In asteptarea Codului fiscal

Saptamana aceasta, Guvernul ar putea lua in discutie, in prima lectura, propunerile de modificare a Codului fiscal. Destul de tarziu pentru a putea trece prin Parlament pana la sfarsitul lunii iunie, dar nu imposibil. In linii mari, modificarile sunt cele propuse inca de acum un an si pe care conducerea actuala a Ministerului Finantelor le-a mentinut in noul proiect de Cod fiscal. Majorarile de impozite pe proprietati, desi vor isca aprige discutii, sunt absolut echitabile si bine venite



Saptamana aceasta, Guvernul ar putea lua in discutie, in prima lectura, propunerile de modificare a Codului fiscal. Destul de tarziu pentru a putea trece prin Parlament pana la sfarsitul lunii iunie, dar nu imposibil. In linii mari, modificarile sunt cele propuse inca de acum un an si pe care conducerea actuala a Ministerului Finantelor le-a mentinut in noul proiect de Cod fiscal. Majorarile de impozite pe proprietati, desi vor isca aprige discutii, sunt absolut echitabile si bine venite. Peste tot in lume, impozitul pe averi concretizate in case cu suprafete mari si masini de capacitate mare este substantial. Nu e vorba aici nici de populism si nici de o sursa prea mare de venituri la buget, ci de echitate. si asta se inscrie in filozofia care a stat la baza introducerii cotei unice: impozite mici pe munca, profit si salariu, dar mai ridicate pe avere si consum. Daca e sa vorbim de populism, acesta trebuie amintit atunci cand vorbim de ambitia Guvernului de a nu majora TVA. O ambitie care va insemna mai putini kilometri de autostrada, mai putini bani in sanatate,mai putini bani atrasi de la Uniunea Europeana.

La fel de corecta este si prevederea privind disparitia impozitului pe venit pentru microintreprinderi. Dispare astfel o modalitate de a ocoli plata contributiilor pentru salariile mari. Este o ipocrizie sa sustii ca un impozit pe profit de 16% va omori microintreprinderile care, chipurile, nu puteau trai decat platind 3% din venit. De asemenea, mentinerea actualului sistem de impozitare a tranzactiilor imobiliare, 16% din diferenta, si nu acel prostesc 2% din valoarea tranzactiei, este un punct castigat al proiectului de Cod fiscal. In privinta pietei de capital, noul Cod fiscal pare sa continue actiunea de inhibare a investitorilor. In nici un alt domeniu contribuabilul nu este mai dezavantajat decat pe piata de capital. O societate comerciala, de exemplu, plateste impozit trimestrial, iar daca la sfarsitul anului are pierdere, o poate recupera in urmatorii ani din impozitele datorate. O persoana fizica investitoare pe piata de capital ar trebui sa plateasca impozitul la fiecare tranzactie in castig, iar daca la sfarsitul anului are pierdere, Ministerul Finantelor ii ureaza… multa sanatate. Bursa de valori e considerata catedrala capitalismului doar prin alte parti. La noi, bursa este privita ca un loc unde se intalnesc niste smecheri care nu vor sa munceasca, dar vor sa castige usor niste bani. Ciudat e ca cei care privesc asa nu au curajul sa-si investeasca banii proprii si sa-si asume riscurile acelor investitori.

“Daca e sa vorbim de populism, acesta trebuie amintit atunci cand vorbim de ambitia Guvernului de a nu majora TVA.”