei in 2002, dupa care n-a mai primit nici un ban pana in ianuarie 2005. APC a functionat ca o societate finantatoare, desi televiziunea nu face parte din obiectul de activitate al companiei noastre. Sunt destule domenii in care APC putea sa investeasca mult mai profitabil acesti bani ca sa-si dezvolte o capacitate“, declara Banias. In 2001, potrivit contractului de asociere, APC a contribuit cu 58,5 miliarde de lei (echivalentul a doua milioane de dolari la cursul de atunci). Daca acesti bani ar fi fost tinuti intr-o banca, veniturile financiare, spune Banias, ar fi fost de aproape 50 de miliarde lei, calculat la dobanda de referinta a Bancii Nationale. Pe de alta parte, cele 59,1 miliarde de lei primite de APC la sfarsitul contractului, corelat cu indicii de inflatie din fiecare an de contract, ar fi condus la o diferenta de 33 de miliarde lei. Altfel spus, APC a iesit in pierdere din aceasta asociere.La solicitarea Capital, raspunsul societatii CFR a fost sec: CFR nu a inregistrat profit in urma asocierii cu MTC. Din contributia la asociere, se arata in raspunsul CFR, „s-a recuperat suma de 1.907.651 USD, de unde rezulta ca CFR mai are de recuperat 125.358 USD, la care se adauga contravaloarea pe profit, adica 1,6 miliarde de lei.“ CFR Marfa a evitat sa ofere o situatie exacta a sumelor recuperate. Raspunsul companiei precizeaza doar ca CFR Marfa si-a recuperat banii si „a obtinut in fiecare an profit in urma asocierii in participatiune“. Cristian Burci, proprietarul firmelor Global Media si RID, sustine ca a fost o afacere profitabila atat pentru cele trei societati, cat si pentru MTC. Televiziunea fost in functiune timp de patru ani fara ca statul sa investeasca bani, iar cele trei companii din subordinea Ministerului Transportului au obtinut profit si au beneficiat de campanii de publicitate gratuite, subliniaza Burci. Global Media, partea a contractului de asociere cu MTC, raporteaza ca a returnat 5,93 milioane de dolari in contul televiziunii plus aproape zece miliarde de lei direct in conturile CFR Marfa. Global arata ca sumele s-au returnat mai cu seama in cursul anilor 2004 (2,8 milioane dolari) si 2005 (aproximativ 2 milioane dolari). Conform contractului cu MTC, cele trei companii de stat imparteau in mod egal jumatate din profiturile asocierii cu postul TV. Din modul cum Global Media a returnat banii catre MTC, iar aceasta la randul sau i-a virat mai departe catre societati, reiese ca plata nu s-a facut dupa schema contractuala, ci pur si simplu au primit banii inapoi dupa aproape trei ani si jumatate. „Cred ca daca nu avea loc schimbarea politica, uitau sa mai ramburseze acesti bani“, precizeaza Mircea Banias. Dar ce a facut Cristian Burci cu cele sase milioane de dolari? El sustine ca a cumparat spatii de publicitate cu reduceri mari (disconturi), pe care le-a folosit pentru clientii comerciali ai agentiei Global Media, operatiune din care s-a ales cu profit. Din verificarile Capital, prin firma RID, Cristian Burci a cumparat si spatii de publicitate pe care nu le-a folosit niciodata. O forma eleganta de a sugera presei „sa fie mai atenta“ cand mai abordeaza subiecte sensibile legate de activitatea Ministerului Trasporturilor condus de Miron Mitrea. Alte verificari ale Capital arata ca unele companii media au refuzat ca spatiile angajate (cu banii jos) de RID sa fie folosite de clientii comerciali, preferand sa presteze campanii PR pentru Ministerul lui Mitrea. O alta ciudatenie (care ar explica ratiunea unui imprumut) este virarea celor sase milioane de dolari catre RID, si nu catre Global Media, cu care MTC semnase contractul. Ca un facut, in august 2001 (la doua luni de la semnarea contractului cu MTC), actionarul majoritar al Prima TV, SBS Corporation, a decis sa-si deconsolideze actiunile, in schimbul a sase milioane de dolari pe care Burci ar fi trebuit sa-i investeasca in Prima TV. Ce coincidenta!, la momentul respectiv RID era actionar, impreuna cu SBS, la compania care controla Prima TV. De atunci i se trage postului Prima TV porecla Mitrea TV! In mai 2002, ministrul Miron Mitrea declara public ca „voi sustine programul de modernizare a televiziunii MTC“. Astazi, „moderna televiziune“ lucreaza cu niste camere vechi de peste zece ani, desi prin conturile ei s-au manevrat milioane de dolari. Banii au trecut prin MTC, in ambele directii, fara sa lase in urma vreo investitie. Din aceasta perspectiva se poate spune ca MTC a fost un bidon prin care statul a imprumutat, in conditii avantajoase, o firma privata. Acum, dupa ce a fost folosit, bidonul este aruncat la gunoi.
Contractul MTC- CFR Marfa, CFR, APC
La solicitarea Ministerului Transporturilor condus de Miron Mitrea, printr-o nota de fundamentare semnata de secretarul Ioan Orbescu, se parafeaza contractul de asociere in participatiune dintre MTC, pe de o parte, si CFR Marfa, CFR si Administratia Porturilor Martime Constanta. Scopul asocierii: identic cu cel din contractul semnat cu o saptamana mai devreme de MTC cu Global Media. Este ciudat cum MTC a semnat mai intai contractul cu Global si abia apoi a facut rost de bani de la firmele de stat. Ciudata este modalitatea prin care a fost aleasa Global Media (fara licitatie). Surprinzatoare este viteza cu care banii au ajuns din conturile firmelor de stat in cele ale RID, via MTC (in mai putin de o saptamana). Dubios: contractul MTC cu cele trei companii este aproape identic cu cel facut cu Global Media. Contractul e cusut cu ata alba. Obiectul de activitate al celor doua asocieri este copiat cuvant cu cuvant din obiectul de activitate al societatii Maritime Trening Centre Television (MTC- TV), asa cum a aparut in hotararea de guvern ce vizeaza infiintarea acestei televiziuni! Asadar, autorii contractelor nu s-au mai obosit sa formuleze obiective clar, ci, pur si simplu, le-au copiat din HG. Culmea: MTC-TV a intrat in subordinea Ministerului Transportului pe 9 mai, cu o luna inainte de parafarea acestei afaceri. Este suspect cum o televiziune care de abia a fost preluata de ministerul lui Mitrea e implicata in contracte de sase milioane de dolari, sub pretextul unui „program de modernizare“. Pana la 9 mai 2001, MTC se afla sub jurisdictia Centrului de Perfectionare a Personalului din Marina Civila.