În China au apărut primele magazine fără vânzători. Ideea s-a născut în Silicon Valley, dar chinezii sunt primii care au pus-o în practică: un supermarket complet digital, fără personal.
Minimarket-ul complet automatizat şi fără vânzători se află amplasat discret într-o zonă industrială din Beijing. Acesta se doreşte a fi magazinul viitorului. Clientul intră în incintă cu ajutorul aplicaţiei, îşi alege produsele şi plăteşte tot prin aplicaţie.
„În incintă sunt amplasate cinci camere video. Dacă vreun client fură sau încearcă să iasă fără să plătească, cei de la service îl somează să-şi achite cumpărăturile” – afirmă Liu Zhiye, managerul magazinului. Sortimentul este tipic unui minimarket: snacks-uri, băuturi, produse de igienă. Clienţii vin în pauza de prânz de la birourile din apropiere. Marfa este asigurată electronic. La casă, aceasta este scanată automat, iar clientul plăteşte prin aplicaţia de pe telefon. „Îmi place aşa. Nimeni nu se uită la tine. Iei ce-ţi trebuie, plăteşti şi gata” – spune un client. „Bingobox”, cu sediul la Beijing, este una dintre firmele care deţin astfel de magazine. Compania are deja 200.000 de minimarket-uri în China, care funcţionează fără probleme. „Rata furturilor este mai mică la noi, comparativ cu supermarket-urile tradiţionale, de nici măcar 0,1%.” – susţine Chen Zilin, fondatorul companiei Bingobox. Şi gigantul online J.D. agreează ideea magazinelor fără personal. În perimetrul firmei se găseşte un supermarket, care funcţionează integral prin recunoaştere facială. Clientul se înregistrează prin intermediul aplicaţiei, iar restul funcţionează automat. Odată făcute cumpărăturile, clientul trebuie doar să-şi arate faţa la ieşire. Plata este, astfel, efectuată. „Suntem în faza de testare, de aceea nu putem oferi date concrete, dar credem că funcţionarea unui asemenea magazin costă mai puţin comparativ cu cea a unui supermarket normal” – declară managerul Song Peng.
Nicăieri în lume nu sunt oameni mai entuziasmaţi de shoping-ul digital ca în China. Plata cu ajutorul aplicaţiilor şi serviciile online reprezintă ceva obişnuit. Chinezii acceptă uşor inclusiv faptul că firmele salvează toate informaţiile privind cumpărăturile efectuate. „Cred că aceasta este tendinţa în viitor. Ca să ne facem viaţa mai comodă trebuie să ne punem la dispoziţie datele personale. Mie mi se pare acceptabil” – spune unul din clienţi. Până acum, însă, digitalizarea n-a putut rezolva problema aranjării rafturilor din magazinele viitorului.RADOR