În care oraș din Europa este cel mai prost transport public? Dar cel mai bun?

STB transport public

SURSA FOTO: Facebook - PMB

În care oraș din Europa este cel mai prost transport public? Conform unei analize, orașele din nordul și vestul Europei au raportat o satisfacție mai mare față de transportul public, în timp ce centrele urbane din sudul și estul Europei au prezentat rate de satisfacție mai scăzute.

Deplasarea din punctul A la punctul B ar putea să nu fie o experiență la fel de bună în toată Europa. Transportul public are un impact mare asupra satisfacției generale a rezidenților față de orașul în care locuiesc. Șapte din zece rezidenți din Europa sunt, în general, mulțumiți, de transportul public din orașul lor, potrivit unui raport al Comisiei Europene citat de Euronews.

Cu toate acestea, există un decalaj uriaș în ceea ce privește nivelurile de satisfacție ale oamenilor când vine vorba de transportul public.

Satisfacția oamenilor privind transportul public variază, de la 29% la Roma, până la 91% la Viena

Când se compară factori precum accesibilitatea, siguranța, frecvența și fiabilitatea, există o tendință geografică în care orașele din nordul și vestul Europei raportează o satisfacție mai mare față de transportul public, în timp ce orașele din sudul și estul Europei prezintă rate de satisfacție mai scăzute.

Satisfacția oamenilor variază, de la 29% la Roma și Tirana, până la 91% la Viena.

Această diferență este și mai mare în rândul orașelor care nu sunt capitale, cu rate variind de la 22% în Palermo până la 95% în Zurich, Elveția.

În mare parte, rezidenții capitalelor tind să aibă o percepție mai mare a siguranței în transportul public – cu excepția orașelor Roma și Ankara.

De fapt, mai puțin de jumătate din populația Romei consideră că transportul public este sigur.

Roma raportează, de asemenea, cele mai mici scoruri când vine vorba de accesibilitate, frecvență și fiabilitate.

Ce vrea Comisia Europeană

Pe fondul crizei crizei climatice, 43 de organizații europene de transport solicită o finanțare sporită a UE pentru transportul public De asemenea, Comisia Europeană dorește să încurajeze schimbarea comportamentală în favoarea mobilității active și a transportului public.

UE face progrese către neutralitatea climatică, dar reducerile emisiilor de gaze cu efect de seră din transport sunt relativ stagnante. Potrivit unui raport al Agenției Europene de Mediu (AEE), tranziția sectorului transporturilor către durabilitate este îngreunată de cererea în creștere a transportului și de creșterea lentă a modurilor de transport durabile pentru deplasarea persoanelor și a mărfurilor.

Raportul AEE „Sustenabilitatea sistemelor de mobilitate ale Europei” rezumă tendințele-cheie ale sectorului transporturilor începând cu 2024 și impactul acestora asupra mediului și asupra climei.

Raportul arată că transportul rămâne o sursă majoră de emisii de gaze cu efect de seră, poluare a aerului și zgomot. În timp ce proiecțiile pentru 2030 și ulterior arată unele semne pozitive, sunt necesare investiții substanțiale în implementarea soluțiilor inovatoare și o trecere la moduri de transport mai durabile.

SURSĂ FOTO: Dreamstime

Transportul rutier nu dă semne de încetinire

Mașinile private sunt modalitatea dominantă de transport în Europa. În 2022, mașinile au reprezentat aproape trei sferturi (73%) din călătorii-kilometri parcurși în UE, iar kilometrii parcurși cu mașina au crescut cu 25% din 1995 până în 2022.

Între timp, utilizarea unor moduri de transport public mai durabile – autobuze, tramvaie , metrouri — a rămas stabil.

Transportul rutier este, de asemenea, principalul mod de transport de marfă, reprezentând puțin peste jumătate din totalul de marfă din UE în 2022. Mai mult, volumul absolut de transport de mărfuri pe drumurile europene a crescut cu aproape două treimi din 1995.

Se preconizează că atât transportul de pasageri, cât și cel de marfă vor crește în UE în următorii ani, transportul rutier menținându-și poziția dominantă în viitorul apropiat.

Tranziția ecologică a sistemului de mobilitate

Pentru a accelera tranziția ecologică a sistemului de mobilitate al Europei, sunt necesare investiții publice și private continue în inovare și tehnologie. De exemplu, veniturile din Sistemul de comercializare a emisiilor (ETS) și includerea transportului rutier în noul ETS 2 prezintă oportunități semnificative pentru a accelera progresul în sector.

Cu toate acestea, investițiile trebuie cuplate cu implementarea politicilor ambițioase.