datorata pietei produselor alimentare (8,5%), in timp ce vanzarile de bunuri nealimentare au scazut cu 8,6%. Precizam ca aceste date ne-au fost furnizate de catre compania MEMRB RTS Romania, conform propriilor monitorizari, efectuate pe un panel reprezentativ la nivel national, constituit din magazine care practica vanzarea cu amanuntul, pentru acasa. Luand in considerare categoriile de produse incluse in analiza, alimentele, care in primele zece luni ale anului 2002 detineau o pondere de 84,1% din volumul pietei de FMCG, au ajuns in luna octombrie 2003 la 85,7%. O evolutie asemanatoare s-a inregistrat si din punctul de vedere al valorii, aceasta categorie crescand cu 3,3 puncte procentuale. Piata bauturilor (cafea, bere, vin etc.), segmentul cel mai important al pietei de bunuri alimentare, s-a dovedit a fi si cea mai dinamica, atat ca valoare, cat si ca volum al vanzarilor. Piata produselor pe baza de grasime (unt, margarina, ulei pentru gatit) si-a marit volumul de bucati vandute cu 8,1%, in timp ce valoarea a scazut cu 4,2%. Asadar, romanii au cumparat mai mult, dar au scos mai putini bani din buzunar, ceea ce denota o crestere a vanzarilor de produse din segmentul economic. Piata altor categorii alimentare (ciocolata, iaurt, condimente etc.) a crescut atit ca volum de bucati vandute (3,1%), cat si ca valoare (1,4%). Totusi, aceste evolutii pozitive nu au reusit sa conduca si la o crestere a importantei sale in cadrul pietei de FMCG, deoarece a pierdut 2,8 puncte procentuale, ca volum, si 1,6 puncte procentuale, ca valoare.Produsele cosmetice reprezinta segmentul cel mai important al pietei bunurilor nealimentare, detinand o pondere de 41,5% din volumul acesteia. Vanzarile de produse cosmetice si de ingrijire personala au scazut insa in primele zece luni ale anului trecut, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2002, dupa cum reiese din monitorizarile companiei MEMRB RTS Romania.
Consumul casnic a fost fluctuant
Este interesant de urmarit si evolutia consumului casnic de FMCG, asa cum reiese din statisticile GfK Romania, Institut de Cercetare de Piata. Potrivit acestora, la inceputul anului trecut s-au constatat scaderi semnificative, pentru ca din primavara sa asistam la o crestere constanta a consumului. Astfel, la jumatatea anului, nivelul acestuia se situa deja peste cel atins cu un an in urma, tendinta care a continuat si in lunile care au urmat. Realizand o comparatie intre perioada ianuarie-octombrie 2003 si aceeasi perioada a anului 2002, se observa cresteri importante la produsele de spalat si curatat, cu aproape 11%, in volum, si la bauturile calde si reci (13%). Principalele categorii care au determinat cresterea consumului de bauturi au fost sucurile carbogazoase, apa minerala si berea. Per total categorii masurate (peste 50% din randul FMCG), romanii au cheltuit cu aproximativ 5% mai mult, in valoare reala. Chiar si in randul produselor considerate premium, care au avut o evolutie modesta, se observa o tendinta de crestere. Ne referim, in primul rand, la unt si sucuri naturale. Desi cu cresteri procentuale ridicate – datorate faptului ca in Romania aceste categorii sunt foarte mici – consumul casnic se situeaza cu mult sub cel al tarilor din CEE. Interesant de mentionat este influenta monedei in care se face analiza, asupra evolutiei valorice a consumului, dupa cum precizeaza Andi Dumitrescu, director cercetare la GfK Romania. Exista, astfel, categorii de produse care au inregistrat cresteri valorice in dolari, dar mutand analiza in euro, acestea ajung chiar sa sufere pierderi.

detergentii ieftini au avut vanzari mari
Piata detergentilor a inregistrat o crestere de 2,6% a volumului de bucati vandute in primele zece luni ale anului 2003, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Totusi, desi au achizitionat o cantitate mai mare, consumatorii au platit pentru aceste produse cu 9,8% mai putini euro.