Cum televiziunea HD este abia la început iar emisiunile 3D sunt încă o dorință, afacerile care cresc prin retransmisia programelor TV activează pe una dintre puținele piețe mondiale cu orizonturi de creștere generoase și profituri pe măsură.
De circa o săptămână, a intrat în emisie un nou post TV deținut de Discovery Networks: TLC. În prima parte a lunii decembrie, a fost lansat un alt canal, 10 TV, deținut de compania RCS & RDS. Sunt doar două dintre posturile de televiziune care au primit, anul trecut, licențe de la Consiliul Național al Audiovizualului. Concret, în 2010, au primit licențe pentru transmisie prin satelit 17 televiziuni, în prezent fiind în vigoare nu mai puțin de 144 astfel de licențe, cărora li se adaugă și 244 pentru emisie terestră. Asta în condițiile în care piața publicității TV a scăzut la 209 milioane de euro anul trecut, de la 337 milioane în 2008. Cum pentru 2011 se prevede un ușor reviriment, este de așteptat ca investițiile în noi posturi TV să continue.
Cine câștigă de pe urma lansării atâtor canale de televiziune? Pe lângă proprietarii posturilor, cresc și afacerile furnizorilor de echipamente, dar și operatorii de satelit, cei care preiau programele posturilor TV și le distribuie furnizorilor de televiziune prin cablu sau DTH (direct-to-home). Prin urmare, o nouă televiziune înseamnă o creștere a afacerilor acestor companii. „Fiecare nou canal lansat este important pentru noi, nu doar în termenii veniturilor pe care le generează prin închirierea capacităților noastre, ci și prin faptul că reprezintă o nouă opțiune adăugată pachetului de programe și audienței suplimentare pe care o generează”, explică Norbert Hölzle, director comercial SES Astra, unul dintre operatorii de satelit activi pe piața românească. „Astfel, nu contează neapărat lansarea unui nou canal, ci mai degrabă atractivitatea pachetului de programe”. Concret, prin faptul că are acum și un canal dedicat femeilor, Discovery ar putea deveni mai interesant pentru companiile de cablu și, implicit, ar genera venituri mai mari pentru operatorul de satelit care îl retransmite.
În prezent, piața autohtonă se împarte între patru mari operatori de satelit, toți străini: Amos, Eutelsat, Intelsat și SES Astra. Datorită atât numărului de televiziuni existente, cât și audienței mari, în comparație cu alte țări din regiune, România este o țară interesantă pentru aceste companii. Și va deveni și mai interesantă odată ce strategia de trecere la televiziunea digitală terestră va fi finalizată. Și asta pentru că sateliții pot fi folosiți pentru distribuția semnalului în cele mai îndepărtate localități fără investiții suplimentare importante.
Până atunci, marile grupuri media rămân miza principală. SES Astra, de exemplu, a semnat, la finalul anului trecut, un contract cu grupul media CME pentru transmisia posturilor deținute către centrele de upload pentru cablu în România și Bulgaria. Grupul, care deține, printre altele, canalul PRO TV, este un client-ancoră și ar putea atrage alți clienți pe viitor. SES Astra mai are contracte cu platforma DTH AKTA, Realitatea TV, iar grupul Intact și OTV folosesc ocazional serviciile companiei.
Marja EBITDA poate ajunge și la 75%
Iar criza nu există în acest sector de activitate. Așa că veniturile SES au crescut în primele nouă luni ale anului trecut cu 6,8%, la 1,3 miliarde de euro, iar profitul operațional, cu 7,9%, la 592 milioane de euro, marja EBITDA find de 74,7%. La nivel mondial, piața a crescut, în 2009, cu circa 11%, însemnând, conform Euroconsult, 71,8 miliarde de dolari. În următorii zece ani, vor fi lansați circa 1.200 de sateliți, însemnând investiții de circa 200 miliarde de dolari. Este, fără dubiu, o industrie greu accesibilă investitorilor, dar investiția necesară poziționării unui satelit pe orbită a scăzut, în ultimi ani, la chiar câteva milioane de euro.
122 de sateliți vor fi lansați, în medie, în fiecare an din următoarea decadă, majoritatea fiind guvernamentali. Investițiile totale se vor ridica la 200 miliarde de dolari
Norbert Hölzle, director comercial, SES Astra