In primele zece luni ale anului 2005, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, piata totala de bunuri de larg consum a crescut cu 11%, ca volum al vanzarilor, si cu 29%, ca valoare absoluta a acestora, in RON.

Tinand cont de cifrele de mai sus, putem trage o prima concluzie: daca pana de curand cresterile erau impulsionate de segmentul produselor ieftine si al celor vrac, in anul care s-a incheiat am asistat la o crestere sustinuta a produselor mai scumpe, de marca. Investitiile masive ale producatorilor in lansarea, relansarea sau oferta mai variata de produse, existenta sau conturarea unor marci solide, capabile sa creeze fidelitate etc. sunt doar cativa factori care au influentat, intr-o masura mai mica sau mai mare schimbari ale comportamentului de consum.

Previziunile analistilor, exprimate la inceputul anului 2005, s-au adeverit: “vedetele” pietei de bunuri de larg consum (FMCG) au fost produsele alimentare, categorie care a crescut ca volum al vanzarilor cu 18%. Precizam ca aceste informatii se bazeaza pe monitorizarile efectuate de MEMRB RTS Romania, pe un esantion reprezentativ national, constituit din magazine care practica vanzarea cu amanuntul, pentru acasa. Analiza de fata este o comparatie intre primele zece luni ale anului 2005 si aceeasi perioada a anului 2004.

Potrivit rezultatelor, segmentul de bauturi a inregistrat o rata de crestere mai scazuta, comparativ cu celelalte doua categorii ale pietei de FMCG – produse alimentare si produse nealimentare -, respectiv de numai 6%, ca volum al bucatilor vandute. Aceasta crestere moderata a fost determinata exclusiv de segmentul de bauturi nealcoolice.



“Daca ne referim la valoarea vanzarilor, in RON, produsele nealimetare au fost, de data aceasta, “motorul” pietei analizate, aceasta categorie inregistrand o crestere de 35%. Bauturile au avut si din acest punct de vedere o evolutie ponderata, de 24%, crestere determinata in proportie aproape similara de cele doua grupe care alcatuiesc aceasta categorie: bauturi alcoolice (23%) si bauturi nealcoolice (27%)”, precizeaza Marius Caluian, Deputy General Manager, MEMRB RTS Romania.

Bauturile alcoolice au pierdut pozitia de lider al pietei

Totusi, ca pondere in totalul pietei de FMCG, categoria “bauturi” are cea mai mare importanta in vanzari. Desi, asa cum am aratat, in anul 2005 a avut un ritm de crestere destul de scazut, dupa zece luni continua totusi sa domine piata bunurilor de larg consum, detinand 51,2%, ca volum al bucatilor vandute, si 48,4%, ca valoare a acestora, rezulta din monitorizarile MEMRB RTS Romania.
Categoria produselor alimentare este a doua, ca importanta, a pietei de FMCG. A fost insa cea mai dinamica, inregistrand o crestere cu 2,3 puncte procentuale in ceea ce priveste volumul de vanzari (de la 36,2%, in 2004, la 38,4%, in 2005), si cu un punct procentual, ca valoare a vanzarilor (de la 29,7%, la 30,7%). Din punct de vedere cantitativ, cresterea a fost determinata in primul rand de grupa produselor lactate (cu 0,9 puncte procentuale).

Categoria produselor nealimentare a avut o crestere modesta, ca importanta, in totalul pietei analizate: cu 0,3 puncte procentuale, ca volum, si cu 0,9 puncte procentuale, ca valoare a vanzarilor. Dintre cele trei grupe care alcatuiesc aceasta categorie s-a evidentiat, ca dinamica, doar cea a produselor cosmetice si de ingrijire personala.

Analizand piata de FMCG, nu pe cele trei categorii distincte care o compun, ci defalcat, pe fiecare produs in parte, constatam o schimbare de ierarhie, la varf. Astfel, bauturile alcoolice au pierdut pozitia de lider ca volum al vanzarilor, pozitie castigata, in anul 2005, de bauturile nealcoolice. Ca valoare a vanzarilor insa, bauturile alcoolice raman produsele cu cea mai mare pondere pe piata de bunuri de larg consum.



“Cresterea foarte mare a pretului bauturilor alcoolice, inregistrata in anul 2005, a determinat schimbari ierarhice pe piata de FMCG.”

Marius Caluian,

Deputy General Manager, MEMRB RTS Romania







Categorii de produse analizate

• Bauturi nealcoolice: bere fara alcool, cafea, ice tea, apa minerala, bauturi racoritoare necarbonatate, cacao

• Bauturi alcoolice: brandy, bere, vin, sampanie, vermut, bitter, votca, gin

• Produse pe baza de grasime: unt, margarina, ulei pentru gatit

• Lactate: sana si kefir, smantana, branza procesata, crema de branza, deserturi, iaurt, lapte batut

• Dresinguri: maioneza, ketchup, mustar, pasta de tomate

• Produse culinare: condimente, supe deshidratate, cuburi de gatit

• Alte produse alimentare: cereale pentru mic dejun, ciocolata, napolitane, mancare pentru animale de casa, mancare la conserva, snacks-uri sarate, alune, seminte, paste fainoase

• Detergenti: detergenti pentru vase, detergenti pentru rufe, balsam de rufe

• Produse cosmetice si de ingrijire personala: produse de igiena intima pentru femei, creme de fata, parfum (incluzand after shave), sapun de toaleta, gel de dus si spumant de baie, deodorante, sampon, balsam de par, creme de corp, vopsea de par, pasta de dinti

• Alte produse nealimentare: produse pentru improspatarea aerului din locuinta, scutece de unica folosinta pentru bebelusi, produse pentru ingrijirea mobilei, insecticide, produse pentru ingrijirea toaletei.