Firmele internaţionale de consultanţă încearcă să explice ce stă în spatele afacerilor de succes, analizând şi identificând cele mai bune practici de conducere şi motivare a angajaţilor.

Studiul „Best European Companies for Leaders“, realizat de firma de consultanţă în management Hay Group, conţine o serie de răspunsuri care ar putea să ajute organizaţiile şi liderii să navigheze printre valurile acestei perioade furtunoase.

Participanţii la studiu provin din 23 de ţări europene, printre care şi România. Cercetarea s-a axat, în mod deosebit, pe ceea ce companiile au făcut diferit cu privire la angajaţii cu potenţial ridicat, „presupuşii viitori lideri“. Prin identificarea companiilor de top care dezvoltă un leadership de înaltă calitate, consultanţii de la Hay Group au dorit să arate şi celorlalţi întreprinzători mecanismele care pot susţine dezvoltarea profitabilă a unei afaceri, dar şi ce nu funcţionează şi ar trebui evitat.

Mai mult de trei sferturi dintre respondenţii din Europa (77%) au apreciat că nevoia de a forma lideri adevăraţi este în continuă creştere. Managerii companiilor de succes au declarat că sunt într-o permanentă căutare de noi metode pentru a schimba direcţia afacerilor şi pentru a construi un avantaj organizaţional. Ei consideră capacitatea liderilor de a executa ca fiind un element care face diferenţa între cele mai bune companii şi restul. În cadrul primelor companii clasate în topul Hay Group s-a putut constata că acestea preţuiesc liderii care duc lucrurile la bun sfârşit, dar prin intermediul celorlalţi, nu doar prin efortul personal. „Aceşti lideri facilitează succesul unor grupuri de angajaţi, evitând luarea deciziilor în mod direct sau bazându-se numai pe competenţele tehnice proprii“, explică Liviu Grigorescu, consultant Hay Group. „În vremuri dificile, ceea ce este important cu adevărat este motivarea, atragerea oamenilor în jurul unui scop comun. Liderii au rolul fundamental de a-i inspira, pentru a putea să-l atingă.“

Ofertă integrată pentru generaţia Y

Studiul arată că din rândul celor mai performante organizaţii fac parte cele care creează un climat capabil să favorizeze succesul. Acesta depinde de calitatea, competenţa şi inteligenţa emoţională a liderilor. Ei sunt singurii în măsură să creeze un climat în care să se manifeste încrederea şi  colaborarea. Numai în astfel de companii s-a constatat că oamenii pot da randament maxim. În vremuri de criză, pentru a fi eficienţi, liderii au însă nevoie de un portofoliu complet şi echilibrat de stiluri de leadership. Aceştia trebuie să fie vizionari, pentru a putea transmite cu claritate mesajele şi pentru a comunica cu convingere obiectivele care trebuie atinse („luptele ce trebuiesc câştigate“). „În aceste organizaţii, dezvoltarea liderilor se face planificat, nu se întâmplă accidental“, afirmă Liviu Grigorescu. „Există procese de dezvoltare riguroase: de la evaluări individuale la simulări de business, alocare de proiecte/trasarea de sarcini provocatoare, definirea de profile de leadership, coaching şi învăţare prin acţiune“, adaugă el. Unul dintre elementele esenţiale care diferenţiază organizaţiile de top de restul companiilor este atenţia acordată dezvoltării unei baze consistente de lideri, capabile să asigure creşterea durabilă a organizaţiei, prin procese solide de succesiune şi management al talentelor.

Recomandări pentru managerii români

„Managementul talentelor şi susţinerea oamenilor pentru a dobândi noi competenţe profesionale sunt acum, în această perioadă de criză, şi mai critice“, este de părere Harry Meintassis, managerul general de la Hay Group România. Pentru a putea atrage şi reţine tinerele talente, aşa numita „generaţie Y“, organizaţiile trebuie să le facă acestora o ofertă integrată, fundamentată pe dezvoltare profesională, activitate flexibilă şi recompensă competitivă, care să reflecte performanţa. Harry Meintassis consideră că persoanele care câştigă întotdeauna „o bătălie“ sunt cele care demonstrează un leadership autentic. „Construirea unui capital de încredere din partea angajaţilor, comunicarea şi motivarea, conducerea prin puterea exemplului propriu, inteligenţa emoţională şi integritatea, toate combinate cu capacitatea de a privi dincolo de criza financiară actuală şi pregătirea pentru relansarea economiei sunt recomandări la fel de utile şi pentru liderii din România.“ Concluzia studiului este foarte clară. Pentru a putea ieşi din criză,  companiile au nevoie de lideri puternici şi creativi. Firmele trebuie să schimbe priorităţile, să se adapteze continuu la noile situaţii, dar în niciun caz nu trebuie să taie bugetele de training şi dezvoltare a liderilor.

Pepinierele de lideri

  1.PepsiCo
  2.Unilever
  3.British Telecom
  4.Motorola
  5.Siemens
  6.Citigroup
  7.Volvo
  8.Altria Group
  9.United Nations
10.Allianz

Harry Meintassis: Managerii trebuie să-şi suflece mânecile

161-31061-27_harrymeintassis_22_cc.jpgReducerile de costuri, optimizarea colectivului de angajaţi şi restricţionările de buget sunt, bineînţeles, prioritare pentru a stopa „sângerarea“ unei afaceri. Dar, ceea ce diferenţiază cele mai bune companii de restul lumii este calitatea leadershipului.

Cele mai performante organizaţii îşi motivează liderii prin crearea unor obiective clare şi făcându-i responsabili pentru rezultate. În acelaşi timp, nu doar îi încurajează, ci le „impun“ valorile şi comportamentele specifice fiecărei organizaţii, amândouă fiind importante în aceeaşi măsură.

Liderii trebuie să impună ritmul în cadrul companiei, „să-şi suflece mânecile“ şi să fie ei înşişi un exemplu.

161-31062-capital_271.jpg