In Brasov, doua publicatii au acelasi nume

Cum in presa este reflectata cel mai bine starea generala a unei localitati atat de mari, am apelat la prima taraba din fata garii pentru a cumpara cele mai importante ziare locale. Vanzatorul mi-a oferit cinci ziare locale, din care doua cu aceeasi titulatura: Buna ziua Brasov. Am crezut initial ca incearca sa-mi vanda si ziare vechi, asa ca am cautat locul unde este tiparit si data aparitiei, pentru a-i reprosa gestul. Aiurea: cele doua ziare sunt tiparite in aceeasi zi si, desi folosesc acela

Cum in presa este reflectata cel mai bine starea generala a unei localitati atat de mari, am apelat la prima taraba din fata garii pentru a cumpara cele mai importante ziare locale. Vanzatorul mi-a oferit cinci ziare locale, din care doua cu aceeasi titulatura: Buna ziua Brasov. Am crezut initial ca incearca sa-mi vanda si ziare vechi, asa ca am cautat locul unde este tiparit si data aparitiei, pentru a-i reprosa gestul. Aiurea: cele doua ziare sunt tiparite in aceeasi zi si, desi folosesc acelasi nume, au echipe redactionale diferite si apartin unor companii diferite. Mai multe lamuriri primesc de la vanzator, care a observat cum privesc, intrigat, cele doua capete de ziar. Cu un an in urma, proprietarul, senatorul PD Aristotel Cancescu, a vandut ziarul omului de afaceri Petrica Hogea, finul ministrului apararii, Victor Babiuc, si al deputatului PD Vasile Bran. Contractul a avut vicii de forma, astfel incat fostul proprietar a pastrat marca inregistrata la OSIM a titulaturii ziarului. De fapt, Petrica Hogea a cumparat numai o societate comerciala, fara sa achizitioneze si produsul acesteia. Conflictele din filiala locala a Partidului Democrat l-au determinat pe senatorul Aristotel Cancescu sa vanda, in vara acestui an, marca inregistrata a titulaturii ziarului catre unul dintre dusmanii finului ministrului apararii. Noul proprietar, Dan Tartaga, nu este altul decat protagonistul incalcitei afaceri de preluare a Fabricii de zahar Bod. Pana va decide justitia cine este, de drept, proprietarul titulaturii ziarului, cele doua ziare vor continua sa poarte acelasi nume.
Biserica Neagra s-a albit
Pe jumatate lamurit asupra conditiilor in care doua ziare locale folosesc acelasi nume, ma indrept spre centrul vechi al Brasovului cu speranta ca voi avea sansa sa prind un concert de orga la Biserica Neagra. In Piata Sfatului – locul in care ani la rand s-a desfasurat Festivalul Cerbul de Aur – acum domneste resemnarea. Consilierii Primariei nu au mai aprobat desfasurarea festivalului, iar brasovenii nu s-au obisnuit cu ideea ca in centrul pietei nu va mai trona, in perioada verii, impozanta scena construita de TV Instant Metal Beton. In marginea Pietei Sfatului, lucrarile de renovare a Bisericii Negre se apropie de final. Exteriorul bisericii are acum o culoare alb-cenusie, care face ca vechiul nume al edificiului sa fie nejustificat.
Istoria se repeta
Festivalurile care au colorat viata mondena a brasovenilor au disparut rand pe rand. Despre festivalul de jazz sau cel de teatru contemporan nu se mai aude decat in povestirile protagonistilor. Intre timp, manifestarile economice au luat locul celor culturale. Doar Sarbatoarea Junilor, organizata in luna mai, a pastrat ceva din traditia culturala, marcata evident de tenta comerciala data de sponsori. Locuitorii orasului nu au uitat ca Brasovul a fost, candva, un loc al schimburilor comerciale. Targovetii se manifesta si acum prin ingenioase moduri pentru a-si vinde marfa.
Daca Cerbul de Aur a disparut, anul acesta locuitorii au fost invitati la Festivalul pepenilor. Organizatorul, Ioan Valsan, sustine ca a invatat meseria de comerciant de la Ion Creanga, „cel care a reusit sa vanda si pupaza din tei”. Si ca sa nu-l dezamageasca pe renumitul narator, festivalul a fost organizat in curtea unei scoli, respectiv Scoala 13, din cartierul Tractorul. In curtea aceleiasi scoli, Ioan Valsan a amenajat si o piata agroalimentara. Prin concesionarea acestui teren, profesorii au obtinut fonduri extrabugetare pentru intretinerea si dotarea laboratoarelor din scoala.
Politica, afaceri
si matrimoniale
Pentru cine cauta atmosfera destinsa a unui local de seara, brasovenii recomanda Clubul Oamenilor Singuri. In localul situat in Scheii Brasovului se intalnesc oameni cu varste cuprinse intre 16 si 70 de ani. Dupa lasarea serii, clubul se transforma in discoteca, iar cei care au gasit subiecte comune de comunicare raman pana aproape de miezul noptii.
Presedintele clubului, Ianos, a cautat sprijin pentru a pune pe picioare acest mic business al UDMR, dar s-a lamurit ca extremismul nu ajuta cu nimic in afaceri. A flirtat, conform afirmatiilor clientilor, si cu membrii Partidului Romania Mare. Dar, asa cum sustine chiar el, Ianos nu a acceptat propaganda facuta de liderul local al acestui partid chiar in interiorul localului sau. In loc de sustinere a afacerii, Ianos nu a primit de la PRM decat promisiuni propagandistice. Amestecul dintre politica si afaceri l-a dezamagit pe presedintele clubului. In privinta legaturilor cu Ungaria, Ianos crede ca maghiarii din Transilvania nu au de ce sa fie interesati de o uniune cu Ungaria. Nu de alta, dar cu cele sase milioane de romani din aceasta regiune, la Budapesta s-ar instaura un parlament de romani.