Daca anul 2004 a fost considerat unul de varf ca intrare pe piata a unor noi francize (45), fata de 2003, cu 30 de noi francize, si de 2005, cu circa 40 de nume noi, 2006 va depasi toate recordurile: pe piata vor intra prin sistemul de franciza 70 de noi branduri.
sase noi marci internationale si-au anuntat, la Salonul International de Francize desfasurat saptamana trecuta la Bucuresti, intentia de a intra pe piata romaneasca in sistem de franciza. Este vorba de Aion (Grecia) – retailer de covoare, Dama Service (Italia), specializata in umplerea cartuselor pentru imprimante, FasTracKids (SUA), din domeniul educatiei pentru copii, Contours Express (SUA), specializata in servicii de fitness, RFC (Austria) – automate (vending machine) si Franchise Net (Elvetia), specializata in consultanta in franciza.
Acestea sunt doar cateva dintre cele 70 de noi branduri care se estimeaza ca vor intra pe piata romaneasca in acest an, potrivit CHR Consulting, companie de consultanta pentru francize. In prezent, exista pe piata romaneasca 171 de branduri in franciza, dintre care 87 in domeniul distributie – retail, 78 – servicii si sase in domeniul industrial. In cazul acestui gen de afacere, exista trei tipuri de taxe pe care beneficiarul trebuie sa le plateasca: taxa de intrare, care se plateste la semnarea contractului, redeventele, reprezentand cotele procentuale din cifra de afaceri, care se platesc lunar, si taxa de publicitate, care este utilizata rareori pe piata romaneasca.
Taxa de intrare poate varia de la 500 de euro, pentru agentiile imobiliare, de exemplu, la peste doua milioane de euro, in cazul unui lant hotelier. Redeventele pot varia si ele intre 0 si 5% in afacerile de tip retail, iar pentru francizele din sfera serviciilor, aceste taxe ajung intre 5 si 20% din cifra de afaceri.
Potrivit unui studiu al CHR Consulting, la jumatatea anului trecut, numarul de unitati deschise in sistem de franciza se cifra la aproximativ 1.100. Cele mai extinse retele sunt Fornetti (300 de unitati), Allois Dallmayr Kaffe (117 parteneri) si Germanos (75 de magazine). “Desi poate mai greu de crezut, din cauza distantei relativ mari fata de Romania, cele mai multe afaceri de tip franciza (43) provin din SUA. Pe locul doi este franciza romaneasca, cu 35 de branduri”, se mai arata in studiul CHR. Urmeaza Italia, cu 21 de branduri, si Franta, cu 18.
In opinia lui Razvan Blid, presedintele CHR, profilul francizorului este reprezentat de o persoana disponibila sa investeasca intre 10.000 si 50.000 de euro, orientata spre domenii precum retail sau fast – food. Dar dincolo de bani si de dorinta de a reusi, mai exista ceva… “Pentru a-si asocia numele cu ei, francizorii doresc investitori curati, fara istoric al implicarii in justitie”, mai spune Razvan Blid.
Cifra de afaceri a firmelor francizate In 2005
• 146 milioane euro (20% din total) – cifra de afaceri din domeniul distributie – retail (moda, bijuterii si accesorii, produse electronice si electrice, produse petroliere si de ingrijire a corpului)
• 206 milioane euro (28,2%) – servicii financiare, publicitate, resurse umane, intretinere etc.
• 32 milioane euro (4,4%) – servicii fast – food si alimentare
• 28 milioane euro (3,8%) – sevicii hoteliere
• 318 milioane euro (43,6%) – industrie (productie de bauturi racoritoare, alcoolice si materiale de constructii
• Daca cifra de afaceri generata de sistemul de franciza s-a ridicat in 2004 la 730 de milioane de euro, anul trecut, cifra a urcat spre 900-950 de milioane de euro.