De la banci la piata auto si de la constructii la francize, toate joaca un rol mai mic sau mai mare in economia romaneasca. Sumele care se invart pe aceste piete se calculeaza de cele mai multe ori in miliarde de euro, iar de modul in care au evoluat ele in ultimul an depinde nivelul de trai al fiecaruia dintre noi. Daca ne-am inchipui economia ca pe un organism viu, am putea spune ca serviciile bancare sunt inima acestuia ori ca transporturile reprezinta sistemul circulator.
De la banci la piata auto si de la constructii la francize, toate joaca un rol mai mic sau mai mare in economia romaneasca. Sumele care se invart pe aceste piete se calculeaza de cele mai multe ori in miliarde de euro, iar de modul in care au evoluat ele in ultimul an depinde nivelul de trai al fiecaruia dintre noi.
Daca ne-am inchipui economia ca pe un organism viu, am putea spune ca serviciile bancare sunt inima acestuia ori ca transporturile reprezinta sistemul circulator. De altfel, fiecare din ramurile mai importante ale economiei ar putea juca un rol mai mare sau mai mic in acest exercitiu de imaginatie. Am putea, astfel, intelege mai usor cum problemele dintr-un domeniu se rasfrang asupra altor sectoare, ba chiar pot afecta mai mult sau mai putin grav intregul sistem. Din fericire, in 2005, corpul economiei romanesti a fost relativ sanatos, iar “bolile” de care a suferit au fost in general suportabile sau trecatoare. Nu acelasi lucru se anunta pentru 2006, cand, desi starea generala va fi cu precadere buna, se anunta anumite probleme specifice in unele ramuri.
Pentru aceasta analiza, revista “Capital” a selectionat zece domenii, opt dintre ele valorand peste un miliard de euro, celelalte doua apropiindu-se vertiginos de aceasta suma si avand mari sanse sa o depaseasca in 2006 sau 2007. In total, aceste sectoare au “invartit” in 2005 nu mai putin de 67 de miliarde de euro, cu un lider incontestabil in piata serviciilor bancare (active de circa 37 de miliarde de euro). Suma de mai sus depaseste cu circa 15% PIB-ul Romaniei pe anul trecut, dar este si normal sa fie asa, avand in vedere ca multe valori se suprapun, uneori chiar de mai multe ori.
Dintre domeniile selectionate, printre cele mai active s-a numarat sectorul farmaceutic. Potrivit unui studiu realizat de Cegedim, piata de profil a crescut cu 18%, pana la 1,3 miliarde de euro. Cele mai importante evolutii s-au inregistrat la medicamentele pentru sistemul cardiovascular (cu 37,7%) si cel nervos central (cu 28,5%).
Dinamica a fost si piata electronicelor si electrocasnicelor, care a crescut si ea cu 10-20% fata de 2004. Liderul domeniului a ramas compania Altex, care si-a consolidat pozitia, avand o cota de piata de circa 30%, urmata de Domo si Flanco. “Anul 2005 a fost unul dificil pentru Altex, dar rezultatele arata ca ne-am indeplinit obiectivele propuse. Desi cheltuielile alocate chiriilor, investitiile in marketing si cheltuielile alocate distributiei si logisticii au crescut de la 82% pana la 188% fata de anul precedent, stocul de marfa a avansat cu 68%, iar creantele au scazut cu 57% fata de 2004”, a explicat presedintele grupului, Dan Ostahie.
Nici domeniul IT&C nu se poate plange: a crescut si el cu peste 20%, mai ales ca urmare a evolutiei foarte bune a telefoniei mobile, care a mai atras inca aproape trei milioane de abonati in anul care a trecut si a majorarii numarului de computere si de utilizatori de internet.
Piata serviciilor bancare a inregistrat, insa, cea mai exploziva crestere: activele, de la 22,5 la 36 de miliarde de euro, creditele neguvernamentale, de la 10,3 la 16,7 miliarde de euro (plus 62%), iar depozitele de la 14 la 20,7 miliarde de euro. In acest an, Banca Nationala promite sa puna stavila creditelor, iar prima masura a fost majorarea, in februarie, a dobanzii de interventie. Decizie care a provocat neincrederea analistilor. “Daca pe piata interbancara dobanda va urca mai sus cu un punct, vom asista la o majorare a dobanzilor la depozite, dar ratele la credite nu se vor mai intoarce, pentru ca bancile vor sa-si protejeze cotele de piata”, a explicat Radu Craciun, analist ABN Amro.
