Companii precum Facebook şi Google colectează astfel de date, după care le utilizează pentru a obţine miliarde de dolari de pe urma publicităţii targetate. Tocmai din acest motiv, SWIFT (Societatea pentru Telecomunicaţii Financiare Interbancare Globale), lucrează la un sistem care le-ar permite internauţilor să-şi stocheze şi să-şi gestioneze propriile date, asemenea banilor dintr-un cont bancar, şi, în mod selectiv, să împrumute informaţiile companiilor care oferă în schimb un beneficiu.

Astfel, oamenii vor prelua din nou controlul asupra bunurilor lor digitale, spune Peter Vander Auwera, un membru al echipei de nouă persoane care lucrează la acest proiect, poreclită Innotribe.

Ideea a apărut în contextul în care susţinătorii confidenţialităţii cer controale mai aspre în ceea ce priveşte companiile web care urmăresc utilizatorii în timp ce fac cumpărături online, socializează sau pur şi simplu pierd timpul pe internet. Pentru a rezolva plângerile din partea Comisiei Federale de Comerţ din SUA, Facebook a fost de acord să obţină consimţământul utilizatorilor înainte de a face publice anumite date. După un audit guvernamental în Irlanda, Facebook a promis să elimine rapid datele de pe serverele sale, atunci când un utilizator european şterge informaţiile pe care le-a postat.

SWIFT consideră că oamenii nu sunt deranjaţi tot timpul să împartă anumite informaţii cu ceilalţi, atâta timp cât primesc ceva în schimb. Din acest motiv, grupul ce are sediul în Bruxelles plănuieşte să creeze şi să ruleze o reţea online asemănătoare cu sistemul financiar de transfer care operează în acest moment, numai că ar fi valabil pentru comercializarea de date şi nu de bani.

Modul în care SWIFT vizualizează acest sistem, companiile de încredere, cum ar fi băncile, ar avea dreptul să înfiinţeze aşa-numitele conturi ale activelor digitale, pentru a depozita detaliile referitoare la activităţile online ale utilizatorilor, precum şi înregistrările financiare şi de sănătate. Deţinătorii acestor conturi ar putea folosi sistemul SWIFT pentru a oferi aceste informaţii către terţi. Aceştia ar putea fi de acord să-şi ofere datele unui comerciant în schimbul unei reduceri, de exemplu, sau să vândă informaţiile către companiile colectoare de date, potrivit Business Week.

Crearea sistemului este un lucru, dar să-i convingi pe oameni să-l folosească este altceva. Conform planului SWIFT, utilizatorii ar trebui, cel mai probabil, să plătească pentru menţinerea conturilor de active digitale, ceea ce ar micşora interesul acestora. În plus, băncile nu sunt cele mai populare instituţii în momentul de faţă şi e discutabil dacă oamenii au încredere mai mare în bănci decât în Facebook sau Google.

De altfel, de la vorbe până la fapte ar mai trece o bună perioadă de timp, grupul spunând că reţeaua sa de urmărire a datelor ar putea fi gata pentru lansare peste circa cinci ani.