În perioada 2004-2006, 21,1% din întreprinderile cu 10 sau mai mulţi salariaţi au lansat pe piaţă un produs nou sau semnificativ îmbunăţăţit sau au introdus în propria întreprindere un proces nou sau semnificativ îmbunătăţit, în creştere cu 1,2 puncte procentuale faţă de perioada 2002-2004, se arata intr-un raport publicat astazi de INS.

Valoarea totală a cheltuielilor alocate pentru inovare în anul 2006 a fost de 6,422 miliarde lei. Atât în industrie cât şi în servicii ponderea cea mai mare a cheltuielilor de inovare o deţine achiziţionarea de maşini, echipamente şi software.

Întreprinderile mari sunt mai inovative decât cele mici şi mijlocii. Două din cinci întreprinderi mari sunt inovative şi doar una din cinci întreprinderi mici şi mijlocii. Pe activităţi, industria este mai inovativă decât serviciile.

Cel mai frecvent efect ale inovării indicat de întreprinderile inovative a fost imbunătăţirea calităţii bunurilor şi serviciilor, menţionat de 41,5% dintre întreprinderi, urmat de îmbunătăţirea domeniului bunurilor şi serviciilor, menţionat de 36,6% dintre acestea.

Achiziţionarea de maşini, echipamente şi software a fost principala activitate în care au fost implicate întreprinderile pentru realizarea activităţilor inovative.

Pe clase de mărime, ponderea întreprinderilor inovative cu peste 250 de salariaţi a fost de 42,1% în totalul întreprinderilor, iar ponderea întreprinderilor inovative mici şi mijlocii a fost de 19,9%. Pe activităţi, din întreprinderile inovative, 63,0% au fost în industrie şi 37,0% în servicii .

Întreprinderile din domeniul serviciilor cheltuiesc mai mult pentru cercetare-dezvoltare decât cele din domeniul industriei.

Ponderea cifrei de afaceri a produselor noi sau semnificativ îmbunătăţite în cifra de afaceri totală a întreprinderilor a fost de 18,6%. Întreprinderile cu produse noi pentru firmă au avut o pondere de 13,7%, faţă de cele cu produse noi pentru piaţă cu o pondere de 4,9%.

Doar 8,8% din cifra de afaceri totală a întreprinderilor mici şi mijlocii a fost obţinută din realizarea produselor noi sau semnificativ îmbunătăţite. În totalul cifrei de afaceri a produselor, produsele noi pentru piaţă deţin o pondere de 11,6%, produsele noi pentru firmă aproximativ de trei ori mai mult, 32,3% iar produsele neschimbate deţin o pondere de 56,1%.

Dintre întreprinderile inovative, 13,3% au primit finanţare publică pentru activităţi inovative de la diferite nivele guvernamentale (autorităţi locale sau regionale, agenţii centrale guvernamentale sau ministere, Uniunea Europeană).

Cele mai frecvente efecte ale inovării indicate de întreprinderile inovative au fost imbunătăţirea calităţii bunurilor şi serviciilor, menţionat de 41,5% din întreprinderi şi, respectiv, îmbunătăţirea domeniului bunurilor şi serviciilor, menţionat de 36,6% dintre acestea.

Efectul de reducere a consumurilor materiale şi de energie pe unitatea de produs, indicator de dezvoltare durabilă, a fost menţionat de 14,6% din întreprinderile inovative. Comparativ cu perioada 2002-2004, în care niciuna din întreprinderile interogate nu au indicat acest efect, se observă un interes crescând al firmelor de a dezvolta activităţi inovative pentru reducerea consumurilor materiale şi de energie.

Blocarea activităţilor inovative a fost cauzată în mod egal de lipsa fondurilor din întreprindere şi a finanţării din afara întreprinderii, cei doi factori fiind indicaţi de 30,9% din întreprinderile inovative. Întreprinderile non-inovative au indicat ca factor de blocare al inovării lipsa fondurilor din întreprindere (30,4%), dar şi costuri de inovare prea ridicate (26,8%). Doar 5,2% din întreprinderile non-inovative au motivat lipsa inovării prin existenţa unor inovări anterioare.

Sursa: INS