In timp ce vanzarile de bere din restaurante, carciumi, baruri si terase au scazut cu aproape 15% fata de perioada ianuarie – septembrie 2004, cele directe, din magazine, si consumul casnic au inregistrat cresteri importante.

Potrivit ACNielsen Romania, din magazinele care practica vanzarea cu amanuntul s-au vandut, in primele noua luni ale acestui an, peste 455 de milioane de litri de bere, cu 11,2% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Liderul pietei pe acest segment este Brau Union, care, impreuna cu alti patru producatori – Interbrew, European Food, South African Brew si Mures Romania – acopera 84,5% din piata, ca volum al vanzarilor, respectiv 83,3%, ca valoare a acestora.
In ceea ce priveste marcile, berea Burger, produsa de European Food, inregistreaza cele mai mari cantitati vandute. In “Top 10 branduri” mai sunt prezente: Neumarkt, Bucegi, Noroc, Golden Brau, Ursus, Timisoreana, Gambrinus si Skol.


Din ianuarie si pana in septembrie a.c., romanii au cumparat peste 200 de milioane de litri de bere la sticle – returnabile sau nereturnabile -, ceea ce inseamna 44% din volumul vanzarilor, dupa tipul de ambalaj; berea la PET detine 38% din vanzari, iar cea la cutie, 11%.
Preferintele conumatorilor s-au indreptat si in acest an catre berea blonda (97%) si mai putin catre cea neagra (1%) sau catre alte tipuri (2%). De asemenea, berea cu alcool se vinde cel mai bine (98% din totalul pietei de retail). Magazinele alimentare, indiferent de marimea lor, detin ponderea covarsitoare ca importanta a canalelor de distributie: 80%, atat ca volum, cat si ca valoare a vanzarilor.

Ploaia a alungat consumatorii de pe terase

Mutand analiza in sectorul HORECA – hoteluri, restaurante, baruri, terase -, constatam o scadere a vanzarilor cu aproape 15%: conform datelor furnizate de ACNielsen Romania, in perioada ianuarie – septembrie 2005 s-au “varsat” pe piata cu 496,5 mii de hectolitri mai putina bere fata de aceeasi perioada a anului trecut. Motivele sunt usor de intuit: vara ploioasa, inundatiile, drumurile blocate sau distruse ce au facut ca produsele sa nu mai ajunga la timp la destinatie, pe de o parte, dar si consumatorii cu o disponibilitate de a cheltui mai redusa decat in alti ani sau care au evitat sa iasa la terase, date fiind capriciile vremii, pe de alta parte.


Se stie ca berea este un produs puternic afectat de sezonalitate, cu varfuri de vanzari in verile caniculare. Schimbarile climatice ale Romaniei din ultimii ani au contribuit, printre altele, la modificarea obiceiurilor de consum. Astfel ca, in comparatie cu celelalte bauturi alcoolice, cu vanzari relativ constante de-a lungul anului, cum este cazul vinului, consumul de bere este influentat de mai multi factori: functionarea sezoniera a teraselor, iesirile prelungite la iarba verde, petrecerea concediilor si a timpului liber in spatii deschise etc.


In pofida variatiilor bruste ale vremii din aceasta vara, romanii nu au dus dorul berii, ei preferand sa-si potoleasca setea acasa. Dupa cum am prezentat deja, monitorizarile realizate in magazine indica o crestere a pietei pe acest segment cu 11,2% (Retail Audit – ACNielsen Romania), iar a consumului casnic, cu 12% (panel de gospodarii – GfK Romania).


Producatorii continua sa fie optimisti; ei stiu ca de Sarbatori au toate sansele sa recupereze din pierderile inregistrate in vara.


Mihai Albu, director general la Interbrew Romania, ne informeaza ca, la sfarsitul anului trecut, consumul de bere pe piata locala era de 67 de litri/ cap de locuitor, estimandu-se ca, in urmatorii patru ani, cifra sa creasca pana la 78 litri /an/locuitor. In tarile din jurul nostru, consumul variaza de la 81 de litri in Ungaria, la 160 de litri, in Cehia.

Consumul casnic de bere

• Dupa cresterea de 3% la care am asistat anul trecut pe piata berii, in primele noua luni din acest an consumul casnic l-a depasit pe cel din aceeasi perioada a anului trecut cu 12%, in volum.
• In perioada mentionata, lider pe piata berii a continuat sa fie Brau Union Romania, care, impreuna cu European Food, Ursus Breweries, Interbrew si Tuborg URBB acopera 82% din volum.

• Pe o piata cu o concurenta puternica, berea Burger (European Food) continua sa fie cea mai bine vanduta marca.

• Pentru perioada analizata, ambalajul PET a ajuns sa detina prima pozitie pe piata (47%, ca volum al vanzarilor de bere pentru acasa), devansand modalitatea clasica de ambalare, la sticla, aflata pe un trend descrescator.

• Familiile cu cel putin trei persoane sunt cele mai mari consumatoare de bere (66%, ca volum). Acest segment de gospodarii reprezinta jumatate din numarul familiilor din Romania.

• Cea mai mare cantitate de bere consumata (23%) se inregistreaza in gospodariile in care varsta capului familiei este intre 40 si 49 de ani.

Sursa: GfK Romania – Institut de Cercetare de Piata (panel de gospodarii, informatii selective)

Top 10 producatori

Cota de piata in volum (cumulat): 97,49%

1. Brau Union

2. South African Brew

3. Interbrew

4. Tuborg URB

5. European Food

6. National Bere Holding Romania

7. Bere Azuga Romania

8. Bermas Suceava Romania

9. Mures Romania

10. Rober Rosiori Romania

Sursa: ACNielsen ROMANIA