In ciuda represiunii, urmasii lui Napster o duc bine

cinematografica impotriva descarcarilor de melodii MP3 si filme de pe Internet continua si da primele roade.Capitolul final al Razboiului stelelor, Revenge of the Sith a putut fi descarcat de pe Internet in site-urile peer-to-peer de schimb de fisiere la cateva ore dupa lansarea sa la cinema in Statele Unite. Acesta este doar un semn al problemei din ce in ce mai mari a pirateriei online cu care se confrunta Hollywoodul. Cel putin doua copii ale filmului figurau pe reteaua BitTorrent, care este

cinematografica impotriva descarcarilor de melodii MP3 si filme de pe Internet continua si da primele roade.Capitolul final al Razboiului stelelor, Revenge of the Sith a putut fi descarcat de pe Internet in site-urile peer-to-peer de schimb de fisiere la cateva ore dupa lansarea sa la cinema in Statele Unite. Acesta este doar un semn al problemei din ce in ce mai mari a pirateriei online cu care se confrunta Hollywoodul. Cel putin doua copii ale filmului figurau pe reteaua BitTorrent, care este dotata de curand cu o noua tehnologie, din ce in ce mai populara, ce permite utilizatorilor sa descarce fisiere mai repede decat in trecut. Motion Picture Association of America (MPAA) apara interesele studiourilor de cinema americane si urmareste site-urile web care furnizeaza legaturi „tracker“ ce permit download-uri pe BitTorrent ale fisierelor protejate cu drepturi de autor. MPAA a intentat, la mijlocul lui mai, nu mai putin de sase procese contra site-urilor ce ofera descarcari de programe de televiziune.Potrivit Waxy.org (https://www. waxy.org), una dintre copiile Razboiului Stelelor a fost introdusa pe Internet chiar inainte ca episodul trei sa iasa in salile de cinema. Filmul comporta indicii care sugerau ca ar putea proveni de la cineva din industria cinematografica mai degraba decat de la un spectator care l-ar fi inregistrat la o avanpremiera. Pe un site popular de schimb de fisiere, 16.000 de persoane descarcau filmul via BitTorrent.Dar deja de multi ani, casele de discuri, ca si producatorii de cinema, au angajat o cruciada impotriva download-ului peer-to-peer (P2P).Si in Romania, in ciuda eforturilor acestora, foarte multi utilizatori de Internet descarca muzica, filme si programe din computerele altor web-surferi care le pun la dispozitie. Foarte bine organizati, in hub-uri, multi dintre acestia sunt pasionati pentru care acest lucru este mai mult decat o distractie. De exemplu, Cristian D. marturiseste ca in fiecare seara descarca muzica si filme. El foloseste dc++, unul dintre programele existente de filesharing, utilizat in toata lumea. Utilizatorii de dc++, dupa ce l-au descarcat in computerele proprii, intra pe hub-uri (hub=server pe care se tin listele de fisiere pe care fiecare utilizator le pune la dispozitia celorlalti). Pentru a intra intr-un hub, exista o limita minima ceruta de fisiere puse la dispozitia celorlalti din hub (share). Exista cateva pe care nu se cere nimic, dar in general 0,5-1 GB sunt cerintele medii. Exista, de altfel, si huburi speciale, cu utilizatori care fac share la 200 GB de fisiere. Numarul de utilizatori este diferit in functie de hub si poate fi cuprins intre 10 pana la 6.000 (eVolva, una dintre cele mai mari retele din Bucuresti are 6.000 de utilizatori).Huburile sunt metropolitane (in Romania) si externe. „Daca descarci din Romania, viteza e mai mare, am 1 MB, iar pe extern e variabil, 128, 256 K“, spune Cristian. In reteaua sa de cartier, intre computerele celor din retea se face download chiar cu 2 MB pe secunda, deci un MP3 se descarca in cateva secunde. La o viteza medie de 50kbps, un MP3 se descarca in doua minute. In ce priveste filmele, acestea se descarca in ore. Nici o asteptare nu e prea indelungata pentru a vedea ceva ce inca nu exista pe ecrane sau pentru a avea filme fara a le plati.Dinu Malacopol, presedinte de date si Internet la Astral Telecom, spune cu amaraciune ca tinerii romani s-au obisnuit prea mult ca nu trebuie sa plateasca pentru muzica si filme. Potrivit lui Malacopol, principala primejdie a retelelor de cartier este in primul rand lipsa intimitatii, computerul fiind mult mai usor de accesat de catre persoane straine.

