In 2003 se vor construi mai multe apartamente

Anul 2002 a fost un an mai bun pentru constructori. Pentru 2003 previziunile sunt si mai optimiste. Reprezentantii Ministerului Prognozei si ai ARACO (Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii) estimeaza o crestere in constructii cu 9-10% fata de 2002. "Anul 2003 incepe sub auspicii bune, datorita numeroaselor programe in derulare – continuarea reabilitarii de drumuri, relansarea constructiei de locuinte prin ANL, salile de sport si programul de autostrazi in parteneriat public-privat.

Anul 2002 a fost un an mai bun pentru constructori. Pentru 2003 previziunile sunt si mai optimiste. Reprezentantii Ministerului Prognozei si ai ARACO (Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii) estimeaza o crestere in constructii cu 9-10% fata de 2002. „Anul 2003 incepe sub auspicii bune, datorita numeroaselor programe in derulare – continuarea reabilitarii de drumuri, relansarea constructiei de locuinte prin ANL, salile de sport si programul de autostrazi in parteneriat public-privat. In conditii normale, aceste cresteri ar trebui sa fie semnificative, dar per total sunt insuficiente, din cauza scaderilor din anii anteriori,,, afirma Theodor Gavrila, director al ARACO. Reprezentantul ARACO se refera la caderile „in picaj,, din anii 1996-1999, cand anual volumul lucrarilor de constructii a scazut cu 28,8%, apoi cu 31,8%, cu 11,1% si respectiv cu 6,4%. Cresterile din anii urmatori, de 4,1% in anul 2000 si 6% in 2001, s-au raportat astfel la un „fund de sac,, in activitatea de constructii. Sa luam, de exemplu, constructia de locuinte: daca la sfarsitul anilor ’80 statul construia anual peste 100.000 de locuinte, in anii 1990 erau de ordinul miilor, iar in anul 2002 abia s-a atins cifra de 20.000 de unitati, majoritatea insa construite in regie proprie, la tara. In 2003, vor fi date insa in folosinta mai multe locuinte construite cu fonduri de la stat: peste 15.000 de locuinte. In total, Ministerul Transporturilor, Lucrarilor Publice si Locuintei (MTLPL) va aloca pentru locuinte 3.905 miliarde de lei, o parte de la bugetul de stat si o parte din credite externe. De asemenea, este de asteptat ca numarul locuintelor construite cu bani din credite ipotecare sa creasca, datorita cresterii numarului bancilor care acorda imprumuturi din ce in ce mai avantajoase pentru constructie sau modernizare.
Firmele de constructii vor avea de lucru si in alte sectoare decat cel rezidential. De exemplu, in 2003 se estimeaza ca se vor reabilita 1.000 km de drumuri nationale. Tot in 2002 vor incepe lucrarile la unele segmente din autostrada Bucuresti-Brasov, vor continua lucrarile la autostrada Bucuresti-Constanta si se vor face reparatii pe autostrada Bucuresti-Pitesti. In acest an se vor contracta si numeroase lucrari in programele sociale dezvoltate de MTLPL. Unul din acestea este cel al salilor de sport, pentru care Compania Nationala de Investitii organizeaza licitatii in aceasta perioada. In lunile urmatoare se va decide soarta unui alt amplu program anuntat, cel al reabilitarii termice a cladirilor. Daca va deveni operativ, acesta ar putea aduce anual lucrari de zeci de milioane de dolari. Pentru inceput, proiectele-pilot avansate vor necesita lucrari in valoare de aproape cinci milioane de euro.

Locuinte

In 2003 se estimeaza ca numarul locuintelor noi sa creasca atat in ceea ce priveste cele construite cu bani de la stat, cat si din fondurile populatiei. Numai Agentia Nationala pentru Locuinte (ANL) va finanta in acest an construirea a 27.000 apartamente pentru tineri, 4.566 de locuinte prin credit ipotecar si peste 2.000 derulate prin alte programe. Din acestea, vor fi gata peste 16.000 de unitati.

Drumuri nationale

Daca in 2002 s-au reabilitat 700 kilometri de drumuri nationale, in 2003 s-au alocat fonduri pentru 1.000 kilometri. Pentru firmele de constructii din zonele vizate, aceste lucrari vor fi ca o gura de oxigen.

Programul de autostrazi

In acest an vor incepe lucrarile de constructie la autostrada Bucuresti-Brasov, care necesita in total o investitie de un miliard de dolari. Doua portiuni din aceasta au fost deja contractate si se vor realiza printr-un parteneriat public-privat. Lucrarile la segmentul Bucuresti-Ploiesti vor incepe in primavara, fiind atribuite inca de la sfarsitul anului trecut companiei austriece Strabag AG, iar valoarea lucrarilor este de 340 milioane de dolari, pentru construirea a 60-70 km. Luna aceasta ministrul Miron Mitrea a semnat un alt parteneriat cu consortiul israelian Ashtrom-Roichman, pentru portiunea Predeal-Brasov, pentru lucrari de 220 milioane de dolari.