in scurt timp ca nu au sanse. La Daewoo Automobile Craiova au fost preluate insa alte cutume coreene, precum curatenia la locul de munca sau participarea activa cu propuneri si sugestii, care sunt atent examinate de management. La Craiova doar cladirile de birouri, destul de ponosite, mai amintesc de fostul producator al automobilului Oltcit. In momentul intrarii in halele de productie insa, totul devine parca rupt dintr-un film despre tehnologiile occidentale pe care le vedeam doar la televizor: roboti industrial, curatenie de parca te-ai afla la spital, linii de asamblare automatizate. Ciudat este ca desi nu a intrat pe lista de fabrici GM Daewoo si perioada de licenta se apropie de sfarsit, in ultimii trei ani vanzarile Daewoo au crescut sustinut, atingand in 2004 nivelul record de 27.000 de unitati. In plus, fabrica produce seturi pentru fabricile din Polonia, Uzbekistan, Egipt si Coreea de Sud unde livreaza chiar pentru GM Daewoo. „Valoarea exporturilor noastre catre GMDaewoo a crescut constant, iar in 2005 ne asteptam ca ele sa urce de circa patru ori fata de 2004. Schimburile comerciale cu GMDaewoo vor reprezenta in 2005 circa 50% din cifra noastra de afaceri”, spune Ion Ion, vicepresedintele Daewoo Automobile Romania. Atunci cand comenteaza viitorul Daewoo Automobile Romania, majoritatea analistilor pietei auto porneste in primul rand de la solutiile gasite de fabricile care, intocmai celei de la Craiova, nu au incaput pe lista celor preluate de concernul GM Daewoo. „Sunt mai multe fabrici in zona care nu au fost preluate de GM Daewoo. Fiecare a avut sanse diferite si fiecare scenariu prin care acestea au trecut este posibil si la Craiova”, spune Marius Carp, directorul APIA. Dupa ce in anul 1999 era lider pe o piata de 500.000 de unitati anual, fabrica Daewoo din Polonia a gasit o solutie de supravietuire mai ales prin livrarea de seturi motor in Ucraina pentru modelul Lanos. Prelungirea licentei de catre GM Daewoo nu a fost o problema. Analistii sustin ca aceasta prelungire a fost, de fapt, o incercare de a trage de timp pana la gasirea unui partener. „Polonezii traiesc inca binisor, insa nu se stie pentru cata vreme”, spune Marius Carp. Astfel si pentru fabrica de la Craiova prelungirea licentei este o solutie simplu de accesat. Viitorul pe termen scurt ar fi asigurat, insa modelele sale au inceput sa fie puternic concurate. Cielo, chiar si cu motor Euro 3, este un model din anii ‘80 cu mai multe „facelift”-uri, care este si sensibil mai scump decat noul model Logan. Matiz, cu avantajul pretului mic, se va vinde bine poate inca o vreme. Prelungirea licentei nu poate salva insa fabrica decat pentru cativa ani. Solutia trebuie cautata la un alt mare producator care sa fie interesat de fabrica de la Craiova. A fost varianta Renault, care a aparut brusc si despre care nu s-a mai auzit nimic. Cererea enorma pentru Logan si intentia Renault de a exporta modelul facea ca aceasta pista sa poata fi luata in seama. Desi noul ministru al Economiei si Comertului sustine ca ar exista un interes al GM pentru fabrica de la Craiova, analistii sunt sceptici. GM are fabrici in Ungaria si Polonia si ar dori sa inchida o capacitate de productie fie din Germania, fie din Suedia.

Daewoo Auromobile Romania In cifre
Din punctul de vedere al vanzarilor, anul 2004 a fost cel mai bun pentru uzina craioveana, cu peste 27.000 de unitati vandute, dintre care 20.515 Matiz, 5.300 Cielo si 1.485 Nubira.
mld. lei
Venituri totale 2003        11.000
Cifra de afaceri 2003    6.548
Crestere a cifrei de         
afaceri in 2004    +20%
Angajati    3.600
Desi nu a fost inclusa in acordul semnat de GM si Daewoo Motor in 2002, societatea a reusit sa-si creasca sustinut vanzarile pe plan local, numai anul trecut comercializand peste 23.000 de autoturisme. In zece ani de activitate, Daewoo Automobile Romania a produs si vandut, pe piata interna si la export, circa 216.000 de automobile, peste 236.000 de motoare si 230.000 de cutii de viteze.