Descarcarile de pe Internet sunt in crestere

In martie 2005, s-au cumparat de pe platformele legale de download 25,9 milioane de melodii. Cifra este in crestere cu 52%. In acelasi timp, potrivit unor estimari, 242 de milioane de titluri ar fi fost descarcate gratuit via retelele peer-to-peer. Acest lucru, la limita legalitatii, este in crestere cu 25%. Download-ul ilegal continua sa aiba din ce in ce mai multi adepti. Este un veritabil fenomen de societate, care raspunde unor asteptari in randul celor ce navigheaza pe Internet. Ar fi mai bine ca cei din industria muzicala si cinematografica sa se gandeasca la solutii alternative (cum ar fi licenta legala), decat sa-i atace pe cei care nu fac decat sa exploateze ceea ce le este pus la dispozitie, mai ales ca amenintarile nu prea dau roade.

Serviciile cu plata progreseaza

Eforturile industriei muzicale pentru a impune servicii cu plata de descarcare de muzica par a fi, in parte, incununate de succes, potrivit unui studiu recent al institutului NPD Group. Rezultatele arata ca iTunes, al Apple, care profita si de succesul planetar al iPod, este pe locul doi in SUA. 1,7 milioane de americani au descarcat cel putin o melodie in martie. iTunes este la egalitate cu site-ul P2P LimeWire, si chiar in spatele WinMX, care a fost folosit cel putin o data pe 2,1 milioane de computere. Versiunea cu plata a Napster este pe locul sapte, iar platforma Rhapsody a RealNetworks este a noua, in spatele site-urilor gratuite Kazaa sau BearShare. Statisticile privind Napster si Rhapsody nu tin cont de formulele de abonament „download nelimitat“. Studiul arata ca media de varsta a consumatorilor care recurg la site-urile cu plata este de 33 de ani. Utilizatorilor trecuti de adolescenta le este teama sa se expuna la urmariri judiciare din partea industriei muzicale, potrivit NDP. Iar site-urile de download constituie o alternativa optima pentru tinerii activi care aveau obiceiul sa descarce muzica pe site-urile peer-to-peer si a caror intrare in viata activa este insotita de o ridicare a veniturilor ca si de o diminuare a timpului liber. Aproape 4 % din caminele americane conectate la Internet au avut recurs la o platforma cu plata de download in martie, adauga NPD. Studiul a fost realizat pe baza observatiilor practicilor web-surferilor, si nu pe baza unor chestionare, pentru a preintampina declaratii false despre utilizarea site-urilor P2P. Este putin probabil ca un adolescent de 14 ani caruia i s-ar pune intrebarea daca foloseste un site peer-to-peer sa recunoasca cu usurinta acest lucru.Studiul reafirma deci o crestere importanta a download-urilor efectuate pe platforme legale, dar confirma si expansiunea peer-to-peer, in ciuda unor masuri de represiune din ce in ce mai serioase.
Top 10 al aplicatiilor destinate download-ului de fisiere
Loc    Aplicatie    Nr. descarcari    
    1.    WinMX    2,1 milioane
    2.    iTunes    1,7 milioane
    3.    LimeWire    1,7 milioane
    4.    Kazaa    n.c.
    5.    BearShare    n.c.
    6.    Ares Galaxy     n.c.
    7.    Napster    n.c.
    8.    Morpheus    n.c.
    9.    Real Player Store    n.c.
    10.    iMesh    n.c.