Participanţii străini la ediţia din acest an a Festivalului Enescu sunt de patru ori mai numeroşi decât cei români, iar spectatorii din afara ţării vin în număr mai mare ca niciodată.
Într-una din pauzele publicitare ale ceremoniei de învestire a preşedintelui american Barack Obama, eveniment cu audienţă-record în istoria televiziunii, zecile de milioane de telespectatori ale postului CNN trebuie să fi remarcat şi spotul promoţional la Festivalul Internaţional George Enescu, care se va desfăşura în România între 30 august şi 26 septembrie.
„Promovarea a fost deosebit de complexă“, spune Mihai Constantinescu, directorul ARTEXIM, societatea organizatoare. Evenimentul va fi relatat de cei aproximativ 60 de ziarişti din străinătate – vor trimite reporteri inclusiv CNN, Euronews, Deutsche Welle şi Mezzo, care vor prezenta evenimentele din cadrul festivalului. Apoi, chiar dacă nu au fost angajate firme de publicitate pentru realizarea mediatizării evenimentului, au fost semnate contracte de reprezentare PR cu firme de specialitate din Anglia, Franţa, Italia şi Benelux, Germania şi Austria (în valoare de 30.000 de euro). Per total, efortul financiar a fost de 300.000 de euro, în condiţiile în care spoturile au fost realizate gratuit de TVR, iar cele mai consistente sume au fost direcţionate către CNN – 100.000 de euro pentru 432 de difuzări – şi Euronews – 52.000 de euro pentru 81 de difuzări.
23 de sponsori, 20 de parteneri media
Din bugetul total al festivalului, de 7,8 milioane de euro, 15% provin din sponsorizări, faţă de 8%, la ediţia din 2007, şi 2%, la prima ediţie, din 1995. Astfel, premiile câştigătorilor sunt oferite de BCR, Unicredit Țiriac Bank a contribuit cu un pian nou, iar sonorizarea Sălii Palatului a fost acoperită de Zentiva şi JTI. Apoi, de decorarea sălilor de concerte s-a ocupat ING, iar transportul invitaţilor este asigurat de Citroën. Dar, ţine să sublinieze Mihai Constantinescu, „am avut şi unele retrageri ruşinoase, între care Mercedes şi Romaqua“.
Interzis la Muzeul Enescu din Sinaia
Prezentă a treia oară consecutiv la festival, Laura Buruiană, una dintre cele mai talentate violonceliste din lume, aşa cum au caracterizat-o publicaţii precum New York Times sau Washington Post, spune că, din experienţa sa, „Festivalul Enescu este unul dintre cele mai prestigioase evenimente din lume“.
De multe ori, însă, este mai apreciat în exterior decât pe plan intern. De pildă, anul acesta, sub egida festivalului vor fi organizate evenimente şi la Cluj, Timişoara, Braşov şi Sibiu, localităţile fiind selectate în funcţie de trei criterii: să fie oraşe cu tradiţie culturală, cu instituţii muzicale, să ofere condiţii bune de cazare şi transport şi să se afle la o distanţă rezonabilă faţă de Bucureşti. Însă, spune directorul festivalului, „am avut şi surprize, de exemplu la Sinaia, unde am încercat să organizăm concerte la Muzeul Enescu sau Muzeul Peleş şi am fost refuzaţi «din lipsă de spaţiu, timp şi public»“.
80 % din biletele puse în vânzare au fost deja rezervate. Pentru cea mai căutată sală de concerte, Ateneul Român, au fost vândute toate biletele.
Mihai Constantinescu, director ARTEXIM
Audienţa
140.000 de spectatori sunt aşteptaţi la ediţia din acest an a festivalului, în creştere cu peste 20% faţă de cea din 2007.
Bătaie pe bilete
Potrivit organizatorilor, numărul de locuri disponibile în principalele săli – de la Ateneul Român şi Sala Palatului – este foarte mic, existând riscul ca o bună parte din amatori să nu poată asista la spectacole. De altfel, directorul festivalului estimează că toate concertele se vor ţine cu casa închisă.
Bugetul ultimelor patru ediţii