Lupta dintre comercianți este tot mai strânsă pe segmentul C, care cuprinde circa o treime din autoturismele înmatriculate anual în România. Noul Citroën C4 intră și el în joc.
Statistica ne arată că segmentul autoturismelor compacte este tot mai căutat de clienții români. În 2010, nu mai puțin de 27,89% din mașinile înmatriculate au aparținut clasei C, iar dacă scoatem din calcul marca autohtonă Dacia şi socotim doar importurile, procentajul creşte la 41,4%. Așa stând lucrurile, este limpede de ce comercianţii fac tot ce le stă în putinţă pentru a-şi promova cât mai bine acele modele din gamă care se plasează în această zonă a pieţei.
Deși nu se află printre vedetele segmentului, modelul C4 al francezilor de la Citroën este gata să se ia de piept cu concurența printr-o strategie mai puțin obișnuită. În timp ce majoritatea importatorilor a optat pentru aducerea pe piața românească a unor mașini cu cât mai puține dotări, pentru a avea un preț de pornire redus, francezii mizează pe „un preț corect“, care să includă încă de la varianta de bază o mulțime de echipamente de comandă, control și confort. Să luăm drept exemplu liderul segmentului, Skoda Octavia. Cea mai ieftină variantă, Classic, costă fără discounturi și alte oferte 14.368 de euro și are un propulsor alimentat cu benzină de 1.4 litri, care dezvoltă doar 80 CP, cuplat la o cutie manuală cu cinci trepte. Din dotare lipsesc cu desăvârșire dotări precum climatizarea, computerul de bord, geamurile acționate electric sau proiectoarele de ceață. În schimb, cel mai ieftin C4, Attraction, cu motor VTi de 95 CP și cutie manuală cu cinci trepte, costă 14.949 euro și este echipat cu aer condiționat (manual, ce-i drept), computer de bord, geamuri electrice față și chiar faruri cu halogen.
Fără discounturi
Potrivit celor de la Citroën, strategia de implementare pe toate piețele europene a noului C4 implică, pe lângă o echipare superioară competitorilor direcți, renunțarea la orice fel de discount. Analiștii consideră însă că această strategie prezintă riscuri substanțiale, mai ales că este vorba de un producător care a avut în ultima perioadă o puternică ofensivă în zona reducerilor de preț. „Nu poți schimba gândirea consumatorilor peste noapte. Comercianții Citroën vor trebui să fie bine pregătiți pentru a sublinia calitățile mașinii, echipamentele prezente la bord și toate dotările care disting C4 de mulțimea competitorilor din segment. Oricum, vânzătorii Citroën vor trebui să se străduiască mai mult decât cei de la Volkswagen, de exemplu“, spune Carlos Da Silva, analist la IHS Global Insight.
Prin urmare, dacă aveți în plan achiziționarea unui nou vehicul din segmentul compact, C4 poate fi o opțiune interesantă. Însă oferta francezilor trebuie cântărită foarte bine, prin comparație cu cele ale dealerilor Opel, Volkswagen, Renault sau Hyundai. Asta, ca să menționăm doar pe cei mai puternici concurenți din clasa compactă care au produse noi în ofertă.
Clubul modelelor în două volume
Având un design mai bine adaptat la cerințele pieței actuale decât majoritatea concurenților, noul C4, vizibil în showroomuri din 3 februarie a.c., va trebui să ducă o luptă grea cu liderii segmentului și, mai ales, cu modelele similare, în două volume, cum sunt Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Mégane sau Hyundai i30. Cert este că, după testările la nivel internațional și național, la care a participat și Capital, noul C4 a dovedit că este un vehicul demn de luat în seamă. Stabilitatea a fost îmbunătățită, la fel și direcția, motoarele sunt mai performante decât cele ale multor concurenți, iar confortul depășește media. Are și câteva lacune, dintre care trebuie menționată, mai ales, cutia pilotată, care poate da mari bătăi de cap șoferilor. Din acest punct de vedere, mult mai utilă pare a fi cutia manuală.
Aflat tot timpul în vecinătatea podiumului clasei C, Golf-ul celor de la Volkswagen este un concurent serios. Preţul minim de catalog pentru varianta cu cinci uşi este de 15.697 euro şi include o motorizare pe benzină de 80 CP. La capitolul dotări, Golf Trendline beneficiază de AC manual, computer de bord, geamuri acționate electric și chiar ESP.
Este una dintre cele mai bune oferte existente în acest moment pe piață, iar acest fapt este demonstrat și de poziția de lider al vânzărilor de modele compacte în două volume. Dacă luăm în calcul și prețul de pornire foarte competitiv (14.850 euro), dar și noutatea modelului, devine evident că Opel Astra este un jucător greu de învins.
Hatchback-ul compact al francezilor de la Renault are un preț minim de achiziție foarte redus (14.100 euro), prin comparație cu modele similare. Din nefericire, stă mai slab la capitolul dotărilor standard și are încă o problemă de identitate. Dar compensează prin costurile de întreținere, mai reduse decât ale majorității concurenților.
Coreenii au reușit și în acest segment să prezinte un vehicul cu un preț de catalog aproape fără concurență pentru versiunea de bază: 13.516 euro. Nu este nici cel mai frumos și nici cel mai confortabil vehicul, dar este destul de bine echipat, chiar și în varianta cea mai ieftină, Classic.
Citeşte şi Francezii continuă atacul asupra redutei Golf