Nu toate “organele” economiei au iesit bine din 2005. La prima vedere, piata transporturilor rutiere a crescut fulminant in primele noua luni ale anului. Insa daca transporturile de calatori au reusit sa aiba o evolutie constanta, cele de marfuri au ajuns, in trimestrul trei, sa scada cu o treime fata de primul trimestru, ajungand aproape la nivelul din al treilea trimestru al lui 2004. Explicatia? Pierderea unei bune parti a transportului international (de la 10,613 miliarde tone/km, transportate in ianuarie-martie la numai 5,688 miliarde tone/km, in iulie-septembrie).
Anul 2005 a fost unul dificil. Cheltuielile pentru chirii, marketing, distributie si logistica au crescut. Dar rezultatele arata ca ne-am indeplinit obiectivele propuse.
Dan Ostahie,
presedintele grupului Altex
CRESTEREA PIETEI DE LEASING S-AR PUTEA OPRI
Cifra cheie: 2,2 miliarde de euro – valoarea pietei de leasing pentru 2005
Evolutie 2005 vs 2004: 22% crestere
Prognoza pentru 2006: Stagnare sau crestere usoara, cu 5-10%, ca urmare a noilor reguli din domeniu (cresterea capitalului social minim pana la 200.000 de euro sau interzicerea emisiunilor de obligatiuni), dar si pentru ca e putin probabil sa se repete conditiile prielnice din 2005 (introducerea taxei unice si, implicit, cresterea veniturilor ori aprecierea leului).
SERVICIILE BANCARE AU EXPLODAT IN 2005
Cifra cheie: 36 de miliarde de euro – valoarea activelor sistemului bancar la 31 decembrie 2005
Evolutie 2005 vs 2004: 59% crestere la active, 62% crestere la credite, 47% crestere la depozite
Prognoza pentru 2006: Valoarea si numarul creditelor vor creste, in ciuda piedicilor puse de Banca Nationala. Nu acelasi lucru se va intampla, insa, cu depozitele – din cauza dobanzilor mici, e foarte probabil ca oamenii vor cauta alte plasamente, mai rentabile.
BUNURILE DE LARG CONSUM SE VAND TOT MAI BINE
Cifra cheie: 4-5 miliarde de euro – valoarea produselor de larg consum vandute in 2005
Evolutie 2005 vs 2004: Crestere de 29% in valoare si de 12% ca numar de marfuri (conform MEMBRIRI)
Prognoza pentru 2006: Cresterea va continua, dar cel mai probabil ritmul acesteia va fi mai mic. In acelasi timp, vor continua sa creasca in importanta magazinele moderne si cu oferte generoase in detrimentul chioscurilor si alimentarelor de cartier.
ELECTRONICELE SI ELECTROCASNICELE – SPRE MILIARD
Cifra cheie: 800-850 de milioane de euro – valoarea pietei de profil in 2005
Evolutie 2005 vs 2004: Crestere de circa 10-20% (in functie de sursa informatiei)
Prognoza pentru 2006: Cresterea va continua, dar, din cauza franelor puse de BNR creditului de consum si cvasi-epuizarii unor paliere (mai ales pe sectorul electrocasnice), ritmul va fi unul mai mic. E de asteptat ca marii jucatori sa se extinda pe plan intern si extern, eventual prin fuziuni si preluari.
CAMPIONI IN REGIUNE IN DOMENIUL IT&C
Cifra cheie: 4-4,5 miliarde de euro – valoarea pietei in 2005
Evolutie 2005 vs 2004: crestere de peste 20%
Prognoza pentru 2006: Piata IT&C ar putea sa se apropie de cinci miliarde de euro, urmand ca, potrivit ministrului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor, Zsolt Nagy, aceasta sa ajunga la circa 5,4 miliarde de euro in 2007. Romania se va situa, astfel, pe unul din primele locuri intre tarile din Balcani, la concurenta cu Grecia.
Viitorul suna diferit de la caz la caz
PROGNOZE Daca unele domenii isi vor continua cresterea fulminanta, altele se asteapta sa ramana la nivelul de anul trecut
Apropiata aderare la Uniunea Europeana, legi si reglementari noi ori schimbari de atitudine din partea consumatorilor sau a statului – toate vor influenta, intr-o directie sau alta, ramurile economiei.
Piata bunurilor de larg consum, de pilda, se pregateste sa creasca o data cu veniturile romanilor. In plus, sunt de asteptat miscari importante in obisnuintele consumatorilor, mai ales in ceea ce priveste locul de cumparare: chioscurile, buticurile, alimentarele vor fi din ce in ce mai rar vizitate in detrimentul formelor moderne de comert, fie ca e vorba de supermarketuri de cartier, de unitati cash&carry, fie de hipermarketuri. Unul din cei mai mari jucatori, Carrefour, se asteapta, de exemplu, ca prin cresterea numarului de clienti si prin extinderea retelei sa ajunga, pana in 2007-2008, la vanzari de peste un miliard de euro.
