Dacă nu în Statele Unite ale Americii, atunci unde? Asta a fost deviza familiei lui John Marino, care, imediat după evenimentele din decembrie 1989 a luat decizia de a-și îndeplini visul american. Pe atunci el avea doar 21 de ani și era student la inginerie mecanică, în cadrul Facultății de Politehnică din București. Și-a finalizat cursurile la Universitatea Mississippi din orașul american Oxford. 

„Au fost circumstanțe favorabile și o dorință a familiei mele. Am profitat de această oportunitate“, își amintește John Marino, cetățean american, de origine română. Nu a uitat de unde a plecat, dovadă fiind primul business pe care l-a deschis imediat cum a terminat cursurile: o cafenea europeană în inima deltei Mississippi. În decurs de doar câțiva ani, de la o cafenea a ajuns la trei și o companie de distribuție cafea. După aproape zece ani în care a crescut acest business, venise vremea să diversifice afacerea, astfel că a intrat pe real state și într-un sistem de francize de restaurant fast-casual.

Oportunitatea Subway

Până la începutul acestui deceniu vizita România la un interval de doi-trei ani și atunci doar pentru o minivacanță de o săptămână. Din 2012, de când a deschis primul Subway din zona Pipera-București, fiecare an a fost împărțit în mod egal între România și SUA, acolo unde continuă să dezvolte afaceri. „Am crescut cu Subway, îl vedeam la toate colțurile, practic era parte din stilul de viață al studenților“, spune Marino, motivând astfel decizia de a aplica pentru obținerea unei licențe pentru francize Subway de îndată ce a aflat de intrarea brandului pe piața locală.

La începutul acestei luni, prin firma Better Brands pe care o conduce, John Marino, care deține și calitatea de preşedintele al Board-ului Național Subway FAF în România, a deschis cel de-al doilea restaurant Subway, în urma unei investiții de peste 120.000 de euro. Cu acest nou restaurant, Better Brands ajunge la o investiţie de aproximativ jumătate de milion de euro în conceptul Subway.

 

Planurile companiei prevăd şi alte deschideri pe termen mediu, dar şi continuarea de investiţii semnificative pe segmentul de livrări la birou sau domiciliu şi catering pentru companii şi evenimente de orice mărime. „Am fost printre primii francizați care au deschis o unitate în România în urmă cu cinci ani, în complexul rezidențial Upground şi pot spune că, numărul de clienţi a crescut cu aproape 100% la nivelul unităţii Subway Pipera, cel de-al treilea restaurant deschis de retailerul american în România, la intrarea pe piaţă“, spune John Marino. Potrivit acestuia, la nivel naţional a crescut semnificativ şi valoarea medie a bonului de cumpărături raportat la anul 2012.

În unităţile Better Brands, valoarea medie a bonului este peste media naţională şi ajunge la 11 euro, în cazul livrărilor la domiciliu pe care unităţile Subway Better Brands le efectuează cu regularitate în timpul săptămânii, mai ales în rândul corporatiştilor. De altfel, unitatea Subway Upground Pipera a fost prima care, în urmă cu doi ani, a început programul pilot de livrări la domiciliu, în urma numeroaselor cereri primite de la companiile din zonă.

Expansiune regională

La ora actuală, Subway este prezent pe piața românească cu 37 de unități, număr de restaurant care poziționează brandul american pe locul 3 în Europa de Sud-Est, după Polonia și Bulgaria. „Anul 2017 se conturează a fi cel mai bun al lui Subway în România, cu multe evenimente de sărbătorit, produse noi şi promoţii pe măsură“, spune John Marino, care se așteaptă ca anul viitor România să depășească Bulgaria, ajungând pe locul doi la nivel regional.

Pe plan mondial, Subway este prezent în peste 100 de țări, având o rețea de peste 44.000 de restaurante, depășind Mc Donald’s din acest punct de vedere. În următorii cinci ani, John Marino estimează că și pe plan local numărul de unități Subway va fi mai mare decât cel al Mc Donald’s. Aici ea în calcul atât parteneriatele cu OMV Petrom și Kaufland dar și faptul că numărul clienţilor este în creştere la nivel naţional, iar profitabilitatea per restaurant este în creştere cu 347 de dolari, pe săptămână/unitate.

Despre business-urile pe care le are în SUA (real-estate și o micro-berărie care se intinde pe 1.000 mp în Siverstone, aproape de Aspen) vorbește cu mândrie. Ar aduce mai multe concepte americane pe plan local, însă accesebilitatea, locurile de parcare în zonele montane și infrastructura în România lasă de dorit. De altfel, infrastructura, stabilitatea legislației și predictibilitatea sunt cele trei lucruri enumerate de omul de afaceri atunci când vine vorba de lipsurile României în cee ace privește atragerea de noi investiții.