Pe baza datelor OCDE, Euronews Business analizează prețurile mașinilor, înainte și după taxe, în patru categorii diferite.
Taxele asociate cu achiziționarea, înmatricularea și utilizarea vehiculelor au reprezentat o sursă semnificativă de venituri pentru toate guvernele. Impozitarea este folosită din ce în ce mai mult pentru a influența comportamentul consumatorilor din motive energetice și de mediu, în special ca parte a tranziției la emisii zero net.
Nivelul și structura taxelor, care pot include taxa pe valoarea adăugată (TVA), taxa pe vânzări, accize și alte taxe la cumpărarea unei mașini noi, pot varia considerabil în Europa.
În 2022, cotele de TVA la achiziția unei mașini au variat între statele membre UE, de la 17% în Luxemburg, la 27% în Ungaria, conform Asociației Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA).
Cipru, Germania și România, TVA de 19%
În majoritatea țărilor UE, oamenii plătesc TVA fie 20%, fie 21% atunci când cumpără mașini noi. Există doar șase țări în care cota TVA este peste 23% (Ungaria, Suedia, Danemarca, Croația, Grecia, Finlanda). Cel mai mic TVA se plătește în Luxemburg (17%), Malta – 18%, Turcia – 18%, Cipru, Germania și România având un TVA de 19%.
Cota de TVA nu este principalul motiv pentru care prețurile mașinilor variază semnificativ înainte și după impozitare în Europa. Alte taxe determină în mare măsură acest lucru. În loc să comparați doar cotele de TVA, este mai bine să priviți prețul înainte de impozitare și prețul final, care include toate taxele.
Pe baza raportului privind tendințele fiscale pe consum 2022 al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), prețurile unor mașini tipice, cu motoare electrice, hibride și cu combustie se împart în patru categorii.
Specificațiile categoriei A sunt: motor electric SUV/Hatchback, putere 150 KW (204 CP), capacitate baterie 58 kWh, consum 17 kWh/100km, greutate 1730 kg, emisii CO2 0 g/km, autonomia bateriei peste 400 km (exemplu performanța Volkswagen ID3).
În 2022, prețul unei mașini de categoria A a fost de 31.339 euro, înainte de impozitare în simulare. Când au fost incluse taxele, prețul a variat de la 26.938 euro în Franța la 59.168 euro în Turcia.
Prețul final mai mic decât înaintea aplicării taxelor în Franța și Germania
Prețul final a fost mai mic decât prețul înaintea impozitării în Franța (26.938 EURO), Luxemburg (27.732 EURO) și Germania (31.295 EURO), indicând nivelul taxelor în aceste trei țări. În Franța, oamenii au plătit cu 4.400 de euro mai puțin când și-au cumpărat o mașină din categoria A datorită „bonusului verde”.
În top, Turcia a fost urmată de Ungaria (39.801 EURO), Polonia și Danemarca (ambele 39.174 EURO).
Cei din Norvegia nu au plătit taxe, conform raportului OCDE. Oamenii din celelalte două țări nordice, Suedia și Islanda, au plătit mai puțin de 100 de euro.
Taxele erau mai mici de 3.000 de euro în Lituania, Grecia, Slovenia și Elveția la cumpărarea unei mașini de categoria A, cu un preț de 33.339 de euro înainte de taxe.
Puterea și capacitatea bateriei sunt mai mari la mașinile de categoria B în simulare. Specificațiile sunt: motor electric Sedan, putere 370 kW (496 CP), capacitate baterie 82 kWh, consum 15 kWh/100km, greutate 1830 kg, emisii CO2 0 g/km, autonomia bateriei peste 400 km (exemplu Tesla Model 3 Long Range Motor dublu).
Când prețul era de 52.232 EUR (55.000 USD) înainte de impozitare în Categoria B, prețul final a variat de la 52.009 EURO în Franța la 98.163 EURO în Turcia. O persoană din Turcia a trebuit să plătească o taxă de 46.831 de euro pentru a cumpăra această mașină.
În Franța și Luxemburg, prețul final a fost mai mic decât prețul înainte de impozitare, deoarece ambele guverne au încurajat vehiculele cu emisii zero.
Norvegia nu a perceput nicio taxă pentru mașinile de categoria B, iar oamenii din Islanda au plătit mai puțin de 1.000 de euro în simulare.
În afară de Turcia, cei din Ungaria, Irlanda, Polonia și Danemarca au plătit mai mult de 13.000 de euro taxe pentru o mașină de categoria B.
Taxe pe mașinile hibrid
Specificațiile Categoriei C sunt: Motoare hibrid Sedan electrice/combustibil, motor combustibil cu capacitate cilindrică 1,8 litri, putere 121 kW (162 CP), benzină fără plumb 95–98 RON, consum 4,5 l/100 (combinat) și motor electric cu putere 53 kW (71 CP), capacitatea bateriei 1,3 kWh, greutate 1 800 kg, emisii CO2 115 g/km, autonomie bateriei mai puțin de 10 km, emisii NOx de 3 mg/km (de exemplu Toyota Corolla Hybrid LE).
Prețul înainte de impozitare a fost de 21.842 EUR (23.000 USD) în simulare. În acest caz, prețul final, inclusiv toate taxele, a variat de la 21.494 EUR în Germania, la 46.393 EUR în Turcia.
Turcia a fost urmată îndeaproape de Danemarca (45.633 EUR) și Norvegia (45.062 EUR). În aceste trei țări, valoarea impozitului a fost mai mare decât prețul înainte de impozitare. Asta înseamnă că prețul final a fost mai mult decât dublu față de prețul înainte de impozitare, indicând nivelul de impozitare.
Oamenii din Franța, Islanda și Luxemburg au plătit taxe mai mici, în comparație cu alte țări europene și din această categorie.