Un alt domeniu in care va continua cresterea exploziva este cel al francizelor. “Pe piata vor intra cam trei noi marci in fiecare luna, in timp ce retelele se vor extinde cu aproximativ zece noi francizati pe luna. In general, se va mentine un ritm de dezvoltare de circa 30%, principalele motive fiind ca s-a produs o mai mare acumulare de capital la nivelul investitorului roman, ca este greu sa incepi o afacere independenta intr-o piata concurentiala si ca francizorii straini privesc cu interes o piata de 21 de milioane de consumatori care nu au o cultura de economisire si al caror salariu creste de la an la an”, spune Razvan Blid, Commercial & PR director al Franchise Development Department in cadrul CHR Consulting.
Nu la fel vor sta lucrurile in ceea ce priveste alte sectoare. Transporturile rutiere, de exemplu, se pregatesc de o criza, sustine Vasile Constantin, secretarul general al Federatiei Operatorilor Rutieri din Romania (FORT). “Din punctul nostru de vedere, admiterea in Uniunea Europeana este o mare problema, pentru ca nu suntem pregatiti sa facem fata concurentei”, spune el. Laszlo Orban, presedintele Asociatiei Transportatorilor Rutieri din Transilvania, afirma ca “deja liberalizarea pietei pe relatia cu Ungaria a adus in Romania o serie de transportatori maghiari care practica preturi de dumping, iar firmele locale de transport mici si mijlocii sunt condamnate la moarte”.
Nici dealerii auto nu privesc cu foarte mare optimism spre viitor. Dupa o crestere de peste 40% anul trecut, directorul general al Renault Romania, Nicolas Ianculescu, crede ca piata de profil va stagna in acest an. Mai pesimist, “colegul” sau de la Dacia, Constantin Stroe, anunta in februarie ca e posibila chiar o scadere cu cateva procente a vanzarilor de autovehicule noi. Directorul general al Porsche Romania, Brent Valmar, e de cealalta parte a baricadei, sustinand ca asteapta o crestere cu circa 10% a pietei. Nu trebuie uitat, insa, ca si la inceputul lui 2005 reprezentantii principalilor dealeri prognozau o stagnare sau o crestere nesemnificativa.
Din cauza noilor reguli din domeniu, cum ar fi cresterea capitalului social minim pana la 200.000 de euro sau interzicerea emisiunilor de obligatiuni, si piata de leasing se pregateste sa stagneze sau sa creasca cu cel mult cinci-zece procente.
Incet, incet, Romania devine cea mai importanta piata din regiune
GREUTATE Nevoile sunt mari, banii tot mai multi, asa ca economia ia avant
Daca acum cinci-zece ani nici nu apaream pe harta economica a continentului, in unele domenii am ajuns sa fim lideri in aceasta parte a Europei.
Cresterea economica constanta din ultimii cinci ani a adus mai multi bani in buzunarele romanilor. Introducerea cotei unice a insemnat si ea, in numeroase cazuri, cresteri semnificative ale veniturilor, in timp ce aprecierea leului, care se tranzactioneaza acum la valori valabile in urma cu trei ani, a facut mult mai accesibile produsele importate. La toate acestea s-au adaugat dorinta stringenta de modernizare din toate domeniile societatii, fie ca vorbim de locuinte, fie de drumuri, de scoli sau spitale, de retelele de utilitati publice , fie de parcul auto.
De aceasta conjunctura favorabila au profitat toate domeniile economice care au stiut si au putut sa tina pasul cu schimbarile uneori uriase. Nevoia de dezvoltare a romanilor si a Romaniei a facut sa fie nevoie de mai multe magazine, de mai multe masini, de mai multe calculatoare, de mai multe telefoane, de mai multe banci ori de mai multi constructori. In 2005, de exemplu, piata de autovehicule noi din Romania a devenit a doua din randul statelor candidate la Uniunea Europeana si a celor care au aderat in 2004, dupa cea din Polonia, depasindu-le pe cele din Ungaria si Cehia.
si piata IT&C este una din cele mai importante din zona. “Inregistram una dintre cele mai mari rate de crestere din regiune. Ne propunem ca pana la sfarsitul anului 2007, dupa momentul aderarii, sa avem o piata de aproximativ 5,4 miliarde de euro”, a declarat Zsolt Nagy, ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
Mai mult, un lucru inimaginabil acum cativa ani, companii romanesti au ajuns, in alianta cu unele occidentale sau chiar singure, sa emita pretentii de lideri, fie si numai in zona Balcanilor. Este vorba, pe de o parte, de Petrom si Banca Comerciala Romana, care, prin preluarea de OMV, respectiv Erste Bank, au devenit parte importanta a unor planuri de extindere in regiune. Presedintele Erste, Andreas Treichl, a spus de curand ca e posibil ca Erste sa devina cea mai importanta banca din Estul Europei. Apoi, Domo a patruns in Bulgaria alaturi de gigantul Kaufland. Asta in timp ce firme ca Rompetrol, Mobexpert sau Altex vor sa puna treptat stapanire pe pietele vecine prin forte proprii.
DOMENII MAI MICI, DAR FOARTE DINAMICE
• Piata lactatelor. La acest capitol, Romania a inregistrat, in intervalul 1998-2004, cel mai rapid ritm de crestere dintre statele in curs de dezvoltare, releva un studiu realizat de Euromonitor International. Potrivit raportului “Pietele mondiale de produse lactate”, Romania se situeaza pe primul loc, cu o crestere medie anuala in perioada mentionata de 25,8%, fiind urmata de Venezuela, cu 21,6%, si de Vietnam, cu 16%.
• Piata traducerilor. Traducatorii, mai ales cei din marile orase sau din zonele cu viata economica intensa, au ajuns sa refuze clienti din cauza numarului foarte mare de cereri. In multe cazuri, capacitatea de lucru a fost depasita si dupa ce firmele si-au marit semnificativ numarul de angajati. Exista trei arii principale de crestere: traducerile legate de importuri, cele care le servesc investitorilor straini si cele legate de romanii care lucreaza sau invata in strainatate.
CUMPARAM MAI MULTE MEDICAMENTE
Cifra cheie: 1,3 miliarde de euro – valoarea pietei farmaceutice in 2005
Evolutie 2005 vs 2004: Crestere cu 18%, stagnare in ceea ce priveste consumul spitalelor si crestere de peste 25% pentru sistemele de retail
Prognoza pentru 2006: Conform Cegedim, este probabil sa asistam la o noua crestere, insa sub cea inregistrata in 2005. Cererea din domeniu nu este satisfacuta in totalitate, insa prevederile legislative si finantarea nu sunt deocamdata foarte clare.
FRANCIZELE – AFACEREA VIITORULUI
Cifra cheie: 950 de milioane de euro – cifra de afaceri a societatilor din domeniu pentru 2005
Evolutie 2005 vs 2004: Crestere cu circa 30% atat la nivelul cifrei de afaceri, cat si la cel al numarului de sisteme de franciza
Prognoza pentru 2006: Potrivit CHR Consulting, cifra de afaceri din domeniu va continua sa creasca exploziv, cu circa 30% pe an, in timp ce pe piata vor intra cam trei noi sisteme de franciza in fiecare luna.
CONSTRUCTIILE VOR SA AJUNGA LA 7 MLD. EURO
Cifra cheie: Circa 6 miliarde de euro – valoarea pietei constructiilor in 2005
Evolutie 2005 vs 2004: Crestere moderata, de circa 7-8%
Prognoza pentru 2006: Daca vremea nu ne va mai face surprize neplacute si daca romanii se vor inghesui sa-i prinda integrarea in casa noua de teama preturilor de dupa aderare, reprezentantii ramurii vad posibila o crestere semnificativa, cu 15-20%, astfel incat piata sa ajunga undeva la sapte miliarde de euro.
DUPA UN SALT DE 40%, STAGNARE PE PIATA AUTO
Cifre cheie: 3-3,5 miliarde de euro – valoarea pietei si 256.000 de autovehicule noi vandute in 2005
Evolutie 2005 vs 2004: Crestere cu 41,7%
Prognoza pentru 2006: Principalii jucatori au pareri impartite cu privire la ce se va intampla in acest domeniu. Unii vorbesc de o crestere moderata, de cateva procente, altii spun ca piata autovehiculelor noi va stagna, dar exista si pesimisti care asteapta o scadere usoara a vanzarilor.
TRANSPORTURILE RUTIERE PIERD TEREN IN EXTERIOR
Cifra cheie: 6-8 miliarde de euro – valoarea aproximativa a serviciilor de transport pentru ian. – sept. 2005
Evolutie ian. – sept. 2005 vs ian. – sept. 2004: Crestere cu 36% la marfuri si de 23% la pasageri
Prognoza pentru 2006: Este foarte posibila o stagnare sau chiar o scadere in ceea ce priveste transportul de marfuri, mai ales pe plan extern. De altfel, in al treilea trimestru al lui 2005, domeniul a scazut cu o treime fata de primul trimestru.